خبرگزاری مهر: وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه عده‌ای اصرار دارند با تعرفه پایین و قیمت ارزان محصولی وارد کنند تا این محصول با تولید داخل رقابت کند، گفت: صدای کشاورز ایرانی باید مثل خودروسازان بلند باشد.

محمود حجتی در سومین جلسه هیات عمومی و دوازدهمین جلسه شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه اگر تعاونی‌ها، نهادها و تشکل‌های بخش کشاورزی توانمند شوند، پیش‌برنده امور هستند، اظهار کرد: کشاورزی که دامش در مزرعه تلف می‌شود و صنایع لبنی، شیر او را با قیمت مناسب خریداری نمی‌کند، صدایش به گوش کسی نمی‌رسد و در اینجا تشکل است که باید این مساله را مطرح کند و به گوش همه برساند.


حجتی با بیان اینکه قیمت خرید شیر خام از سال گذشته ۱۴۴۰ تومان مصوب شده، اما هنوز این قیمت توسط صنایع لبنی اجرایی نشده و با این قیمت شیر از دامداران خریداری نمی‌شود، گفت: صنایع لجبازی می‌کنند و این امر در نهایت به ضرر خودشان است.


وی افزود: من از اینکه شیر با قیمت مصوب از تولیدکنندگان خریداری نمی‌شود، رنج می‌برم.


وی همچنین گفت: امسال تا خرداد مشکلی بابت پرداخت مطالبات گندمکاران نداشتیم به‌طوری که از ۶۳۰۰ میلیارد تومان مطالبات پرداخت شده به کشاورزان مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان از طریق بانک مرکزی، ۲ هزار میلیارد تومان از تنخواه خزانه دولت و حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان هم از محل اعتبارات حاصل از فروش گندم به کارخانه‌های خصوصی از سوی شرکت بازرگانی دولتی تامین و پرداخت شده است.


وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: دولت با محدودیت‌های مالی مواجه است و بنابراین در تامین مطالبات کشاورزان هم مشکلاتی دارد. بنابراین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با قرارداد مشترکی که با یکی از بانک‌های خصوصی به امضا رسانده است همچنین از محل خزانه دولت مبلغ 2 هزار میلیارد تومان تامین و تا پایان هفته یا ابتدای هفته آینده به کشاورزان پرداخت خواهد کرد.