یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام



تداوم نزول در بازار سهام
شاخص کل بورس تهران با افت هفتگی ۵/ ۱ درصدی برای ششمین هفته متوالی پس از اعلام توافق هسته‌ای مسیر نزولی خود را ادامه داد. این در شرایطی است که حجم و ارزش معاملات به سطوح بسیار پایینی رسیده است و بر تعمیق رکود در این بازار تاکید دارد. در این شرایط، نگرانی از رکود فعلی اقتصاد داخلی با چاشنی افت قابل توجه قیمت جهانی کالاها مسیر کاهشی قیمت‌ها در بازار سهام را تشدید کرد. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد سهامداران حقوقی از قیمت‌های پایین استفاده کرده و در سمت خریدار حضور فعالی پیدا کردند. این موضوع می‌تواند مانعی در برابر ریزش بیشتر قیمت‌ها در این بازار باشد. به هر حال، هنوز برخی نمادهای بزرگ و اثرگذار بر شاخص کل بورس متوقف هستند که در صورت بازگشایی می‌توانند شوک‌های منفی در این بازار ایجاد کنند.


بازار ارز



فروکش هیجانات با فشار عرضه
هر دلار آمریکا در پایان معاملات هفتگی، با رشد ۴/ ۱ درصدی مواجه شد. دلار در نیمه نخست هفته گذشته روند قیمتی کم‌نوسانی داشت، در ادامه اما، تداوم کاهش قیمت نفت و دیگر کالاها موج نگرانی از تضعیف سمت عرضه را در بازار ارز به وجود آورد. در نتیجه دلار با افزایش شدید تقاضا در روز چهارشنبه به کانال ۳۴۰۰ تومانی وارد شد. در این شرایط، صرافی بانک‌ها در معاملات این روز و همچنین پنج‌شنبه عرضه‌های سنگین ارز را برای کنترل هیجانات و جلوگیری از رشد قیمت‌ها انجام دادند. این موضوع باعث افت ۵ تومانی قیمت دلار در روز پنج‌شنبه شد. در این شرایط، حضور صرافی بانک‌ها می‌تواند نگرانی‌های به وجود آمده از سمت عرضه را کاهش دهد که در نتیجه انتظار می‌رود، با حذف هیجانات، معامله‌گران برای خرید و فروش احتیاط بیشتری به خرج دهند.

بازار سکه



تخلیه هفتگی حباب سکه
روز پنج‌شنبه، هر سکه طرح جدید با افت ۱۰ هزار تومانی به قیمت ۹۱۰ هزار تومان معامله شد. افت همزمان قیمت اونس طلا و دلار این روند کاهشی را سبب شدند. اوایل هفته گذشته، اونس طلای جهانی به دنبال ناآرامی بازارهای جهانی در هفته‌های اخیر جهش قیمتی را تجربه کرد، این موضوع باعث افزایش خوشبینی‌ها به آینده قیمت سکه شد. بر این اساس، رشد حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) به سطح ۲۰ هزار تومان نیز رقم خورد. در ادامه اما، قرار گرفتن اونس در مدار نزولی از امیدواری‌ها برای رشد قیمتی در بازار سکه کاست. از سوی دیگر، با وجود جهش قیمتی دلار به سطح ۳۴۰۰ تومان، افزایش عرضه، احتمال ادامه رشد قیمتی در این بازار را نیز کاهش داده است. این عوامل موجب کاهش مقدار حباب سکه به ۵ هزار تومان شده است.


بازار طلای جهانی



بازگشت طلا از اوج
روز گذشته ساعت ۱۶، اونس طلا به قیمت ۱۱۲۵ دلار معامله می‌شد. با بازگشت آرامش به بازارهای جهانی پس از یک هفته پرنوسان، تقاضای طلا به‌عنوان کالای امن رو به کاهش گذاشت و روند صعودی قیمت طلا متوقف شد. پنج شنبه به دنبال داده‌های مثبت اقتصاد آمریکا (رشد تولید ناخالص داخلی بیش از پیش بینی‌ها و تعداد متقاضیان کار پایین تر از انتظارات) شاخص دلار افزایش یافت و پیش‌بینی‌ها برای افزایش نرخ بهره قوت گرفت (عامل فشار بر قیمت طلا). به هر حال، کارشناسان و مقامات فدرال رزرو همچنان احتمال افزایش نرخ سود را در ماه سپتامبر پایین می‌دانند. در این شرایط، آمار مناسب اقتصاد آمریکا در کنار سیاست‌های جدید انبساطی در چین موجب امیدواری به اقتصاد جهانی شد؛ بر این اساس، بازارهای سهام مجددا مسیر صعودی در پیش گرفتند که جذابیت خرید طلا را کاهش دادند.


بازار اوراق مسکن



ناکامی «تسه»ها در فصل داغ
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت ۴/ ۲ درصدی به قیمت ۷۰ هزار و ۶۷۳ تومان معامله شدند. این در حالی بود که اواسط هفته به کمتر از این کف قیمتی نیز رسیده بودند که کمترین مقدار از فروردین ۹۳ محسوب می‌شود. سال گذشته به دنبال افزایش تقاضای مسکن در فصل تابستان، رشد قابل توجه قیمت «تسه»ها رقم خورد، این در حالی است که در سال جاری این رشد تقاضای فصلی نتوانست به رشد قیمت‌ها کمک کند. برای این منظور دلایل مختلفی می‌توان ارائه کرد، از جمله تقویت سمت عرضه «تسه»ها در فرابورس است. همچنین، به علت معرفی برخی منابع جدید وام مسکن، از تقاضای اوراق تسهیلات مسکن فرابورس کاسته شد. اکنون که به پایان فصل تابستان نزدیک می‌شویم، احتمال رشد قیمت «تسه»ها و عبور از سقف ۷۵ هزار تومانی بسیار ضعیف ارزیابی می‌شود.

بازار نفت



جهش ناگهانی قیمت نفت
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۴۲ دلار معامله می‌شد. نفت روز جمعه روند نسبتا آرامی را طی کرد که نشان‌دهنده بازگشت نسبی آرامش به این بازار پس از افزایش ۳/ ۱۰ درصدی پنج‌شنبه بود (بیشترین افزایش روزانه قیمت از مارس ۲۰۰۹). روز پنج‌شنبه، رشد تولید ناخالص ملی آمریکا در سه ماه دوم سال (۷/ ۳ درصد) بیشتر از انتظارات اعلام شد که چشم انداز مثبتی نسبت به رونق اقتصادی این کشور ارائه می‌دهد و قیمت نفت را برای سومین روز متوالی افزایش داد. همچنین، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (IEA) کاهش ۴۵/ ۵ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری این کشور را نشان داد. شرکت شل نیز دو خط لوله خود در نیجریه را تعطیل کرد. این عوامل در کنار سیاست‌های انبساطی جدید بانک خلق چین موجب رشد موقت قیمت نفت به بالای ۴۰ دلار شد.