گروه بورس- اسماعیل دلخموش: روز گذشته شاخص کل بورس تهران با حدود9 واحد افزایش(معادل 01/ 0 درصد) در کانال 64 هزار واحدی باقی ماند تا شاخص در هفته اخیر 1012 واحد(معادل 5/ 1 درصد) کاهش را تجربه کند.

با این حال بررسی میزان مشارکت سهامداران حقیقی و حقوقی در 20 نمادی که بیشترین تاثیر را در معاملات روز گذشته داشتند (از روز شنبه تا چهارشنبه هفته جاری)، نشان می‌دهد حقوقی‌ها در این شرایط بیش از حقیقی‌ها خریدار بوده‌اند. کارشناسان معتقدند این اقبال حقوقی‌ها به خرید سهم در وضعیتی که بازار ریزش را تجربه می‌کند به دلیل حمایت از سهم‌ها و جلوگیری از ریزش بیشتر، قرار گرفتن قیمت‌ها در کف و جذاب بودن قیمت‌ها برای حقوقی‌ها و همچنین خوش‌بینی این معامله‌گران به آینده بازار سهام اتفاق افتاده است. بررسی میزان مشارکت سهامداران حقیقی و حقوقی و آمار تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی در 20 نماد یاد شده حاکی از تغییر مالکیت مثبت حقیقی به حقوقی در 19 نماد است. تنها در نماد فملی تغییر مالکیت منفی بوده (سهامدار حقوقی فروش بیشتری نسبت به خریدار داشت) که می‌توان آن را در پرتوی افت جهانی قیمت مس و وضعیت بحرانی بنیادین شرکت تحلیل کرد. در میان 20 نماد مورد بررسی بانک صادرات با 5/ 63 درصد، ‌بیشترین درصد تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را به خود اختصاص داد. همچنین شپنا با حدود 53 درصد، وبملت با 16/ 24 درصد و تاپیکو با 9 درصد در رتبه‌های بعدی ایستادند.


بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد حقوقی‌ها به‌طور متوسط در این ۲۰ نماد حدود ۶۳ درصد مشارکت در خرید داشتند. این در حالی است که درصد مشارکت در فروش حقوقی‌ها تنها ۳۶ درصد بوده است.


علیرضا مستقل در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» این اختلاف در میزان مشارکت و تغییر مالکیت معامله‌گران حقیقی به حقوقی را چنین تحلیل کرد: یکی از دلایل تمایل بیشتر حقوقی‌ها به خرید سهم در شرایط فعلی بازار حمایت از بازار است. در شرایطی که بازار در حال ریزش است عموما حقوقی‌ها با خرید بیشتر سهم تلاش می‌کنند وضعیت را تعدیل کنند و در حد امکان جلوی افت بیشتر قیمت‌ها را بگیرند. از طرف دیگر خوش‌بینی‌هایی نیز به آینده بازار وجود دارد که عامل حضور بیشتر معامله‌گران حقوقی در بازار بوده است. گرچه شرایط واقعی اقتصاد کشور تغییر بنیادینی نکرده و رکود همچنان ادامه دارد اما با تصویب برجام و امید حقوقی‌ها به رفع تحریم‌ها و همچنین خوش‌بینی‌های اخیر به عبور توافق از سد کنگره افق پیش روی کشور بسیار روشن شده است. به این ترتیب امیدواری حقوقی‌ها که دیدی بلند‌مدت به بازار دارند یکی از عوامل خرید بیشتر این معامله‌گران در بازار بوده است. وی افزود: نهایتا وضعیت فعلی قیمت‌ها نیز بر اقبال حقوقی‌ها به خرید موثر است. با توجه به جذابیت خرید سهام در کف قیمتی و ارزان بودن بسیاری از سهم‌ها حقوقی‌ها ترجیح می‌دهند در این وضعیت به خرید بپردازند. مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری تدبیرگران فردا درباره وضعیت تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی و نمادهایی که درصد بیشتری از این تغییر مالکیت را در اختیار داشتند، گفت: به شکل کلی در گروه‌های بانکی حمایت قوی حقوقی‌ها برای حفظ وضعیت مطلوب سهام وجود دارد. به‌عنوان نمونه درصد بالای تغییر مالکیت بانک صادرات بیشتر تحت تاثیر صندوق بازارگردان این بانک است که به شدت روی سهام بانک فعالیت می‌کند. بانک ملت نیز حقوقی‌های حمایتگر قدرتمندی دارد و دید کلی بازار نیز به دلیل وضعیت بنیادی مطلوب، به این بانک مثبت‌تر است.


مستقل دلیل اقبال به سهام تاپیکو را که ۹ درصد مالکیت حقیقی به حقوقی را در اختیار داشته نیز چنین تشریح کرد: بهره‌برداری از پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس یکی از اخباری است که بر اقبال حقوقی‌ها به تاپیکو اثرگذار بوده است. به این ترتیب بخش مهمی از خرید حقوقی‌ها در این سهم به جذابیت این موضوع مرتبط است.


