گروه خبر: 6 ماه مانده به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، گروه‌های دو جریان اصلی سیاسی ایران در تلاشند برای کاندیداتوری افراد موردنظرشان به جمع‌بندی نهایی دست یابند؛ موضوعی که اصولگرایان از یک سو و اصلاح‌طلبان از سوی دیگر در پی آن هستند. در همین راستا صبح پنج‌شنبه گذشته، اجلاس مشترک وحدت ۳ تشکل اصولگرا ازجمله حزب مؤتلفه اسلامی، جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی برگزار شد.

آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو مجلس خبرگان رهبری به‌عنوان سخنران اصلی این همایش گفت: باید به هوش باشیم و نباید اجازه دهیم به نام امام(ره) کلام امام را تحریف کنند. به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی حزب موتلفه اسلامی، او که در اجلاس وحدت اصولگرایان که با حضور دبیران استانی سه تشکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جبهه پایداری انقلاب اسلامی و حزب موتلفه اسلامی سخن می‌گفت، تاکید کرد: «علت قرائت‌های مختلف از بیانات امام(ره) و رهبری، نفس انسان است که برخی فکر می‌کنند قرائت خودشان اولی بر قرائت ولی‌فقیه است.» آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه نباید بگذاریم به نام دین، ارزش‌های دینی را تحریف کنند، گفت: «برخی می‌گویند نیاز به پیشرفت داریم و اگر دین هم آسیب دید دلواپس آن نباشیم، هر کس دین خود را حفظ کند! ما نباید از دیگران عقب بمانیم.»


او با تاکید بر اینکه نمی‌شود بر سر دین با کسی مصالحه کرد و سر سوزنی کوتاه آمد، گفت: «باید از ارزش‌های دینی تا آخرین نفس دفاع کنیم.» عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اختلاف بین مسلمانان، هوا و هوس، جهل و آراء بدعت‌آمیز را ریشه این اختلاف بین مسلمانان خواند و تاکید کرد: «تا وقتی دچار هوا و هوس هستیم اختلاف از میان ما رخت بر نمی‌بندد.»


این همایش با پیام ویدئویی آیت‌الله موحدی کرمانی، دبیر جامعه روحانیت مبارز آغاز و با سخنرانی حجت‌الاسلام تقوی، نماینده آیت‌الله شیخ محمد یزدی، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه یافت.


ملاقات خصوصی

از سوی دیگر خبرگزاری فارس در گزارش خود از حواشی این اجلاس از دیدار خصوصی آیت‌الله محمد‌تقی مصباح یزدی و غلامعلی حداد عادل خبر داد؛ ملاقاتی که به نوشته این خبرگزاری پس از خروج از اجلاس صورت گرفت.


جای خالی بزرگان

همایش مشترک اصولگرایان در شرایطی برگزار شد که برخی از بزرگان این جریان به دلایلی چون کسالت، در آن حضور نیافتند و به این ترتیب آیت‌الله مصباح یزدی سخنران اصلی همایش بود.


خبرگزاری خبرآنلاین، در گزارشی با اشاره به اینکه از همان ابتدا قرار بود سخنران این همایش آیت‌الله مصباح یزدی باشد، اما در خبرها آمده بود که از آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت‌الله موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز نیز برای حضور دعوت شده بود، نوشت: «غیبت این دو در همایش پیام روشنی با خود دارد؛ برخی رسانه‌ها دلیل حضور نیافتن این دو را کسالت جسمی آیت‌الله یزدی و سفر آیت‌الله موحدی کرمانی عنوان کردند و این در حالی است که پیام هر دو برای همایش از پیش آماده شده بود و گویی حضور نیافتنشان چندان دور از انتظار نبود. به هر روی در این همایش که بدون حضور خبرنگاران در سالن شهید لاجوردی مجتمع فرهنگی شهدای مؤتلفه برگزار شد، جای سایر بزرگان جریان اصولگرایی به چشم می‌خورد.»


به گزارش خبرگزاری تسنیم در این اجلاس غلامعلی حداد عادل، آیت‌الله کاظم صدیقی و حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی حضور داشتند و حجت‌الاسلام آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری، محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران، صادق محصولی عضو ارشد جبهه پایداری و لطف‌الله فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران سخنرانی کردند.


تلاش اصلاح‌طلبان

در سوی دیگر تلاش گروه‌های سیاسی برای انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، گروه‌های اصلاح‌طلب نیز به تکاپوهای انتخاباتی خود ادامه می‌دهند. در همین راستا غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی از راه‌اندازی کمیته‌های استانی این حزب برای انتخابات مجلس دهم خبر داده است.


به گزارش «ایسنا» کرباسچی با بیان‌ اینکه برای انتخابات مجلس دهم، تمامی احزاب اصلاح‌طلب در کنار یکدیگر و با هماهنگی کامل برنامه‌هایشان را پیش خواهند برد، گفت: «ان‌شاءالله تحت یک ائتلاف به انتخابات مجلس دهم وارد می‌شویم.»


همچنین سیدحسین مرعشی، عضو شورای مرکزی و سخنگوی حزب کارگزاران شامگاه پنج‌شنبه در همایش این حزب در گرگان با تاکید بر اینکه افراطی‌گری در مجلس آینده جایگاهی نخواهد داشت، گفت: «اگر مردم در صحنه نباشند و ۲۴ خرداد ۹۲ در ۷ اسفند ۹۴ تکرار نشود، هیچ تضمینی در مجلس آینده برای همراهی با دولت وجود نخواهد داشت و ما سعی داریم با حداقل امکانات، بهترین بهره و استفاده را ببریم و سیاست خردمندانه‌ای را تدبیر کنیم که نتیجه‌اش مطلوب همه باشد.»