در نشست اعضای کمیسیون انرژی مجلس با زنگنه بر بازسازی سهم ایران در اوپک و نیز احیای صادرات نفت در چارچوب سازمان اوپک تاکید شد.


حسین امیری‌خامکانی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به نشست هم‌اندیشی کمیسیون انرژی مجلس با وزیر نفت اظهار کرد: در این جلسه درخصوص مسائل مربوط به دو بخش نفت و گاز بحث و تبادل نظر صورت گرفت و در حوزه نفت، هم نمایندگان و هم مسوولان وزارت نفت اتفاق‌نظر داشتند که صادرات نفت باید در چارچوب اوپک احیا شود.


وی با بیان اینکه متاسفانه در این سال‌های اخیر سقف تولید نفت در اوپک به‌هم ریخته و سایر اعضا نیز بیش از حد سقف خود تولید می‌کنند، گفت: در این جلسه تاکید شد که ما باید سهم خودمان را در اوپک بازسازی کنیم، اما آنچه که باعث کاهش قیمت نفت شده، عرضه بیش از حد سهم تولید نفت سایر اعضاست و ما باید تلاش کنیم در کوتاه‌ترین زمان سهمیه خود را به پیش از تحریم‌ها برسانیم برای اینکه می‌دانیم این امر می‌تواند قدرت چانه‌زنی ما را در مسائل بالا ببرد.


سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس خاطر‌نشان کرد: آنچه ما تاکید داریم این است که سایر اعضایی که بیش از سهم خود تولید می‌کنند به سهمیه اصلی خودشان برگردند تا برگشت ما به سهمیه اوپک بازار را تحت‌تاثیر قرار ندهد.


این عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی در ادامه با بیان اینکه بحث صادرات گاز از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه بود،‌ گفت:‌ در این خصوص باید روش‌های اقتصادی صادرات مدنظر قرار گیرد که در زنجیره فرآوری گاز چه محصولی اقتصادی‌تر است و در داخل کشور نیز جایگاه سوخت مایع اولویت اول را دارا باشد.


وی تصریح کرد: در سال 93 با توجه به افزایش گاز توانستیم سوخت مایع نیروگاه‌ها را از 46 درصد به 28 درصد برسانیم که هم هزینه‌ها کاهش می‌یابد و هم آلایندگی کمتر می‌شود. برای سال 94 هم پیش‌بینی می‌شود سهم سوخت مایع در نیروگاه‌ها به 15 یا 16 درصد برسد و این به معنای آن است که تولید گاز افزایش یافته و ما می‌توانیم گاز مورد‌نیاز نیروگاه‌ها را تامین کنیم.


امیری‌خامکانی همچنین اظهار کرد: در این جلسه نمایندگان سوالات منطقه‌ای و حوزه انتخابیه خودشان را از وزیر نفت مطرح کردند، به ویژه تاکید نمایندگان بوشهر و خوزستان درباره استفاده از نیروهای غیربومی در پروژه‌ها بود. همچنین بحث پالایشگاه آناهیتا نیز از طرف نماینده کرمانشاه در این جلسه مطرح شد.