سریکانت سشادری

خبرگزاری دیلی صباح

نماینده ترکیه در صندوق بین‌المللی پول (IMF)، سریکانت سشادری، در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی بیان کرده که عملکرد ترکیه در بلندمدت مثبت پیش‌بینی می‌شود و برای رسیدن به چنین عملکردی باید پاره‌ای از مشکلات مربوط به دوره‌های کوتاه مدت و میان مدت حل شوند که نحوه رسیدگی به این مسائل نشان‌دهنده ظرفیت، توانایی و پویایی ترکیه خواهد بود.

او از جمعیت جوان و پویای کشور و فرهنگ و روحیه کارآفرینی چه در داخل و چه در خارج به‌عنوان یک ‏مزیت یاد کرد و مدعی شد که با وجود تمام مشکلات پیش آمده در کشورهای همسایه، ترکیه قادر بوده است که موقعیت خود را به‌‏خوبی حفظ کند. برای یک پیشرفت بلندمدت، هر کدام از این مزیت‌ها باید به خوبی پرورش داده شوند. برای مثال جمعیت جوان ‏نیازمند یک سیستم آموزشی قدرتمند و شغل‌هایی با مهارت بالا هستند. فضای پیش‌بینی شده به بخش خصوصی و دولتی این ‏امکان را می‌دهد تا نقش مکمل خود را در بالا بردن رشد کشور و ایجاد مشاغل بشناسند.

سشادری اضافه کرد که نرخ بهره‌ فدرال رزرو بالا می‌رود؛ بنابراین بازپرداخت بدهی‌های دلاری که اغلب به‌صورت وام‌های بلندمدت هستند دشوارتر خواهد شد و متعاقبا ترمیم و بازسازی اقتصاد از جمله اقتصاد‌های نوظهور که صدمات ناشی‌ از این بدهی‌ها به آن وارد شده است، سخت‌تر می‌شود. از یک چشم انداز اقتصادی وسیع‌تر، می‌توان گفت که بروز این مسائل، مانع ورود سرمایه‌های خارجی‌ می‌شود. وی از سه عامل برای مواجهه با این مشکل نام برد که عبارتند از: ایجاد نظام نرخ بهره شناور، وجود یک اقتصاد سالم و شفاف و حداقل‌سازی عدم تطابق میان ارزهایی‌ که از آن درآمد کسب و بدهی با آن پرداخت می‌شود.

نماینده IMF همچنین بیان کرد که روابط مستقیم اقتصادی، مالی‌ و تجاری میان ترکیه و یونان محدود است و بنابرین اقتصاد ترکیه از مشکلات پیش آمده برای اقتصاد یونان چندان متاثر نخواهد شد. سشادری اضافه کرد که با توجه به پیشرفت‌های اخیر داخلی‌ و منطقه‌ای ترکیه، این عقیده میان اکثر سرمایه‌گذاران وجود دارد که ترکیه آینده بلندمدت روشنی دارد که البته برای نیل به این مقصود باید پاره‌ای از اقدامات کوتاه مدت و میان مدت صورت بگیرد. او عوامل کمک‌رسان به پیشرفت بلندمدت را افزایش سرمایه‌گذاری داخلی‌ و بیرون کشیدن اقتصاد از رشد آهسته کنونی دانست. او معتقد است مقامات رسمی‌ دولتی و اذهان عمومی‌ به‌خوبی‌ از اینکه چه اقداماتی برای رسیدن به این هدف باید صورت بگیرد، آگاه هستند. با این اوصاف ترکیه فرصت‌های بی‌نظیری برای به دست گرفتن اوضاع در اختیار دارد که بار دیگر به جهانیان پویایی و کاردانی خود را نشان دهد.

به علاوه نماینده کنونی صندوق بین‌المللی پول از روند کاهشی قیمت نفت سخن به میان آورد و اثرات مستقیم این امر بر اقتصاد ترکیه را مثبت ارزیابی کرد و البته از اثرات منفی‌ غیر‌مستقیمی‌ که ممکن است به‌صورت ناخواسته وارد معادلات اقتصادی شود نیز چشم نپوشید. او قیمت کمتر نفت را به معنی‌ کاهش هزینه‌های دادو ‌ستد میان خانوار و بنگاه دانست که این امر باعث می‌شود تمایل برای رشد بیشتر شود و در عین حال فشار معکوسی نیز بر تورم وارد شود. سشادری، انرژی را یکی‌ از پرهزینه‌‌ترین اقلام وارداتی‌ این کشور به شمار آورد که در نتیجه کاهش قیمت، هزینه‌های واردات را کاهش می‌دهد. یک اثر غیرمستقیم مثبت این است که برخی از بازارهای خارجی برای صادرات ترکیه نظیر اروپا از کاهش قیمت نفت سود می‌برند که برای ترکیه مفید و تهدیدی برای کشورهای نفتی خاورمیانه است. از سوی دیگر، سشادری اثرات منفی‌ غیر‌مستقیم کاهش قیمت نفت بر اقتصاد ترکیه را به شرکای تجاری نفتی‌ یعنی‌ کشور‌های خاورمیانه که عمد‌تا بر پایه نفت استوار هستند، مرتبط و تصریح کرد: این اتفاق به کاهش بودجه کشورهای نفتی و در نتیجه کم شدن حجم مبادلات تجاری با ترکیه منجر خواهد شد، اما در کل او نتایج حاصل از کاهش قیمت نفت و انرژی را برای ترکیه خوب توصیف کرد.

سریکانت سشادری در پایان از پیش‌بینی‌‌های صندوق بین‌المللی پول مبنی بر رشد سه درصدی و تورم هفت درصدی تا پایان سال‌جاری میلادی خبر داد و اظهار کرد که این صندوق در پی‌ کسب داده‌های جدید و مشاهده نوع پیشرفت‌های صورت گرفته در پایان فصل اول سال‌جاری است که در نهایت شناسایی نیروهای محرک اقتصادی، IMF را به یک پیش‌بینی منسجم و دقیق‌تر سوق می‌دهد و البته امید می‌رود که نشانه‌های مثبت نظیر کاهش تورم همچنان ادامه یابد.