با اتمام فاز اول مرمت و ساماندهی کاروانسرای قصر بهرام گرمسار، امکان اقامت و پذیرایی از مسافران و گردشگران در این کاروانسرای تاریخی فراهم شد.

به گزارش روابط ‌عمومی میراث‌ فرهنگی استان سمنان، رئیس‌کل اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گرمسار با اعلام این خبر گفت: «فاز اول مرمت این بنای تاریخی با انجام سفیدکاری هشت باب از حجره‌ها، مرمت و بازسازی شاه‌نشین، کف‌سازی ایوان حجره‌ها و شاه‌نشین، ایجاد و ساماندهی آشپزخانه و سرویس بهداشتی داخل مجموعه و تجهیز امکانات رفاهی در شاه‌نشین و حجره‌ها پایان یافت.»

مهوش کمالی با بیان اینکه مجموعه قصر بهرام در طول سال مورد بازدید هزاران گردشگر قرار می‌گیرد، افزود: «با توجه به موقعیت خوب و مناسب قصر بهرام در کویر از جمله نبود آلودگی نوری و برخورداری از هوای پاک، این کاروانسرا در زمینه رصد ستارگان نیز مورد استفاده بسیاری از پژوهشگران و دانشجویان قرار می‌گیرد.» به گفته او، از دیدنی‌های اطراف قصر بهرام می‌توان به کویر، جاده سنگ‌فرش (راه دسترسی به قصر بهرام)، کاروانسرای عین‌الرشید، آبراه سنگی و سفالی، حرمسرا، حوض قیلوله، گونه‌های گیاهی و جانوری اشاره کرد.

کاروانسرای قصر بهرام از مهم‌ترین بناهای مجموعه سیاهکوه است که با پلان مستطیل‌شکل ساخته شده و مصالح عمده برای ساخت این کاروانسرا سنگ و در بخش‌هایی نیز از آجر استفاده شده است. بنای بیرونی این کاروانسرا چهار گوش و دارای چند برج با دو دروازه شمالی و جنوبی است و روکار آن از سنگ‌های بزرگ آهکی صیقل شده سفید رنگ است که از کوه‌های مجاور آورده شده‌اند. این بنا که در دوره صفویه تعمیر اساسی شده، به بنای شاه‌‌عباسی نیز معروف است. از قرائن چنین برمی‌آید که بنای کنونی بر شالوده یک بنای ویرانه باستانی گذاشته شده است. سفال‌هایی که از اطراف این بنا به دست آمده به احتمال قوی از دوره تیموری بوده و نشانه از آن دارد که این بنا پیش از صفویه برپا بوده است.