گروه صنعت و معدن: مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به بهره برداری از نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه بیشه، اعلام کرد: ظرفیت تولید برق این نیروگاه به میزان ۱۰۴۰ مگاوات است.


سیدمحمدرضا رضازاده در نشستی خبری با بیان اینکه نخستین نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای کشور در 125 کیلومتری شمال تهران، 10 کیلومتری شمال تونل کندوان و در مجاورت روستای سیاه‌بیشه در استان مازندران واقع شده است، اظهار کرد: این نیروگاه دارای 4 واحد 260 مگاواتی است که نخستین واحد آن در بهار سال 92 به شبکه سراسری در حالت ژنراتوری متصل شد و در طول دو سال گذشته واحدهای دوم تا چهارم یک به یک به شبکه سراسری متصل شدند و در دو حالت پمپ و توربین مورد بهره برداری قرار گرفتند. وی ادامه داد: با اتصال تدریجی چهار واحد این نیروگاه به شبکه سراسری برق تاکنون بیش از 800‌گیگاوات ساعت برق در نیروگاه سیاه بیشه به شبکه سراسری تزریق شده است و در کنترل فرکانس و تعادل و پایداری بیشتر شبکه نقش موثری داشت.


مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه نیروگاه سیاه بیشه نقش مهمی در کنترل فرکانس شبکه برق کشور دارد، اظهار کرد: ایجاد تعادل و افزایش امنیت در شبکه برق مصرفی کشور در ساعت‌های پربار و کم‌بار از اهداف اصلی این طرح است که با توجه به موقعیت قرارگیری آن در نزدیکی یکی از پرمصرف ترین نقاط کشور، بهره‌برداری از آن اهمیت بسزایی در بالانس توان برق شبکه و جلوگیری از افت ولتاژ در پیک مصرف دارد.


رضازاده با اشاره به هزینه این طرح،گفت:برای این پروژه عظیم حدود 1300 میلیارد تومان هزینه شده است. رضازاده با اشاره به طرح‌هایی که در آینده برای این نیروگاه در نظر گرفته شده است، گفت: در آینده به جای چهار ساعت سرویس‌دهی قصد داریم میزان سرویس‌دهی را به 6 ساعت افزایش دهیم که این مساله موجب ارتقای 5/ 1برابری انرژی تولیدی نیروگاه می‌شود.


رضازاده با بیان اینکه در حال حاضر چهار سال از برنامه‌ریزی‌های انجام شده خودمان عقب‌تر هستیم، گفت: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده قرار براین بود که کار پروژه در سال ۱۳۸۸ تمام شود، اما امسال در سال ۱۳۹۴ پروژه به اتمام رسیده است.


وی درخصوص میزان بدهی‌های این پروژه گفت: در حال حاضر 700 میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکار هستیم که حدود 200 میلیارد تومان آن جریمه پرداخت است که اگر این مبلغ به موقع پرداخت نشود میزان جریمه بیش از این می‌شود.


مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران درخصوص ظرفیت کشور برای استفاده از نیروگاه تلمبه‌ ذخیره‌ای گفت: براساس مطالعات انجام شده اگر بتوانیم تمام ظرفیت‌ها را احیا کنیم امکان احداث ۷هزار مگاوات پروژه تلمبه‌ ذخیره‌ای وجود دارد.