گروه مسکن- هاجر شادمانی: مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت معاملات زمین و مسکن در سال ۹۳، از کاهش خفیف قیمت مسکن در سال گذشته نسبت به سال ۹۲ خبر داده است.


به گزارش «دنیای اقتصاد»، مرکز آمار در این گزارش ضمن اعلام اطلاعات مربوط به حجم معاملات و قیمت زمین و مسکن طی 6 ماه دوم سال 93 در کشور، متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های املاک طی نیمه دوم سال گذشته را معادل یک میلیون و 491 هزار تومان اعلام کرده است.


این آمار در مقایسه با نیمه اول سال ۹۳، به میزان ۳/ ۴ درصد و در مقایسه با دوره مشابه سال قبل (نیمه دوم ۹۲) برابر با ۲/ ۵ درصد افزایش داشته است.


با اعلام آمار مربوط به نیمه دوم سال 93 از حجم و قیمت معاملات زمین و مسکن، متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی طی یک‌سال 93، برابر با یک میلیون و 466 هزار تومان بوده که پیش از این، این آمار در سال 92، یک میلیون و 506 هزار تومان اعلام شده بود. به این ترتیب، قیمت مسکن در سال گذشته در مقایسه با سال 92، کاهش خفیفی را به میزان 6/ 2 درصد تجربه کرده است.


این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد، در نیمه دوم سال ۹۳، در مقایسه با دوره مشابه (نیمه اول ۹۳) سطح قیمت‌ها نه تنها کاهشی نبوده بلکه ۳/ ۴ درصد هم افزایش داشته است. مقایسه متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در میان استان‌های کشور نشان می‌دهد که بیشترین آن با سه میلیون و ۵۱۵ هزار تومان مربوط به استان تهران و کمترین آن معادل ۱۸۴ هزار و ۵۰۰ تومان در استان کهکیلویه و بویر احمد بوده است. همچنین، متوسط قیمت خرید وفروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های مسکن در نیمه دوم سال ۹۳، معادل یک میلیون و ۱۸۳ هزار تومان بوده است که نسبت به دوره قبل (نیمه اول سال ۹۳)، ۳/ ۲ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال قبل (نیمه دوم ۹۲)، ۶/ ۱ درصد کاهش داشته است.


بر مبنای این گزارش، متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور برابر با 6 هزار و 934 تومان بوده است که نسبت به نیمه اول سال 93، برابر با 6/ 2 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل، معادل 8/ 12 درصد افزایش داشته است.

کاهش خفیف قیمت مسکن در کشور