افتتاح 713 طرح عمرانی در خوزستان

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: معاون امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: ۷۱۳ طرح عمرانی به ارزش ۵۱۵ میلیارد تومان به مناسبت هفته دولت در استان افتتاح می‌شود، تعداد طرح‌های امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

احمد سیاحی افزود: ۳۰۷ طرح با اعتبار ۳۶۵۲ میلیارد ریال در شهرها و ۳۷۶ طرح با اعتبار ۲۹۹۹ میلیارد ریال در روستاهای استان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: بیشترین اعتبارات طرح‌های آماده افتتاح مربوط به بخش راه و شهرسازی است و پس از آن بیشترین اعتبارات به ترتیب به سازمان آب، برق و مخابرات استان اختصاص دارد.

بیشترین طرح‌ها در اهواز و دزفول

سیاحی تصریح کرد: بیشترین طرح‌های افتتاحی مربوط به مخابرات، توزیع نیروی برق و بنیاد مسکن است. از نظر پوشش شهرستانی نیز شهرهای اهواز و دزفول بیشترین طرح‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. وی گفت: به‌منظور کاهش اتصالات برق و تلفات، نصب ۴۱۷ ترانس جدید در معابر شهری با ۴۹۷ میلیارد ریال اعتبار از طرح‌های توزیع نیروی برق است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان اظهار کرد: طرح‌های شرکت گاز استان شامل اجرای ۲۶۷ کیلومتر شبکه گازرسانی در ۱۷ شهرستان با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال است.

سیاحی با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه استان گفت: با شروع به‌کار دولت تدبیر و امید، اقدامات خوبی در کشور به‌منظور توسعه انجام شد که در خوزستان نیز برنامه‌ریزی‌های مدونی انجام گرفت که روند پیشرفت استان را شتاب داد.

طرح 550 هزار هکتاری در 20 شهرستان

وی چشم‌انداز طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را افزایش تولید سالانه ۹ میلیون تن به محصولات کشاورزی استان اعلام و خاطرنشان کرد: این طرح از طرح‌های بزرگ عمرانی کشور است که در دولت جدید با اختصاص ۵/۱ میلیارد دلار مجددا فعال شد و اکنون این طرح در ۲۰شهرستان خوزستان و دهلران ایلام در ۲۳۸هزار هکتار در حال اجرا است.

معاون عمرانی استانداری خوزستان تصریح کرد: اکنون ۹۷۰۰ نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای دشت‌های خوزستان و ایلام که با دستور مقام معظم رهبری اجرا می‌شود مشغول به‌کار هستند و در قالب این طرح ماهانه ۴۵۰۰ تا ۶۰۰۰ هکتار شبکه مدرن زهکشی زیرزمینی و تسطیح اراضی در خوزستان ایجاد می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به تصمیم‌گیری برای مقابله با بحران و تبعات منفی سد گتوند گفت: این سد، به بحرانی برای استان تبدیل شده و حجم زیادی از برنامه‌ریزی‌ها را به خود اختصاص داده است، برای مقابله با بحران شوری این سد، دانشگاه تهران را وارد کار کرده‌ایم که راهکارهایی را در این زمینه ارائه داده‌اند تا با کمترین هزینه و صدمات اقداماتی صورت گیرد. سیاحی بیان کرد: این سد با ۴ میلیون متر مکعب ظرفیت به عنوان سد ذخیره‌ای و برای تولید انرژی ساخته شد اما شوری که برای رود کارون به وجود آورد، صدمات فراوانی را به پایین‌دست وارد کرد.

وی افزود: ۸۵ درصد شهرهای خوزستان از این سد متاثر شده‌اند و اگر این موضوع مدیریت نشود، مشکلات بزرگی گریبانگیر آب شرب، صنعت و کشاورزی می‌شود.

وی گفت: کارشناسان علوم آب دانشگاه تهران با بررسی مشکلات این سد، ۵ راهکار برای تخلیه نمک از پشت سد ارائه داده‌اند.

