دنیای اقتصاد، اصفهان: استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه طرح قطار سریع السیر اصفهان - تهران با جدیت در حال پیگیری است، گفت: قرارداد منعقد شده در دولت قبل برای اجرای این طرح ۷ میلیارد یورو پیش بینی شده بود که با بررسی‌های انجام شده در دولت یازدهم این میزان به رقم واقعی ۴ میلیارد یورو کاهش داده شد.

وی گفت: این طرح ۴۰ سال سابقه دارد و نخستین‌بار بین سال‌های ۵۴ تا ۵۶ یک شرکت مهندسی ژاپنی مطالعات آن را بر عهده گرفت، ولی بعد از مدتی اجرا متوقف شد. پس از آن در سال‌های ۸۳ تا ۸۵ یک شرکت مهندس مشاور فرانسوی مطالعات ۳۰ سال قبل طرح را به روز کرد و کنسرسیوم ایرانی فرانسوی در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۸۸ مطالعات طرح را نهایی کرد. استاندار اصفهان با بیان اینکه در این سال شورای اقتصاد مصوبه اجرای این طرح را توسط فاینانس به تصویب رساند، گفت:‌ در این طرح ابتدا قرار بود یک قطار سریع السیر با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت بین اصفهان تا قم مسافران را منتقل کند.

وی افزود: از آنجا که قطار سریع السیر اصفهان- قم توجیه اقتصادی نداشت و با توجه به اینکه مقصد اکثر مسافران تهران است، فاصله قم- تهران نیز به این طرح اضافه شد که مطالعات این بخش در حال انجام است.

وی تاکید کرد: هماهنگی های لازم با قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار داخلی و پیمانکار طرف فاینانس انجام شده و عملیات اجرایی این طرح به سرعت پیش می‌رود.

زرگرپور ادامه داد: برخلاف برخی از اظهار نظرها این طرح تنها طرحی است که منابع مالی آن در حد ۲/ ۲ میلیارد یورو گشایش اعتبار شده و مشکل بودجه ندارد.

وی با بیان اینکه اتصال قطار سریع السیر اصفهان - تهران به خط متروی اصفهان و ساخت ایستگاهی در فرودگاه امام‌خمینی تهران نیز به این طرح اضافه شده است، اظهار کرد: دو سوم طرح قطار سریع السیر اصفهان - تهران در استان اصفهان و یک سوم در استان های قم و تهران خواهد بود و اکنون اجرای طرح در استان اصفهان ۷۰ درصد پیشرفت دارد.

استاندار اصفهان ابراز امیدواری کرد: تا چند ماه آینده این طرح بزرگ هم چون طرح‌های مصلی و متروی اصفهان در ریل تکمیل و بهره‌برداری قرار گیرد.