وی افزود: بی‌میلی حقوقی‌ها به خرید فملی (تنها نمادی که حقوقی‌ها در مجموع در آن فروشنده بوده) نیز به دلیل وضعیت کلی اقتصاد جهان و افت قیمت مس است. افت قیمت‌هایی که باعث زیان این شرکت شده است. در نتیجه چشم‌انداز کاهش سودآوری این شرکت جذابیت خرید توسط حقیقی‌ها را نیز کاهش داده است. مصطفی امیدقائمی، کارشناس بازار سرمایه نیز درخصوص مشارکت بیشتر سهامداران حقوقی در معاملات هفته گذشته بازار سهام بیان کرد: پایین آمدن قیمت اغلب سهم‌ها و ارزنده شدن آن برای خریداران در کنار نگاه بلندمدتی که این طیف برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام دارند موجب شده تا حقوقی‌ها در هفته‌های اخیر حضور جدی‌تری در فرآیند معاملات داشته باشند و به نوعی از بازار حمایت کنند.


وی با رد این شائبه که حقوقی‌ها در صورت مثبت شدن بازار و روند رو به رشد آن اقدام به فروش گسترده سهام کرده و بار دیگر شرایط را برای تنزل دوباره شاخص رقم می‌زنند، گفت: این شائبه بعضا از سوی سهامداران حقیقی اعلام می‌شود اما فرض صحیحی نیست؛ چرا‌که تصمیم برای خرید و فروش سهام از طرف حقوقی‌ها براساس چند فاکتور از جمله نظرات کارشناسی تیمی که آنها را هدایت می‌کند، مسوولیت آنها در قبال سهامدارانشان، امکان یا عدم امکان دسترسی به منابع مالی و... صورت می‌گیرد و صرفا براساس دریافت سود در بازه‌ای که بورس مثبت شده نیست.


وی با اشاره به وضعیت فعلی و چشم‌انداز بازار سهام نیز تصریح کرد: مشاهده آثار رفع تحریم‌ها و ورود سرمایه گذاران خارجی به اقتصاد کشور امری زمانبر است، به خصوص آنکه ترمیم دوباره قیمت‌های جهانی کالاها پس از افت شدیدی که در بیش از یکسال گذشته بازارهای نفت، فولاد، سنگ آهن و... تجربه کرده‌اند و آثار ناخوشایندی که بر صنایع داخلی وابسته به این بازارها داشته‌اند در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست، از این رو توصیه می‌کنم کلیه سهامداران اعم از حقیقی و حقوقی با نگاه بلندمدت وارد بازار سهام شوند و کسب سود در کوتاه مدت را محدودتر کنند تا در مجموع بازدهی بیشتری از سرمایه‌گذاری در بورس کسب کنند.


در بازار چه گذشت

روز چهارشنبه شاخص کل بورس با ۰۱/ ۰ درصد افزایش به رقم ۶۴ هزار و ۲۰۶ واحد رسید. رشد اندکی که به دلیل افزایش ناگهانی شاخص در ۱۰ دقیقه پایانی رخ داد. بررسی نمادهای حکشتی، وبملت، فملی، اخابر، جم و تاپیکو که از نمادهای تاثیرگذار بر افزایش شاخص کل بودند نشان می‌دهد به جز حکشتی هر ۵ نماد دیگر حجم قابل توجهی از معاملات و افزایش قیمت خود را در دقایق پایانی تجربه کردند.


نمادهای وغدیر،‌ وبانک، شبریز و شاراک نیز در میان نمادهای قرمزپوش بازار به ترتیب بیشترین تاثیر را بر افت شاخص داشتند. حجم معاملات روز گذشته بورس با 72/ 9 درصد کاهش به 358 میلیون سهم و ارزش معاملات نیز با 98/ 19 درصد کاهش به 617 میلیارد ریال رسید.


تحولات بازار فرابورس

روز گذشته شاخص کل فرابورس ۵۹/ ۱ واحد (معادل ۲۲/ ۰ درصد) افزایش یافت تا به رقم ۳۹/ ۷۲۸ واحد برسد. نمادهای میدکو، مارون،‌ پترول و خراسان از نمادهای سبز پوش روز گذشته فرابورس بودند که به ترتیب بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص داشتند. در حالی که نمادهای هرمز،‌ شتران، ذوب و ارفع بیش از نمادهای دیگر عامل افت شاخص شدند.


بیشترین رشد قیمت نمادهای فرابورس در روز چهارشنبه با 1/ 75 درصد رشد به بیمه کوثر اختصاص یافت. نمادی که روز گذشته در بازار دوم فرابورس بدون محدودیت دامنه نوسان به‌صورت حراج پیوسته گشایش یافت و در ساعت پایانی معاملات متوقف شد. همچنین نماد هرمز بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد؛ نمادی که بیشترین تاثیر منفی را نیز بر شاخص کل داشت. حجم معاملات روز گذشته فرابورس 208 میلیون سهم و ارزش معاملات 568 میلیارد ریال بود.

سه محرک خرید حقوقی‌ها