موازنه وحشت  در اروپا
گروه جهان: ایالات‌متحده به زودی پیشرفته‌ترین جت‌های جنگنده خود را در کشورهای اروپایی مستقر می‌کند تا نشان دهد نسبت به متحدان خود در قاره سبز حساس است.

به گزارش سی‌ان‌ان، این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که واشنگتن قول داد در برابر جاه‌طلبی‌های نظامی روسیه از کشورهای اروپایی حمایت کند.


دبورا جیمز، از مدیران نیروهای هوایی ایالات‌متحده با تایید این مطلب گفت: «فعالیت‌های نظامی روسیه در اوکراین بی‌وقفه ادامه دارد و همین موضوع متحدان ما را در کشورهای اروپایی نگران کرده است.» او ادامه می‌دهد: ارسال این جت‌های جنگی به کشورهای اروپایی تمرینی است برای ایالات‌متحده و کشورهای اروپایی تا به آنها نشان دهد، واشنگتن تحت هیچ شرایطی آنها را تنها نخواهد گذاشت. در این میان البته هنوز تاریخ دقیق ارسال جت‌های جنگی به کشورهای اروپایی مشخص نشده است. در این رابطه از دبورا جیمز پرسیده می‌شود که این جت‌ها چه زمان و به کدام کشورها ارسال خواهد شد. جیمز به سی‌ان‌ان می‌گوید، به دلیل رعایت مسائل ایمنی و امنیتی قادر به پاسخ دقیق نیست اما این موضوع به زودی رخ خواهد داد. ژنرال مارک والش در این‌باره می‌گوید: ما این جت‌ها را در جایی استقرار خواهیم داد که بتوانیم از آنها به راحتی استفاده کنیم. این‌گونه جت‌ها اصولا در جایی باید نگهداری شوند که در آن تجهیزات علوم هوایی وجود داشته باشد.


والش می‌گوید: جت‌های اف-22 جزو جنگنده‌هایی هستند که قابلیت بالایی در نبردهای هوایی دارند.به گفته والش این جت‌ها از سال 2005 و پس از طی کردن عملیات‌های هوایی موفق وارد خط تولید شده و هم‌اینک آماده بهره‌برداری هستند.


از این جنگنده تاکنون در جنگ آمریکا علیه داعش در سوریه استفاده شده است. البته آمریکا در این جنگ نیز استفاده چندانی از این جنگنده فوق مدرن نداشته و بیشتر جنگنده‌های اف- ۱۸ و اف-۱۶ خود را بر فراز مناطق تحت تصرف داعش به پرواز در آورده است.


والش می‌گوید: دقت این هواپیمای جنگی بر روی اهداف زمینی بالا است. به اعتقاد او این جنگنده دارای توان زیادی در حمله به اهداف زمینی است. جیمز می‌گوید: ارسال این جنگنده‌ها به کشورهای اروپایی تنها بخش کوچکی از اهداف آمریکا برای اطمینان‌بخشی به کشورهای این منطقه است.


هفته گذشته، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در یک کنفرانس خبری اعلام کرد برای کنترل جاه‌طلبی‌های نظامی روسیه باید شرکای آمریکا به شدت تقویت شوند. جیمز در این‌باره به سی‌ان‌ان می‌گوید: «من فکر می‌کنم، کارتر، وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته به خوبی در این زمینه توضیح داده است. در نگرش ما قدرتمند بودن در برابر روسیه یک اولویت جدی است زیرا باید توازن قوا در اروپا حفظ شود.»


ایالات‌متحده از ابتدای سال جاری میلادی چند واحد نظامی خود را روانه کشورهای اروپایی کرده است. همچنین آمریکا در راستای ارسال تجهیزات نظامی خود جنگنده‌های دیگری از جمله اف-15، اف-16، و A-10 را روانه کشورهای اروپایی کرده است.


در این راستا وزارت دفاع آمریکا می‌گوید، تعدادی تانک و زیردریایی نیز به سمت اروپا فرستاده است. همچنین گفته می‌شود ۴۰۰ چترباز آمریکایی اکنون در بلغارستان مستقر شده‌اند. این بزرگ‌ترین ارسال نیرو به اروپا پس از پایان جنگ سرد است. در حال حاضر ۴۵۰۰ چترباز آمریکایی در سراسر خاک اروپا حضور دارند.


پرسشی که اکنون مطرح شده این است: آیا با تحرکات نظامی روسیه و ایالات‌متحده، دنیا به سمت یک جنگ فراگیر می‌رود یا خیر؟ کارشناسان می‌گویند هنوز در روسیه، ناتو و حتی ایالات‌متحده چنین رویکردی وجود ندارد، با این حال برخی می‌گویند تحرکات نظامی دو طرف در روزهای اخیر، جزو بالاترین تحرکات نظامی پس از پایان جنگ سرد به حساب می‌آید. این نگرانی اکنون به‌وجود آمده که پس از چنگ و دندان نشان دادن واشنگتن و کرملین، دنیا دوباره شاهد یک رقابت تسلیحاتی جدید باشد.


از زمانی که این رقابت بین شرق و غرب از سر گرفته شده است، دو طرف مدعی‌اند این رقابت جنبه تهاجمی ندارد و فقط برای رویکردهای دفاعی صورت گرفته است.


ناظران سیاسی اعتقاد دارند در حال حاضر نباید نگران چیزی بود؛اما بزرگ‌ترین نگرانی این است که قدرت روزافزونی که دو طرف در حال حاضر از آن برخوردارند ممکن است در آینده‌ای نزدیک تبدیل به یک خطر بالقوه شود.


برخی نگران غیرقابل پیش‌بینی بودن روسیه هستند. این دسته اعتقاد دارند روسیه به رهبری پوتین به شدت غیرقابل پیش‌بینی است. در این راستا این عده مدعی‌اند که ساقط کردن هواپیمای مسافربری توسط شورشیان طرفدار روسیه در اوکراین یک نشانه برای اثبات گفته‌هایشان است.


در این شرایط روسیه راه بازی « این به آن در» را در پیش گرفته است. در حالی که چندی پیش نیروهای ناتو تمرین نظامی داشتند، روسیه نیز چند زیردریایی خود را به منطقه فرستاده که چندین بار با اعتراض استکهلم مواجه شده است.


جیمز دبورا می‌گوید: آمریکا باید بیش از پیش حضور نظامی خود را در اروپا تقویت کند.


هنوز کشورهای قدرتمند اروپایی در مورد رقابت تسلیحاتی صورت گرفته اظهار نظر قاطعی نکرده‌اند، اما برخی از کشورهای اروپایی مثل آلمان نگران تیره‌تر شدن رابطه کشوررهای غربی با روسیه هستند. روسیه جزو شرکای عمده تجاری آلمان به حساب می‌آید.