15 راهی  که پس‌اندازرا لذت بخش می‌کند
یکی از راه‌هایی که به شما انگیزه پس‌انداز ماهیانه به‌صورت مداوم را می‌دهد این است که بتوانید روند افزایش پس‌انداز خود را ثبت و از آن لذت ببرید. شاید بگویید مگر می‌توان با اندک حقوق کارمندی و هزینه‌های سرسام‌آور، پس‌انداز هم داشت؟ در پاسخ به شما 15 روش پیشنهادی برای پس‌انداز و افزایش آن ارائه می‌شود.


یک دفتر یا تقویم تهیه کنید و از بزرگترین مخارج تا ریزترین آنها را حتی با تاریخ در آن یادداشت کنید. سعی کنید حتی‌الامکان چیزی را از قلم نیندازید. حتی اگر چکی را خرج می‌کنید یا از کارت‌های اعتباری استفاده می‌کنید، سعی کنید همه و همه را در دفتر مورد نظر یادداشت کنید. با این شیوه اولا در آخر ماه در حالی که بهت‌زده شده‌اید، نمی‌گویید: «نفهمیدم پولم چطور تمام شد.» ثانیا با احتساب روزانه مخارجتان، با کسری بودجه مواجه نمی‌شوید.

چنان چه در طول سال پاداش و اضافه کاری دریافت کردید، آن را پس‌انداز کنید و تا می‌توانید به آن دست نزنید. آن وقت در پایان سال می‌بینید که همان پول‌هایی که به نظرتان اندک بوده و به قول خودتان متوجه نمی‌شدید کجا خرج می‌شده، مبلغ قابل‌توجهی شده است که می‌توانید روی آن حساب کنید.

هیچ‌وقت هزینه‌های احتمالی را از یاد نبرید. وقتی وسایل منزل دچار استهلاک شوند به این فکر می‌افتید که وسایل نو خریداری کرده و جایگزین وسایل مستهلک کنید. پس باید همیشه مقداری پول بابت این مساله داشته باشید که این امر مستلزم پس‌انداز ماهانه و سالانه شماست تا در این مواقع بدون نگرانی از هزینه‌ها، وسایل مورد نظر را خریداری کنید.

هیچ وقت برای کارهای غیرضروری از مساعده یا حتی وام استفاده نکنید. مثلا‌ تصور کنید وام گرفته اید تا یک خودرو خریداری کنید. پس از خریداری خودرو هم باید به فکر دادن اقساط وام باشید و هم هزینه‌های خودروی خریداری شده را بپردازید. این چنین است که گاهی اوقات فکر می‌کنید دیگر از پس مخارج برنمی‌آیید یا نرسیده به آخر ماه با کسری بودجه روبه‌رو می‌شوید یا اگر برای مسافرت‌های برون‌شهری از مساعده استفاده کنید، بازهم ممکن است در پایان ماه با کسری بودجه مواجه شوید؛ اما چنانچه موارد ۲ و ۳ را رعایت کرده باشید این مشکلات گریبان شما را نخواهند گرفت.

همیشه هزینه‌های معمولی و ماهانه که ثابت است، مثل قبوض و مخارج روزمره را در اول ماه محاسبه کرده و سعی کنید تا آنجا که می‌توانید بیشتر از آن خرج نکنید. در این صورت است که تا پایان ماه هیچ نگرانی از بابت کسری بودجه نخواهید داشت.
برخی از افراد، صرفه جویی را با هزینه نکردن برخی از ضروریات اشتباه می‌گیرند. مثلا از پرداختن هزینه بیمه اتومبیل خود صرف‌نظر می‌کنند که در این صورت ضرر را چندین برابر پرداخت می‌کنند. (البته اگر ضرر مالی باشد). اگر خدای ناکرده تصادفی اتفاق بیفتد که حتی یک فرد آسیب ببیند، برخی اوقات جبران‌ناپذیر است؛ بنابراین هزینه‌های ضروری را هیچ‌گاه از قلم نیندازید و در محاسبات اول ماه حتما آن را در نظر بگیرید.

