تسنیم: وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه نرخ تورم تولیدکننده که فشار هزینه‌های تولید را نشان می‌دهد، به حدود ۵ درصد رسید، گفت: با رفع تحریم‌ها، اگر درآمد افزایش یافت باید بخش قابل ملاحظه‌ای، حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان، صرف افزایش سرمایه بانک‌ها شود.

علی‌ طیب‌نیا در جلسه شورای اداری استان فارس با اشاره به اینکه از ابتدای آغاز کار، دولت تدبیر و امید، با مشکلات زیادی در عرصه اقتصادی کشور مواجه بود، ترکیب توام شرایط رکود و تورمی را از بغرنج‌ترین مسائل عنوان و اضافه کرد: در خرداد 92 تورم در کشور به 45 درصد و نرخ رشد تولید به منفی 9/ 1 درصد رسیده بود، 10 واحد درصد از تولید کشور به دلیل شرایط موجود از دست رفته و ‌تاثیر شرایط رکودی بر مسائل مالی از این هم بدتر بود به‌طوری که مجموعه درآمد آحاد مردم 20 واحد درصد کاهش یافته بود.


وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولتی بودن و نفتی بودن اقتصاد ایران باعث شده که طی ۴۰ سال گذشته همیشه رشد اقتصادی بسیار محدود و ناچیز باشد، متوسط نرخ رشد ۳۵ سال گذشته معادل ۳واحد درصد است، یعنی چیزی در حد نرخ رشد جمعیت و حتی کمتر از آن به‌طوری که در ۴۰ سال گذشته درآمد سالانه منفی ۲ دهم درصد تغییر کرده است و به‌طور متوسط کاهش درآمد داشتیم.


وزیر اقتصاد با بیان اینکه رشد اقتصادی در ایران اندک و پر نوسان بوده و از سایر کشورها به‌مراتب بیشتر بوده است، گفت: رشد اقتصادی در ایران، منبع محور بود، یعنی با به‌کارگیری هرچه بیشتر منابع تولید به‌ویژه نفت رشد حاصل می‌شد و ناشی از بهره‌وری و به‌کارگیری شیوه‌های تولید و دانش در فرآیند تولید و‌ تلاش برای کاهش هزینه‌ها نبود.


وی با بیان اینکه عموم کشورها بیش از ۵۰ درصد و برخی کشورها بیش از ۷۰ درصد رشد اقتصاد خود را به‌واسطه بهره‌وری کسب می‌کنند نه به‌کارگیری منابع بیشتر در فرآیند تولید، گفت: سه مشکل عمده‌ای که ما با آن مواجه بوده و هستیم، پایین بودن سطح رشد، نوسانات زیاد و سهم ناچیز بهره‌وری در اقتصاد است، البته در زمان‌هایی تلاش‌هایی شد که این بهبود یابد، در بعضی زمان‌ها هم این تلاش خنثی شد.


وی گفت: درآمدهای نفتی در قالب بودجه هزینه و واردات زیاد شد و عمق تولید کاهش پیدا کرد، بنابراین تولید وابسته به واردات و سهم کالاهای مصرفی وارداتی بیشتر شد. در این شرایط دشمنان کشور همه توان و تلاش خود را به‌کار بردند، هم‌داستان شدند و تحریم‌های ظالمانه‌ای که در تاریخ بی‌سابقه بود، به ایران تحمیل شد تا کشوری که با جنگ نشکسته بود را بشکنند.