گروه بنگاه‌ها: انتقاد وزارت جهاد کشاورزی از اجرا نشدن مصوبه افزایش قیمت خرید شیر خام در حالی است که به اعتقاد تولیدکنندگان، اجرای آن به کاهش مصرف فرآورده‌های لبنی منجر می‌شود. مدیرعامل صنایع شیر ایران در این باره دریک نشست خبری گفت: با توجه به اینکه بازارمصرف توان افزایش قیمت را ندارد، ما هم نمی‌توانیم افزایش قیمت روی محصولات لبنی اعمال کنیم و به همین دلیل مصوبه دولت مبنی بر قیمت خرید شیر خام 1440 تومانی را اجرا نمی‌کنیم.علی رومی با بیان اینکه بین توسعه‌یافتگی و فرهنگ مصرف شیر رابطه مستقیمی در دنیا وجود دارد، تصریح کرد: در کشورهای توسعه‌یافته سرانه مصرف بالایی حدود 300تا 400 کیلوگرم در سال دارند، اما سرانه مصرف شیر در کشور ما سال‌هاست که حدود 75 تا 90 کیلوگرم است.این در حالی است که قرار بود در برنامه 5 ساله سرانه مصرف شیر حدود 140 کیلوگرم افزایش یابد که این عدد هیچ رشدی نکرده است. مدیرعامل صنایع شیر ایران اظهار کرد: مصرف کم شیر منجر به بیماری‌های مختلفی از جمله پوکی استخوان می‌شود و این بیماری‌ها هزینه بالایی در بهداشت و درمان کشور وارد می‌کند.

از سوی دیگر این صنعت قابلیت اشتغال‌زایی قابل توجهی داردو حدود 7 هزار نفر به‌صورت مستقیم در شرکت صنایع شیر ایران فعالیت دارند.وی اظهار کرد: صنایع شیر ایران در تنظیم بازار به دولت کمک می‌کند، به‌طوری که از سال گذشته تاکنون هیچ‌گونه افزایش قیمتی در محصولات تولیدی‌ نداشته‌ایم که این امر در راستای کمک به دولت و مصرف‌کننده است. رومی با بیان اینکه حاشیه سود ما نسبت به فروش زیر یک درصد است، اظهار کرد:‌75 درصد قیمت تمام شده ما را شیر خام تشکیل می‌دهد که براساس عرضه و تقاضا به‌طور متوسط با قیمت 1200 تومان از دامدار خریداری می‌شود؛ در حالی که معاون اجرایی رئیس‌جمهوری بخشنامه‌ای را برای ملزم کردن صنایع به خرید شیر خام به قیمت 1440 تومان ابلاغ کرده که به معنی افزایش 20 درصدی در بهای تمام شده است.


وی با تاکید بر اینکه آیا تاوان ضرر تولیدکنندگان شیر خام را صنایع باید پرداخت کنند؟ ادامه داد: دولت باید به دامدار یا صنعت یارانه بدهد تا ما بتوانیم شیر خام را بر اساس عرضه و تقاضا خریداری کنیم و افزایش قیمت ندهیم. مدیرعامل صنایع شیر ایران با بیان اینکه هیچ نیازی در زمینه واردات محصولات لبنی وجود ندارد و تنها بخشی از کره مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود، تصریح کرد: سال گذشته ۱۵۰ میلیون دلار محصولات لبنی توسط صنایع شیر ایران صادر شدو امسال برنامه ما برای صادرات محصولات لبنی ۲۰۰میلیون دلار است.