ایران‌چک و سکه‌های جدید رونمایی شد
بانک مرکزی روز گذشته به مناسبت ولادت حضرت امام رضا (ع) در هفته دولت نسبت به انتشار ایران‌چک 500 هزار ریالی و ضرب سکه‌های 5 هزار ریالی، مدال‌های یادبود طلا و نقره اقدام کرد. این ابزارهای پرداخت جدید در مراسمی با حضور دکتر روحانی، رئیس‌جمهوری، برخی وزرا و مقام‌های بانک مرکزی در نهاد ریاست‌جمهوری رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، امیر شکری، رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی ویژگی‌های ایران‌چک و سکه‌های جدید را تشریح کرد. وی درباره هدف انتشار ایران‌چک جدید گفت: سازمان تولید اسکناس و مسکوک در راستای تحقق اهداف تعریف شده اقدام به طراحی نسل جدید ایران‌چک به مبلغ 500 هزار ریال کرده است که طبیعتا این نسل از ایران‌چک‌ها ضمن توسعه دامنه ضرایب امنیتی، متضمن روزآمدی ویژگی‌های امنیتی نیز است.شکری درباره ویژگی‌های امنیتی ایران‌چک جدید تصریح کرد: ویژگی‌های امنیتی متعددی در ایران‌چک جدید در نظر گرفته شده است. کاغذ ایران‌چک نور ماوراء بنفش را منعکس نمی‌کند و در سطح کاغذ از الیاف فلورسنتی نامرئی استفاده شده که زیر نور ماوراء بنفش در ۴ رنگ قابل‌مشاهده است. در این ایران‌چک دو نوع نخ امنیتی تعبیه شده است. نخ امنیتی پنهان که عبارت I.R.IRAN روی آن درج شده و درون کاغذ قرار گرفته و نخ امنیتی پنجره‌ای که از نوع هولوگرافیکی با ریزنوشته است و به‌گونه‌ای درون کاغذ قرار گرفته که قسمتی از آن نمایان و قسمتی دیگر در بطن کاغذ مخفی است و با قرار دادن ایران‌چک از رو در مقابل نور تمام نخ نمایان می‌شود.وی ادامه داد: طراحی کلیه نقوش ایران‌چک به‌صورت خطی و با استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی انجام گرفته است و هر خط حامل اطلاعات مربوط به رنگ خود است، در صورتی که در نمونه‌های جعلی خطوط از ترکیب نقاط رنگی تشکیل شد‌ه‌اند و به راحتی به‌وسیله ذره بین قابل تشخیص است. همچنین بخش‌هایی از طرح و شماره سریال‌ها با استفاده از مرکب فلورسنتی چاپ شده که زیر نور ماوراء بنفش به رنگ‌های سبز و طلایی مایل به زرد قابل‌مشاهده است. به علاوه بخش‌هایی از تصویر پرنده و عدد ۵۰ با مرکب نامرئی چاپ شده است که زیر نور ماوراء بنفش با رنگ‌های قرمز و آبی به‌صورت مکمل نمایان می‌شوند.


به گفته رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در این ایران‌چک از چاپ برجسته در ۳ رنگ استفاده شده است که به سهولت با انگشتان دست قابل‌لمس و شناسایی است. از دیگر ویژگی‌های امنیتی ایران‌چک ریزنوشته‌ها هستند. ریزنوشته یا میکروپرینت نوشته‌های بسیار ریزی هستند که با ابزار بزرگ نمایی قابل مشاهده بوده و تنها می‌توانند به وسیله دستگاه‌های چاپ امنیتی چاپ شوند. مرکب فلورسنت به‌کار رفته در چاپ افست با تابش نور ماوراء بنفش، بازتاب نور شدید داشته و به رنگ سبز فسفری تغییر می‌کند. چاپ شماره سریال‌ها نیز با استفاده از مرکب قرمز و مشکی فلورسنت بوده و تحت‌تابش نور ماوراء بنفش به رنگ‌های طلایی مایل به زرد و سبز تغییر رنگ می‌دهند.


وی همچنین درباره تفاوت‌های ایران‌چک فعلی و کنونی گفت: در خصوص تفاوت‌های این ایران‌چک با ایران‌چک موجود غیر از موضوع طرح و رنگ می‌توان به ارتقای موارد امنیتی اشاره کرد. از مزیت‌های ایران‌چک جدید نسبت به ایران‌چک موجود داشتن نوع خاصی از واترمارک یا تصویر محو است.


افزایش تعداد تصاویر مکمل یا سیترو در نسل جدید ایران‌چک نیز از دیگر موارد قابل‌ذکر است. این طرح به‌صورت تصویر و عدد به‌گونه‌ای چاپ شده است که قسمتی از طرح در رو و قسمتی دیگر در پشت ایران‌چک قرار گرفته و در مقابل نور همدیگر را کامل می‌کنند.


وی با بیان اینکه تعداد طرح‌های مخفی نیز در ایران‌چک جدید افزایش یافته است، گفت: این طرح شامل عدد 50 در دو قسمت از روی ایران‌چک است که با چاپ برجسته و به‌صورت مخفی قرار گرفته و با قرار دادن اسکناس به شکل تقریبا افقی در راستای چشم نمایان می‌شود. وی در مورد فرآیند انتخاب طرح ایران چک جدید گفت: در بحث انتخاب طرح باید گفت که سوژه‌های متعددی با مختصات مورد نظر تهیه شد و مورد بررسی قرار گرفت. اما در میان همه سوژه‌ها، طرح حرم مطهر یگانه دردانه ایران زمین حضرت ثامن‌الحجج علی‌بن‌موسی الرضا(ع) فرصتی بود برای عرض ادب به ساحت مقدس آن حضرت؛ بنابراین همکاران من در این سازمان اقدام به ارائه طرح‌های اجرایی در این خصوص کردند.


وی ادامه داد: در طراحی ایران چک جدید تلاش شد نگاهی متفاوت به بخش‌های بارگاه حضرت امام رضا (ع) صورت گرفته و عملیات طراحی به‌گونه‌ای انجام شود که مکان‌های مورد توجه مردم در طراحی گنجانده شود. به این جهت در طرح اصلی از گنبد، گلدسته و سقاخانه و در زمینه طرح از تصویر نقاره خانه و نقوش به‌کار رفته در کاشی کاری‌ها استفاده شد و نهایتا طرح تکمیل شده مورد تایید مقامات ذی‌ربط از جمله ریاست‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سپس ریاست جمهوری قرار گرفت.


رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی همچنین درباره رونمایی از سکه‌های جدید گفت: سکه رایج 5 هزار ریالی نیز به مناسبت میلاد حضرت امام رضا (ع) و با طرح گنبد و گلدسته ضرب شده است. سکه مذکور به وزن 1/ 10 گرم، با قطر 3/ 29 میلیمتر و متشکل از آلیاژهای مس، روی و نیکل است.وی افزود: همچنین مدال‌های یادبود طلا و نقره نیز که مزین به تصویر ضریح حضرت امام رضا (ع) است در قطعات 5/ 2، 5 و 10 بهار در دست تولید است که به‌زودی توزیع خواهد شد. این مدال‌ها با عیار 900 در 1000 پیش‌بینی شده است. قطع 5/ 2 بهار به وزن 34/ 20 گرم و قطر 30 میلیمتر، قطع پنج بهار به وزن 68/ 40 گرم و قطر 40 میلیمتر، قطع 10 بهار به وزن 36/ 81 گرم و قطر 50 میلیمتر است.