گروه دیپلماسی: وزیر امور خارجه ایران که به تازگی از تور منطقه‌ای خود به تهران بازگشته بود، دیروز دوشنبه به روسیه سفر کرد. محمدجواد ظریف در دیدار با سرگئی لاوروف همتای روس خود گفت: تهران اهمیت زیادی برای روابطش با مسکو قائل است. او همچنین تاکید کرد توافق هسته‌ای اثر زیادی روی بهبود روابط دو کشور دارد. به گزارش خبرگزاری فارس، وزرای خارجه ایران و روسیه در مسکو دیدار و درباره روابط دوجانبه، موضوعات منطقه و بین‌المللی رایزنی کردند. به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک روسیه»، محمدجواد ظریف خطاب به سرگئی لاوروف گفت که توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اثر زیادی روی افزایش همکاری‌های تهران و مسکو از جمله در موضوعات مرتبط به صنایع نظامی دارد.

وزرای خارجه دو کشور همچنین در نشست خبری مشترک در مسکو، بر اشتراک نظر دو کشور بر لزوم یافتن راهکاری سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه، تاکید کردند. لاوروف و ظریف روز دوشنبه در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به تشریح محتوای مذاکرات دوجانبه پرداختند. لاوروف در ابتدای این نشست با «دوستانه» و «گرم» خواندن مذاکراتش با ظریف گفت: «ما توجه ویژه‌ای به گسترش مناسبات تجاری دوجانبه داشتیم.» او در ادامه با بیان اینکه توافق هسته‌ای امکان استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را برای ایران فراهم می‌آورد، گفت که این توافق در عین حال اعتماد و اطمینان لازم را در منطقه ایجاد می‌کند. او همچنین ابراز امیدواری کرد که توافق هسته‌ای، موانع کنونی برای انجام مراودات اقتصادی با ایران را برطرف کند. لاوروف افزود: «ما همچنین در مورد موضوعات خاورمیانه و شمال آفریقا صحبت کردیم و به وضعیت سوریه نیز توجهی ویژه داشتیم. بحران سوریه باید تنها از طریق سیاسی و گفت‌وگوهای سوری-سوری حل شود.


علاوه بر این، ما در مورد وضعیت یمن و عراق نیز گفت‌وگو کردیم.» او ادامه داد: «همچنین ظریف بار دیگر از من برای سفر به تهران دعوت کرد. از اینکه در زمان مورد توافق این سفر را انجام دهیم، خرسند خواهم بود.» در ادامه ظریف با اشاره به موضوعات مورد بحث در مسکو گفت: «موفقیت مذاکرات، زمینه را برای گسترش مناسبات با روسیه فراهم می‌کند. روسیه در شرایط دشوار در کنار ما بود. بنابراین در دوران پس از تحریم‌ها شرایط بهتری در ایران خواهد داشت.» او ضمن ابراز امیدواری برای گسترش روابط دوجانبه پس از اجرای توافق هسته‌ای گفت امروز با لاوروف در مورد قرارداد تسهیل صدور روادید برای اتباع ایران نیز گفت‌وگو کرده‌ است. ظریف با تاکید بر اینکه «راه‌حل همه بحران‌های منطقه، راه‌حل سیاسی است»‌ گفت که مردم این کشورها باید خود برای سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند. وزیر امور خارجه افزود: «کشورهای خارجی حق تعیین تکلیف برای کشورها ندارند و تنها باید نقش کمک‌کننده و تسهیل‌کننده را داشته باشند.» او ادامه داد: «ما در مورد سوریه، یمن و عراق صحبت کردیم. بحران‌ در این کشورها که خطر گسترش افراطی‌گری را به همراه دارد، باید با همکاری کشورهای منطقه‌ای حل شود. از نظر ما دخالت خارجی مردود است و خدشه وارد کردن به استقلال سیاسی و حاکمیت کشورها، غیرقابل قبول است.» در ادامه وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به پرسشی در مورد شایعات رسانه‌ای مبنی بر احتمال تغییر موضع روسیه در قبال بحران سوریه گفت: «موضع ما هیچ تغییری نکرده است و همواره گفته‌ایم که مردم سوریه باید بدون دخالت خارجی و پیش‌شرط، در مورد سرنوشت خود تصمیم‌گیری کنند.» لاوروف افزود: «اینکه گفته شود رئیس‌جمهوری سوریه باید در ابتدا از قدرت کنار برود، برای ما غیرقابل قبول است. این مردم سوریه هستند که باید در این رابطه تصمیم‌گیری کنند و ما هم علنا این موضوع را اعلام کرده‌ایم.» در بخش دیگری از این نشست، وزیر امور خارجه روسیه شایعات درمورد سفر سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه به مسکو را «شایعه» خواند و آن را تکذیب کرد.