سرخابی‌ها تا ابد دولتی می‌مانند؟

گروه ورزش: این‌طور به نظر می‌رسید که دردولت یازدهم پس ازسال‌ها انتظار، بالاخره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال به سرانجام خواهد رسید، اما دریک چرخش عجیب اخیرا بحث دولتی ماندن این دو باشگاه بسیار جدی شده است. سرخابی‌ها «فرهنگی» هستند و از نظر قانونی شرکت‌های ‌فرهنگی می‌توانند در اختیار دولت باشند.

با این شرایط به نظر می‌رسد پروسه واگذاری این دو باشگاه دچار سکته شد و عزم دولت و مجلس برای به ثمر نشاندن نخستین خصوصی‌سازی جدی در حوزه ورزش ایران عقیم ماند. در این میان جدا از هزینه‌هایی که به بهانه واگذاری این دوباشگاه به وجود آمد، آینده‌ای مبهم پیش روی سرخابی‌ها باقی ماند و مهم‌تر اینکه خیلی‌ها معتقدند دراین زمینه با افکار عمومی بازی شد. با این شرایط به نظر می‌رسد خصوصی شدن ورزش ایران و به ویژه باشگاه‌های بزرگ امری محال و دور از دسترس باشد.

مصوبه مهم هیات وزیران

پیرامون همین مباحث جعفر سبحانی، مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای اقتصاد» موضع این سازمان و برخی مسائل دیگر در این باره را روشن می‌کند. وی درمورد دلیل عقبگرد دولت از واگذاری سرخابی‌ها و مصوبه‌ای که هیات وزیران در این خصوص داده می‌گوید: «شاید دولت این مجوز را از مجلس گرفته باشد که این مصوبه را ارائه داده است. چون طبق اصل ۴۴ قانون اساسی فقط شرکت‌هایی که درگروه ۳ واگذاری قرار دارند مثل بانک ملی و سپه یا شرکت ملی نفت می‌توانند دولتی باشند.

به هر ترتیب این مصوبه هیات وزیران است و سازمان خصوصی‌سازی از آن تبعیت می‌کند. تا زمانی که این مصوبه لغو نشود ما به موضوع خصوصی‌سازی این دوباشگاه ورود نخواهیم کرد.» مشاورسازمان خصوصی‌سازی می‌گوید این اولین بار نیست که دولت چنین مصوبه‌ای درخصوص دولتی بودن شرکت‌ها می‌دهد: «لغو خصوصی‌سازی این دوباشگاه اولین مورد از چنین اقداماتی نیست. در دولت گذشته نیز چندین مورد بود که دولت تصویب می‌کرد شرکت یا موسسه‌ای خصوصی نشود و دراختیار دولت باشد اما برخی از این مصوبه‌ها با تصمیم مجلس شورای اسلامی رد می‌شد. در هر حال این یک روال قانونی است و موضوع عجیبی نیست. در مصوبه اخیر هیات وزیران، این دو باشگاه به‌عنوان باشگاه‌های فرهنگی دیده شده‌اند که با این دیدگاه آنها می‌توانند برای همیشه از لیست واگذاری خارج شوند زیرا نهادهای فرهنگی مشمول واگذاری نمی‌شوند.

اگر مصوبه هیات وزیران مورد اشکال هیات تطبیق مجلس قرار نگیرد، مصوبه قانونی بوده و لازم‌الاجرا است. سازمان خصوصی‌سازی نیز پیرو قانون بوده و مکلف به اجرای قانون است. زیرا قبلا قانونی مبنی بر واگذاری این دو باشگاه وجود داشت و اکنون قانونی مبنی بر واگذار نشدن این دو باشگاه به دلیل کارکرد فرهنگی آنها وجود دارد. در این زمینه سازمان خصوصی‌سازی تابع قانون است.»

نقش کلیدی مجلس

سبحانی درمورد اینکه روند خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال چه خواهد شد و چه زمانی تکلیف آنها مشخص می‌شود نیز گفت: «اخذ تصمیم در مورد اینکه این دو باشگاه خصوصی باشند یا دولتی کاملا دراختیار مجلس است. طبق روال، مصوبه هیات وزیران به مجلس ارائه خواهد شد. اگر این مصوبه مغایر قانون باشد نمایندگان این موضوع را به رئیس مجلس گزارش خواهند کرد و اگر خلاف قانون باشد آن را ملغی خواهند کرد، اما اگر اشکالی در آن دیده نشود دولتی باقی خواهند ماند و رئیس مجلس آن را به رئیس‌جمهور بازمی گرداند.»

وظیفه ما فقط واگذاری است

سبحانی در پاسخ به این سوال که وقتی این دو باشگاه به سازمان خصوصی‌سازی سپرده شدند،‌ چرا به موضوع فرهنگی بودن آنها توجه نشد و پس از چهار مرحله مزایده،‌ این بحث مطرح شده است، گفت: «این موضوع در حوزه اختیارات سازمان خصوصی‌سازی نیست. این سازمان بر اساس قانون عمل می‌کند. وظیفه ما فقط واگذاری است. ما درهر صورت فقط باید نقش خودمان را بازی کنیم.

ما نمی‌توانیم دولت را بازخواست کنیم و بگوییم چرا این دو باشگاه را واگذار نکردید. اما اگر توجه کنید زمانی که مدیر عامل استقلال از اجاره دادن این باشگاه به شخص صحبت کرده بود سازمان به آن واکنش نشان داد و بلافاصله موضع‌گیری کردیم، چون این از وظایف سازمان خصوصی‌سازی بود.

باز هم تاکید می‌کنم که تغییر رویه‌های به این شکل در جریان خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی، به دلایل مختلف زیاد اتفاق می‌افتد، ‌اما به علت مهم بودن این دو باشگاه نزد افکار عمومی،‌ اکنون این قضیه دچار بزرگنمایی شده است.»