گروه بازرگانی: معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران موضوعی است که این روزها در بین فعالان اقتصادی کشورهای مختلف مطرح می‌شود؛ یکی از کشور‌هایی که با برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند در دسته اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران قرار گیرد کشور سوئیس است. در همین راستا نیز اتاق مشترک ایران و سوئیس با حضور ۴۵۰ شرکت بزرگ ایرانی و سوئیسی نشستی برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران در زوریخ برگزار کرده است.


پیش از این در اردیبهشت ماه سال جاری، یک هیات بلند پایه سوئیسی در تهران حضور پیدا کردند، تا راه‌های گسترش همکاری تجاری و اقتصادی ایران و سوئیس را مورد بررسی قرار دهند.


پس از آن نیز، در مرداد ماه سال جاری سوئیس تحریم‌های خود علیه ایران را که از ژانویه ۲۰۱۴ به حالت تعلیق درآمده بود لغو کرد و نسبت به تعمیق روابط دو جانبه با ایران ابراز امیدواری کرد.


در همین راستا شریف نظام مافی، رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس با همکاری سازمان توسعه تجارت این کشور، نشستی را با حضور ۴۵۰ بنگاه اقتصادی بزرگ ایرانی و سوئیسی در زوریخ برگزار کرد.


وی در این رابطه توضیح داد: واحدهای تجاری از سطوح مختلف در این نشست حضور داشتند، علاوه بر بانک‌ها که حضورشان چشمگیر بود، شرکت‌هایی در زمینه صنایع غذایی، دارویی، نفت و گاز، غلات، خدمات، صنایع سنگین و حوزه سلامت نیز در این جلسه حاضر بودند.


رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس با اشاره به این نکته که انتظار اولیه ما حضور ۱۵۰ شرکت در این نشست بود، تشریح کرد: یک هفته قبل از زمان برگزاری به دلیل استقبال بی‌نظیر شرکت‌ها برای حضور، وب‌سایت مربوط به ثبت نام را بستیم و در نهایت شاهد حضور ۴۵۰ شرکت بودیم.


نظام مافی درخصوص مباحث مطرح شده در این نشست، تصریح کرد: چهره جدیدی از ایران ارائه شد، کشوری که آماده جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید، مشترک و مستقل است؛ هرچند تلاش کردیم آنچه واقعیت دارد را عنوان کنیم که تاثیر‌گذاری عالی داشت.


وی خاطرنشان کرد: بیان جذابیت‌ها و مشکلات در کنار هم باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران با دیدی باز و روشن وارد این بازار شوند. من در سخنرانی خود اعلام کردم که ایران ظرفیت‌های بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد هرچند در این مسیر چالش‌هایی هم دیده می‌شود که قابل حل هستند.


رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس همچنین از انجام برنامه‌ریزی‌های لازم به منظور حضور یک هیات تجاری بزرگ از سوئیس در ایران خبر داد و گفت: شرکت‌های سوئیسی علاقه بسیاری برای سرمایه‌گذاری مشترک در ایران دارند و به همین دلیل مشتاق هستند که هرچه زودتر طرف‌های تجاری خود را شناخته و با کمک آنها اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.