بیزینس مانیتور با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی ایران از نتایج توافق هسته‌ای به دست آمده بین تهران و قدرت‌های جهانی منتفع خواهد شد، نوشت: صنعت پتروشیمی ایران هنوز به‌طور کامل از مزایای وجود منابع عظیم گازی کشور منتفع نشده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بیزینس مانیتور طی گزارشی نوشت: صنعت پتروشیمی ایران از نتایج توافق هسته‌ای به دست آمده بین تهران و قدرت‌های جهانی منتفع خواهد شد، اما تا زمانی که مشکلات مربوط به مواد خام مورد‌نیاز حل نشود و درهای این صنعت به روی سرمایه‌گذاری و فناوری خارجی باز نشود، مشکلات ساختاری همچنان پابرجا خواهد بود.با این حال، اگر توافق پابرجا باقی بماند، چشم‌انداز رشد قوی متکی بر صادرات مثبت است و دولت نیز قصد دارد ظرفیت صنعت پتروشیمی را از ۶۰ میلیون تن در سال جاری تا سال ۲۰۲۰ به ۱۰۰ میلیون تن برساند.تحریم‌ها به دلیل پسرفت اقتصاد داخلی، نبود سرمایه‌گذاری و مشکلات در صدور محصولات تولیدی، تاثیرات زیانباری بر صنعت پتروشیمی کشور داشته است. تولید‌کنندگان محصولات پتروشیمی در ایران مستقیما هدف تحریم‌ها قرار گرفته‌اند. در این بین لغو تحریم‌ها موجب افزایش فعالیت مجتمع‌های پتروشیمی از ۶۸ درصد (در سال ۲۰۱۴) به ارقام بالاتر خواهد شد و این در حالی است که ظرفیت پتروشیمی کشور هم افزایش خواهد یافت.

در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۵ ایران قصد دارد ۱۱ واحد پتروشیمی افتتاح کند و این، ظرفیت تولید کشور را ۶ میلیون تن افزایش خواهد داد. اروپا از بازارهایی است که تولید‌کنندگان ایرانی قصد صدور محصولات خود به آن را دارند، اما آنها باید بر مشکلات ساختاری عمده در این بخش فائق آیند. این مشکلات از جمله مربوط به مواد خام است. بر اساس این گزارش صنعت پتروشیمی ایران هنوز به‌طور کامل از مزایای وجود منابع عظیم گازی کشور منتفع نشده است. همچنین کاهش هزینه‌های نفتا، سوددهی زنجیره تولید عمدتا وابسته به سوخت اتان در ایران را تضعیف کرده در حالی که عربستان از قیمت‌های پایین اتان سود می‌برد. ایران باید ساختار هزینه‌ای و ارزش افزوده خود را ارتقا دهد و تولید گاز بالادستی را افزایش دهد تا تضمین کند که مواد خام اولیه با مراکز فرآوری پایین‌دستی یکپارچه هستند.این گزارش پیش‌بینی کرد با تکمیل پروژه‌های الفین ۱۱ و ۱۲ که به ترتیب ۲ و ۲/ ۱ میلیون تن ظرفیت خواهند داشت، ظرفیت تولید اتیلن ایران تا سال ۲۰۱۹ به ۰۸/ ۱۱ میلیون تن خواهد رسید.

از نظر بازارهای داخلی، صنعت خودرو به دلیل افزایش مصرف و ترمیم قوی صادرات موجب مصرف محصولات پتروشیمی خواهد شد. تا سال ۲۰۱۷ میزان تولید خودرو در ایران از ۲ میلیون دستگاه خواهد گذشت و نسبت به یک میلیون دستگاه گزارش شده در سال ۲۰۱۴ بیش از دو برابر خواهد شد. این به نوبه خود موجب تحریک مصرف داخلی انواع محصولات پتروشیمی مورد استفاده در خودروسازی خواهد شد. این گزارش افزود: در سه ماه جاری، ایران شاهد افزایش ۶/ ۰واحدی در شاخص ریسک/ پاداش بخش پتروشیمی خود بوده که ناشی از افزایش ۷ واحدی در نمره ریسک بازاری این کشور پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای بوده است. هرچند صنعت پتروشیمی یکی از منتفعان عمده لغو تحریم‌ها خواهد بود، اما هنوز ریسک‌هایی وجود دارد که احتمالا توافق نمی‌تواند آنها را برطرف کند.همچنین مشکلات ساختاری به خصوص عرضه مواد خام اولیه و مسائل مربوط به قیمت‌گذاری همچنان در این بخش وجود خواهد داشت.