ایسنا: رئیس مجمع عالی واردات اتاق بازرگانی ایران معتقد است که بخش خصوصی ایران نقش موثری در تعاملات و همکاری‌های ایران با هیات‌های اقتصادی اروپایی ایفا خواهد کرد.

محمدحسین برخوردار، با اشاره به سفر اخیر هیات تجاری ایتالیا به ایران عنوان کرد: هیات‌های تجاری اروپایی متوجه شده‌اند که دیگر دوران آنکه بخواهند اجناس خودشان را به ایران بفروشند گذشته است، موضوعی که مورد تاکید مقامات فرانسوی و ایتالیایی که به ایران سفر کردند، قرار گرفت. وی ادامه داد: این خط از سوی ایران کاملا برایشان مشخص شده است که همکاری مشترک باید به‌طور ویژه در شرکت‌های مربوط به صنایع کوچک و متوسط مورد توجه قرار بگیرد، ورود شرکت‌های اروپایی به ایران باعث خواهد شد بین این شرکت‌ها و شرکت‌های آسیایی مانند هند و ترکیه رقابت ایجاد شود، تاثیر این اتفاق تا یک سال و نیم آینده در قیمت‌ها و کیفیت محصولات مشخص خواهد شد. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره نقش بخش خصوصی در همکاری‌های تجاری متقابل با کشور‌های اروپایی عنوان کرد: مطمئنا بخش خصوصی ما به واسطه ارتباطاتی که با شرکت‌های خارجی دارد زودتر از بخش دولتی حرکت خود را برای همکاری‌های متقابل با شرکت‌هایی که طرف‌شان هستند آغاز کرده‌اند.


برخوردار اضافه کرد: البته نباید این موضوع را فراموش کنیم که اقتصاد ما سال‌های زیادی اقتصاد دولتی یا خصولتی بوده است و این تغییر نمی‌تواند به‌صورت یکباره اتفاق بیفتد و باید در یک روند چند ساله این تغییر حاصل شود. رئیس مجمع عالی واردات اتاق بازرگانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به آینده روابط ایران با کشور‌های حوزه خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت: نوع روابط اقتصادی ما با این کشور‌ها به شکلی است که باید بیشتر به آنها صادرات داشته باشیم. این کشور‌ها جمعیتی متناسب با ظرفیت خودشان دارند که این امکان را دارند از تکنولوژی و صنایع ما استفاده کنند، برای این کار نیاز است که بتوانیم بازار صادراتی‌ کشور‌های حوزه خلیج‌فارس را شناسایی کنیم تا با توجه به رقبایی که وارد کشور شده‌اند کیفیت محصولاتمان را ارتقا دهیم.