استقبال 75 درصد از طرح خرید داخل

معاون عمرانی استانداری خوزستان در ادامه با اشاره به تاکید استاندار بر اجرای بخشنامه خرید کالا و خدمات داخلی افزود: این بخشنامه خوشبختانه از زمان لازم‌الاجرا شدن تاکنون نتایج خوبی به دنبال داشته است به طوری که ۷۵ درصد از بخش‌های استان این بخشنامه را اجرا کرده‌اند. تا پیش از این کالاهایی با کیفیت خیلی خوب و با قیمت مناسب عرضه در استان تولید می‌شد و متاسفانه بخش دولتی و خصوصی مواد اولیه و مایحتاج خود را از خارج از استان تامین می‌کردند. سیاحی با بیان اینکه در بخش ارزش افزوده اعتبارات زیادی داریم، افزود: سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان در قالب ارزش افزوده به شهرداری‌ها و دهیاری پرداخت کردیم که رقم قابل توجهی است.

رکود شدید طرح قطار شهری اهواز

وی با اشاره به پیشرفت اجرای طرح قطار شهری اهواز گفت: طبق بازدیدهایی که از این طرح داشتیم با رکود شدیدی در اجرا مواجه شدیم که با فرآیند کاری موجود، امکان اتمام طرح قطار شهری وجود ندارد.

معاون عمرانی استانداری خوزستان اعلام کرد: اواخر سال گذشته توافقی با پیمانکار طرح داشتیم که قرار شد فاز اول شامل ۷/۶ کیلومتر از سه راهی فرودگاه تا مصلی به بهره‌برداری برسد اما تاکنون با اینکه ۱۷ میلیارد تومان پول به حساب پیمانکار این طرح پرداخت شده اما اجرا فقط ۴ درصد پیشرفت داشته است.

سیاحی بیان کرد: اگر این پیمانکار بر اساس برنامه زمان بندی شده پیش نرود، خلع ید و طرح به پیمانکار دیگر واگذار می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به بودجه‌ای که برای مقابله با ریزگردها از سوی دولت برای خوزستان مصوب شد، گفت: این بودجه از منابع داخلی دستگاه‌های اجرایی استان به مبلغ ۲۴۵ میلیارد تومان تصویب شد که قرار است در بخش‌های مختلفی همچون مقابله با کانون‌های گرد و غبار، تجهیز فرودگاه اهواز و تجهیز سیستم‌های هواشناسی به ایستگاه‌های مدرن صرف شود، همچنین در بخش مردمی نیز ۲۴۵ میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد پنجره دو جداره و سایر امکانات مورد نیاز خانگی برای مقابله با ریزگردها پیش‌بینی شده است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان بیان کرد: وزارت نفت برای ادامه عملیات اجرایی بیابان‌زدایی قرار است ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی استان که کانون ریزگردها است را مالچ پاشی کند که ارزش آن ۴۷۸ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

تامین 150 میلیون مترمکعب آب برای هورالعظیم

سیاحی در ادامه تصریح کرد: برای افزایش ورودی آب هورالعظیم از ظرفیت زهکش‌های منطقه‌ای استفاده می‌شود، علاوه‌بر این قرار است از یک ماه آینده در قالب طرحی ۱۵۰ میلیون مترمکعب وارد تالاب شادگان شود.

وی درباره اجرای طرح مسکن مهر نیز با بیان اینکه اکنون ۳۸ هزار و ۵۹۸ واحد مسکن در استان افتتاح شده و ۸۰ هزار و ۴۷۹ واحد دیگر نیز باید به بهره‌برداری برسد، افزود: برای حل مشکلات این طرح به دنبال واگذاری اختیارات کامل مسکن مهر به شورای مسکن استان هستیم.

اختصاص 1200 میلیارد تومان برای مشکلات آبرسانی

معاون عمرانی استاندار خوزستان در ادامه با بیان اینکه درصد برخورداری روستاهای استان از آب شرب ۷۲ درصد است اما برخی از روستاها هنوز با تانکر آبرسانی می‌شوند، افزود: به‌دلیل شرایط جوی حاکم بر خوزستان آبرسانی در اولویت اجرای طرح‌ها قرار دارد و امسال ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای حل مشکلات آبرسانی روستایی به خوزستان اختصاص داده شده است. سیاحی ادامه داد: طرح‌های بزرگی همچون طرح آبرسانی غدیر در شهرها و روستاهای استان در حال انجام است که تاکنون به مناطقی مانند آبادان و خرمشهر، دشت آزادگان و اهواز و شادگان آبرسانی شده است.

طرح غدیر از طرح‌هایی است که نیاز به اعتبارات زیادی دارد تا تکمیل شود که در شرایط کنونی تامین این اعتبار دشوار است.