به روشنایی منزل‌تان توجه کنید تا آنجا که می‌توانید لامپ‌های اضافی و پرمصرف را روشن نکنید یا لامپ‌های کم مصرف را جایگزین آنها کنید؛ همچنین در هنگام خروج از منزل روشنایی منزل را به حداقل برسانید؛ روشن گذاشتن تنها یک لامپ کم مصرف کافی است.
همیشه به دنبال یادگیری مهارتی جدید، مثلا‌ آرایشگری، باشید و در خانه از آن استفاده کنید؛ چراکه دیگر هزینه آرایشگاه نمی‌دهید و موهای فرزندانتان را خودتان کوتاه می‌کنید. اگر خیاطی آموخته باشید، دیگر هزینه خرید لباس را می‌توانید به پس‌اندازتان اضافه کنید و خودتان لباس‌های مورد نظر فرزندان و همسر و خودتان را بدوزید.

اگر دست پخت‌تان خوب نیست و به همین جهت است که مدام به رستوران‌ها و فست‌فودها می‌روید و کلی هزینه صرف می‌کنید تا از گرسنگی در امان بمانید، ‌به شما پیشنهاد می‌کنیم یک دوره کلاس‌های آشپزی را در آموزشگاه‌های معتبر بگذرانید تا بتوانید ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌های گزاف رستوران، غذایی سالم و خوشمزه و مطمئن را خودتان برای خانواده تهیه کنید و همگی لذت ببرید.
همیشه دمای یخچال و آبگرمکن را در حد متوسط نگه دارید تا هم مشکلی پیش نیاید و هم در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

بعد از شست وشوی لباس‌هایتان که باید دقت داشته باشید در ساعات اوج مصرف برق نباشد؛ برای خشک کردن آنها از خشک کن ماشین لباسشویی استفاده نکنید، لباس‌ها را در آفتاب پهن کنید و اجازه دهید تا انرژی رایگان خورشید و باد وزنده لباس‌هایتان را خشک کند. البته حتما از گیره لباس برای نیفتادن لباس‌ها از روی بند یا پایه‌های لباس استفاده کنید.

قبل از خرید هر چیز، قیمت‌ها را مقایسه کنید و با وارد شدن به اولین فروشگاه، دست به جیب نشوید. سعی کنید به جاهای مشابه دیگر هم سر بزنید و قیمت‌ها را بسنجید؛ آنگاه خرید کنید. بدین ترتیب نه سرتان کلاه می‌رود و نه پول اضافی از جیب‌تان خارج می‌شود. دیگر اینکه سر قیمت‌ها چانه بزنید، بدون اینکه خجالت بکشید. اگر دقت کنید می‌بینید که افراد متمول، بیشتر از افراد دیگر بر سر قیمت‌ها چانه‌زنی می‌کنند؛ چون آنها قدر پولی را که با زحمت به‌دست آورده‌اند، بیشتر می‌دانند.

هیچ وقت فراموش نکنید که اکثر افراد ثروتمند و متمول از اول ثروتمند و مرفه نبوده‌اند و بسیاری از آنها با سختی، پس‌انداز اندک اندک وخودداری از خرج کردن‌های بیهوده به این ثروت دست یافته‌اند. شما هم می‌توانید از همین الان شروع کنید و زمان را از دست ندهید.
برخی می‌گویند ما نمی‌توانیم پس‌انداز کنیم و هر پولی دستمان بیاید خرج می‌شود. راه دیگر برای پس‌انداز این است که صندوق‌های قرض‌الحسنه خانوادگی و فامیلی تشکیل دهید یا اگر هست شما هم عضو شوید. بدین ترتیب اگر هم نخواهید مجبورید هر ماه مبلغی را به این صندوق اضافه کنید و از وام آن صندوق هم می‌توانید استفاده کنید.

در نهایت اگر دیدید، پس‌اندازتان مبلغ قابل‌توجهی شده است، می‌توانید کمی ریسک کنید و سرمایه‌گذاری کنید یا در سرمایه‌گذاری‌های مطمئن شریک و سهیم شوید.
هیچ‌وقت بدون فکر و مشورت کاری را انجام ندهید که در نهایت به از دست دادن همین مبلغ پس‌اندازتان منجر می‌شود.