مهم‏ترین سیستم‌عامل دنیا بیست ساله شد

با گذشت بیست سال از عرضه سیستم‌عامل ویندوز ۹۵ توسط مایکروسافت سایت‌های خبری در مورد تاثیرات مهم‌ترین سیستم‌عامل جهان مطالب متنوعی را منتشر کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از فوربس، تا قبل از عرضه ویندوز ۹۵ یادگیری نحوه کار با رایانه‌ها و برنامه‌های آنها کار بسیار دشواری بود، زیرا سیستم‌عامل‌های اولیه همگی متنی و پیچیده بودند و برای انتقال یک فرمان ساده مانند کپی کردن فایل از محلی به محل دیگر باید چندین فرمان مختلف با ویژگی‌های خاص صادر می‌شد.

ویندوز ۹۵ بعد از سیستم‌عامل مک، اولین سیستم‌عامل کاملا گرافیکی و ساده بود که تقریبا هرکسی می‌توانست به سادگی کار با آن را بیاموزد، بنابراین به سرعت مورد اقبال و توجه قرار گرفت.

پشتیبانی آسان از نصب مودم و افزودن درایو سی دی رام و چاپگر و... هم موجب شد تا رایانه‌ها در بسیاری از ادارات همه گیر شوند و استفاده از اینترنت هم با سادگی بیشتری انجام شود؛ بنابراین افراد عادی هم اندک اندک با فضای مجازی آشنا شدند.

البته اپل در سال ۱۹۸۸ و قبل از مایکروسافت سیستم‌عامل مک را که رابط کاربری گرافیکی داشت عرضه کرده بود؛ ولی محصولات اپل هرگز در دهه ۹۰ مورد توجه قرار نگرفتند بنابراین مایکروسافت با ویندوز ۹۵ به سرعت بازار را تسخیر کرد.

ویندوز ۹۵ هم مانند سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارهای دیگر عاری از نقص فنی و مشکل نبود و بخشی از این مشکلات در نسخه‌های به روز شده برطرف شدند.

اما نکته مهم طراحی درست تبلیغات ویندوز ۹۵ بود که ادعاهای مطرح شده در آن تقریبا با واقعیت سازگاری داشت و همین امر موجب شد تا ویندوز ۹۵ آغاز عصر فناوری اطلاعات را در جهان کلید بزند.

صدها میلیون نفر از مردم جهان تجربه گوش کردن به موسیقی دیجیتال، استفاده از اینترنت، به اشتراک گذاری عکس و فیلم، ارسال ایمیل، دانلود محتوا و... را با ویندوز ۹۵ تجربه کردند و تا قبل از آن هیچ تصوری از این امور نداشتند.

بنابراین می‌توان این ادعا را مطرح کرد که ویندوز ۹۵ نه‌تنها مهم‌ترین سیستم‌عامل مایکروسافت است، بلکه مهم‌ترین سیستم‌عامل در تاریخ عرضه این نوع نرم‌افزارها محسوب می‌شود.