دنیای اقتصاد: سازمان مدیریت بحران شهر تهران از نصب 14 شتاب‌نگار زلزله در پایتخت و شروع به کار سیستم هشدار سریع زمین‌لرزه خبر داد. این دستگاه‌ها با نظارت آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) فعال شده‌ و عمده آنها در محدوده حساس‌ترین گسل اصلی تهران تعبیه شده است. سیستم «هشدار سریع»، به محض دریافت موج اول زلزله، امکان اطلاع‌رسانی عمومی و قطع شریان‌های حیاتی تهران را در فاصله بروز موج دوم - همان موج مخرب که 10 ثانیه بعد از موج پیشرو رخ می‌دهد- فراهم می‌کند. با این سیستم، حوادث ثانویه «زلزله بزرگ» مهار می‌شود.


گروه مسکن، بهشاد بهرامی: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهری تهران با همکاری گروه ژاپنی جایکا (آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن) جامع‌ترین سامانه هشدار سریع زلزله تهران را با نصب چهار شتاب‌نگار روی گسل مشا و ۱۰ شتاب نگار دیگر در محدوده پیرامونی شهر تهران راه‌اندازی کرد. دستگاه‌های هشدار سریع زلزله که هم اکنون تعداد آنها در شهر تهران مجموعا به ۱۴ دستگاه رسیده است در فاصله موج اول و دوم زلزله که حدودا ۱۰ ثانیه است می‌تواند با اطلاع رسانی از طریق صدا‌وسیما و مخابرات از آسیب‌ها و حوادث ثانویه پس از زلزله همچون آتش‌سوزی جلوگیری کند.



به گزارش «دنیای اقتصاد» حدود یک ماه پیش پژوهشگاه بین‌المللی زلزله از نصب یک سیستم هشدار سریع زلزله در اطراف تهران خبر داده بود، حالا سازمان پیشگیری و مدیریت بحران به‌عنوان متولی اصلی مدیریت بحران شهر تهران بعد از زلزله، پس از سه سال همکاری با آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن 14 سیستم هشدار سریع زلزله در نواحی مختلف شهر تهران را نصب کرده است. به گفته مسوولان این سازمان، چهار عدد از این سیستم روی گسل مشا که در شمال شرق تهران واقع شده قرار گرفته است. انتخاب گسل مشا در ارتفاعات امام زاده هاشم(ع) برای نصب پایلوت سیستم هشدار سریع زلزله به دلیل توان لرزه‌خیزی بالا و طول زیاد آن است که از میان 7 گسل فعال تهران به عنوان خطرناک‌ترین گسل تهران شناخته می‌شود. سیستم هشدارسریع زلزله تهران، این امکان را دارد که از فاصله زمانی بین دو موج زلزله که حدودا 10 ثانیه است- موج p که موج پیشرو محسوب می‌شود و خطر آنچنانی ندارد و موج S که موج مخرب و اصلی به حساب می‌آید- استفاده کرده و با شناسایی موج اول، اخطار آمدن موج دوم را اعلام کند و به صورت خودکار برخی شریان های حیاتی و فعالیت‌های شهری را برای جلوگیری از آسیب بیشتر و بروز حوادث ثانویه قطع و از طریق صداوسیما و مخابرات به مردم اطلاع‌رسانی می‌کند.

عباس تقی‌زاده، قائم مقام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر در محیط پیرامونی شهر ۱۴شتاب‌نگار نصب شده است، گفت: البته برای تخمین دقیق و استفاده از خروجی سامانه باید به ۵۰ دستگاه شتاب نگار افزایش یابد و امیدواریم با حمایت‌های لازم از سوی سازمان های دولتی و سازمان مدیریت بحران کشور این سامانه هر چه سریع‌تر تکمیل شود. او افزود: این یک طرح پایلوت است و باید در سال‌های آینده آن را در محدوده گسل‌های جنوب، شرق و غرب تهران نیز توسعه دهیم.


سوگیو ایمامورا کارشناس سیستم هشدار سریع زلزله گروه جایکا نیز در خصوص راه‌اندازی سامانه هشدار سریع و معرفی این سامانه گفت: زمان سیستم برای هشدار از وقتی آغاز می‌شود که زلزله در نقطه اولیه (P) اتفاق می‌افتد. این سیستم موج اولیه را شناسایی می‌کند، موج اولیه از طریق سنسوری که نزدیک کانون زلزله نصب شده است ثبت و ارسال می‌شود و فورا پس از تحلیل و آنالیز اولیه می‌توان تخمین زد که مرکز زلزله در کجا قرار دارد. علاوه بر این می‌توان با استفاده از این شبکه بزرگی زلزله را برآورد و مشخص کرد.