شوک مثبت به سینما لیلا حاتمی در صحنه‌ای از فیلم«دوران عاشقی»

گروه فرهنگ و هنر: نگاهی به میزان فروش فیلم‌های روی پرده نشان می‌دهد که میان ارقام فروش تفاوت قابل توجهی وجود دارد. درحالی‌که فیلمی همچون «خداحافظی طولانی» پس از گذشت بیش از ۴۰ روز از اکران به علت کمبود تعداد سالن‌های نمایش‌دهنده، ۲۱۱ میلیون تومان فروخته است، فیلم سینمایی «دوران عاشقی» در کمتر از یک ماه نمایش در سینماها، بیش از یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان فروش رفته است.

«خداحافظی طولانی»، با بازی سعید آقاخانی و میترا حجار، پس از حدود ۴۰ روز اکران در تهران با تعداد سالن‌هایی که دیگر به عدد چهار رسیده است، ۱۵۹ میلیون تومان و در دیگر شهرها با حدود ۲۲روز نمایش و در مجموع ۱۵ سالن به فروش ۵۲ میلیون تومان دست یافته است.

کاهش تعداد سالن‌ برای فیلم‌هایدر حال اکران

اما کاهش تعداد سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم‌ها گویا تنها به فیلم آخر فرزاد موتمن محدود نشده و فیلم اول علی ملاقلی‌پور نیز درگیر این مشکل شده است. این در حالی است که فیلم سینمایی «قندون جهیزیه» که مدت زمانی طولانی از اکرانش نمی‌گذرد، بیش از نیم‌میلیارد تومان فروش داشته است.

سعید خانی، مدیرپخش فیلم «قندون جهیزیه» بیان کرد: «قندون جهیزیه» پس از ۱۶ روز نمایش در تهران با ۲۲ سالن، ۳۷۴ میلیون تومان و در دیگر شهرها بعد از حدود دو هفته نمایش و با وجود ۱۶ سالن، ۱۳۲ میلیون تومان فروش داشته است. با این حال از سینماهای آزادی، کورش و دیگر سینماهای حوزه هنری که پس از اکران فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» همچنان حواسشان به فیلم‌ «قندون جهیزیه» هم بوده است، تشکر می‌کنم.

فیلم سینمایی«قندون جهیزیه» اولین تجربه کارگردانی علی ملاقلی‌پور از چهارشنبه ۲۱ مرداماه در سینماهای کشور اکران شده است. فیلمی کمدی خانوادگی که در فضای این روزهای سینمای ایران توانسته کام مخاطبانش را شیرین کند.«قندون جهیزیه» در هفته اول اکران خود فروش خوبی را تجربه کرد ولی پخش‌کنندگان این فیلم ادعا می‌کنند، تعداد سانس‌های اکران این فیلم کم شده است و این شرایط بر روند صعودی فروش فیلم تاثیر گذاشته است. با توجه به این شرایط علی پسر مرحوم رسول ملاقلی‌پور حالا خودش دست به‌کار شده است و به خیابان‌های شهر رفته و برای فیلمش تبلیغ می‌کند.

علی ملاقلی‌پور کارگردان این اثر سینمایی در واکنش به این موضوع مصاحبه تند و تیزی کرده و گفته است: تنها چیزی که در پاسخ به این موضوع می‌گویم این است که مگر از روی جنازه علی‌ملاقلی‌پور رد شوند که بتوانند چنین کاری انجام دهند. علی ملاقلی‌پور باید مرده باشد تا چنین اتفاقی بیفتد.او حالا می‌گوید: من مثل بقیه آدم‌ها سکوت نمی‌کنم و نمی‌ترسم از اینکه نگذارند دیگر فیلم بسازم. من فیلم اولی نیستم؛ من فیلم آخری هستم. من احتیاط نمی‌کنم که حالا چیزی نگویم چون شاید در آینده نگذارند فیلم بسازم، زیرا اهمیت آدم بودن برایم بسیار بیشتر از فیلم‌سازی است.

اما علی ملاقلی‌پور از آن دست فیلمسازانی نیست که فیلمش را برای کنج خانه گذاشتن یا فقط برای جشنواره‌ها بسازد. خودش می‌گوید: شرایط امروز سینما به‌گونه‌ای است که هزینه ساخت یک فیلم سینمایی معمولی نزدیک یک‌میلیارد است. در چنین شرایطی، باید قبل از تولید فیلم به این فکر باشیم که این محصول یک میلیاردی را برای کنج خانه خودت تولید می‌کنی یا اینکه به فکر آن هستی که در بازار و برای مخاطب سینما عرضه می‌کنی.

داریوش بابائیان، مدیر پخش شرکت شکوفا فیلم نیز فروش فیلم «مردن به وقت شهریور» هاتف علیمردانی را که حمید فرخ‌نژاد و هانیه توسلی از بازیگران آن هستند، پس از حدود ۲۰ روز نمایش در تهران با ۱۲ سالن، ۴۹۵ میلیون تومان و در دیگر شهرها با مجموع ۳۶ سالن، ۲۹۰ میلیون تومان اعلام کرد.از سوی دیگر، فیلم «دوران عاشقی» به کارگردانی علیرضا رئیسیان به فروش کلی یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان رسیده است.طبق گفته‌ امیر قطبی مدیرپخش شرکت فیلمیران، این فیلم که لیلا حاتمی و شهاب حسینی از بازیگران اصلی‌ آن هستند، پس از ۲۹ روز اکران در تهران با ۲۲ سالن نمایش، یک‌میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان و در دیگر شهرها با ۳۰ سالن نمایش ۶۲۰ میلیون تومان فروخته است.

رکوردشکنی فیلم محمد رسول‌الله (ص) در فروش روز اولاما اکران فیلم سینمایی محمد رسول‌الله (ص) که از روز پنج‌شنبه ۵شهریور در سینماهای تهران و شهرستان‌ها آغاز شد شوک مثبتی را به فضای سینمای ایران وارد کرد و اکران این اثر مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.فروش این فیلم در اولین روز نمایش فقط در تهران به رقمی بیش از ۱۷۰ میلیون تومان رسید که در تاریخ فروش سینماهای ایران بی سابقه است.این فیلم در تهران در ۴۰ سالن سینما به نمایش در آمده و با استقبال خوبی مواجه شده است.همچنین فروش این فیلم در شهرستان‌ها نیز با استقبال مواجه شده و در بعضی از سینما‌ها همچون سینما‌های شهر مشهد فروش فیلم به رقمی معادل ۲۰ میلیون تومان رسیده است که ۱۴ میلیون تومان از این فروش متعلق به سینما هویزه مشهد است همچنین در اصفهان فروش فیلم به رقمی معادل ۱۰ میلیون تومان رسیده است.استقبال از این فیلم در تهران و شهرستان‌ها به اندازه‌ای بود که در بعضی سالن‌های سینما صف‌های طولانی برای خرید بلیت تشکیل شده بود و در برخی سینما‌ها نمایش فیلم به سانس فوق‌العاده رسیده است.

شوک مثبت به سینما