گروه بازار پول: اونس طلا هفته گذشته با ۴۷ دلار رشد به قیمت ۱۱۶۰ دلار رسید تا به کمک نگرانی‌های چینی پس از حدود ۵/ ۱ ماه به میانه کانال ۱۱۰۰ دلار بازگشته باشد. به این ترتیب اونس طلا در هفته گذشته با ۲/ ۴ درصد رشد، بالاترین رشد هفتگی خود از میانه‌های ژانویه ۲۰۱۵ را تجربه کرد. پس‌لرزه‌های اقدام دو هفته پیش بانک مرکزی چین مبتنی‌بر کاهش شدید ارزش یوآن و تشدید نگرانی‌ها درباره آینده دومین اقتصاد بزرگ جهان، تمام بازارهای مالی و کالایی را در هفته گذشته تحت‌تاثیر قرار داد که در این میان، سهم اونس رشد قابل ‌توجه بود.

اونس روز دوشنبه با ۴ دلار رشد روی قیمت ۱۱۱۷ دلار ایستاد. این رشد عمدتا ناشی از تشدید خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و همچنین انتشار داده‌های ضعیف از اقتصاد آمریکا بود. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز دوشنبه خود نوشت که در نخستین روز هفته در پی بهبود چهره فنی طلا، علاقه به خریدهای دلالی افزایش یافته بود. اونس که روز دوشنبه را با رشد آغاز کرده بود، وقتی شاهد رشد بیشتر شد که گزارش تولید امپایر استیت داده‌هایی بسیار بدتر از انتظار را در دسترس قرار داد. افت اونس را در مقاطعی از روز دوشنبه به عوامل خارجی شاخص دلار و بهای نفت خام نسبت دادند.

اما اونس روز سه‌شنبه نیز به‌رغم تمام افت و خیزها روی همان قیمت ایستاد. طلا در دومین روز کاری هفته تحت‌تاثیر تعدیل تحلیل‌های فنی و انتشار داده‌های خوب از اقتصاد آمریکا رو به افت گذاشت، اما با افزایش خریدها در قیمت‌های پایین‌تر به قیمت نهایی روز دوشنبه بازگشت. فشار «سودگیری» در صبح سه‌شنبه کاملا به چشم می‌آمد تا همراه شدن آن با تعدیل تحلیل‌های فنی به ضرر طلا تمام شود. گزارش بخش مسکن آمریکا هم در این روز داده‌هایی بهتر از انتظار داشت تا طلا تحت فشار بیشتری قرار بگیرد. با این حال روز سه‌شنبه، ‌تقاضا برای طلا به‌عنوان سرمایه امن ادامه داشت، تقاضایی که از هفته پیش از آن با سقوط شاخص‌های سهام شدت گرفته بود.

ولی رشد روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه بسیار قابل‌توجه‌تر بود. اونس روز چهارشنبه با ۱۷ دلار رشد روی قیمت ۱۱۳۴ دلار ایستاد. رشد سومین روز کاری هفته عمدتا ناشی از ادامه تشدید تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن و تاثیر انتشار صورت‌جلسه نشست قبلی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بود. طلا در این روز ابتدا با افزایش تقاضای ناشی از نگرانی‌ها درباره اقتصاد چین رو به رشد گذاشت و با انتشار متنی که دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به آن وجود داشت، به رشد ادامه داد. در صورت‌جلسه مورد اشاره آمده که فدرال رزرو به دیده‌بانی داده‌های اقتصادی برای تعیین زمان افزایش نرخ‌های بهره ادامه خواهد داد، ولی در این متن همچنین اشاره شده که فدرال رزرو نگرانی‌هایی درباره تحولات اخیر اقتصاد چین دارد. اونس روز پنج‌شنبه نیز ۱۹ دلار دیگر رشد کرد و به قیمت ۱۱۵۳ دلار رسید تا بالاترین قیمت‌ها در ۵ هفته پیش از آن را تجربه کرده باشد. رشد چهارمین روز کاری هم عمدتا ناشی از ادامه تشدید تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن بود، تقاضایی که خود از آشوب بازارهای سهام و ارز تاثیر گرفته بود.

بازارهای سهام و بازارهای ارز روز پنج‌شنبه تحت فشار فروش بودند، فشاری که علاوه‌بر وضعیت چین تا حدی ناشی از عدم قطعیت درباره مفهوم صورت‌جلسه چهارشنبه نیز بود. دیگر نگرانی ناظران اقتصاد جهان سقوط نفت به کف ۵/ ۶ ساله است که فشارهای ضدتورمی را شدت می‌بخشد. در حال حاضر علاوه‌بر سقوط عمدی ارزش یوآن، تنش‌های سیاسی و اقتصادی برزیل به شدت مورد توجه است. اونس روز جمعه تا بهای ۱۱۶۶ دلار هم بالا رفت، اما در نهایت به قیمت ۱۱۶۰ دلار رضایت داد. روز جمعه شاخص دلار مانند روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه پایین آمد که می‌تواند نشانه‌ای باشد از اینکه معامله‌گران ارز صورت‌جلسه چهارشنبه را به معنای تعویق افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو می‌دانند. در آخرین روز کاری هفته بهای نفت ضعیف ماند تا فشار آن روی طلا حفظ شود.

بیشترین رشد هفتگی طلا از ژانویه