خبرگزاری مهر: مدیرعامل توانیر از راه‌اندازی بیش از ۳۵۸۰ ‌طرح جدید برقی در هفته دولت خبر داد و گفت: مزارع جدید برق بادی ایران در سواحل دریای خزر به بهره‌برداری رسیده است.


آرش کردی در تشریح مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرای صنعت برق ایران گفت: در هفته دولت 4098 پروژه برقی افتتاح یا عملیات اجرایی آنها در کشور آغاز شده است. در مجموع عملیات اجرایی ۵۱۱ پروژه بزرگ برقی دراین هفته کلید خورده است. مدیرعامل توانیر با اعلام اینکه هزینه اجرای این طرح‌ها بیش از ۶۰۳ میلیارد تومان است، تصریح کرد: همچنین تا پایان هفته دولت، ۳‌هزار و ۵۸۷ پروژه برقی نیز به بهره‌برداری خواهند رسید. این مقام مسوول افزود: بر این اساس به منظور افزایش ظرفیت تولید و راندمان واحدهای نیروگاهی، پروژه خرید، ساخت، نصب و راه‌اندازی سیستم خنک کاری هوای ورودی در دو واحد گازی نیروگاه شهید رجایی آغاز خواهد شد. کردی با اشاره به نصب و راه‌اندازی ۳۴ واحد توربین بادی در مجموع با ظرفیت تولید برق ۶۶۰ کیلووات در گیلان، بیان کرد: علاوه بر این به منظور افزایش تولید برق پاک و تجدیدپذیر، عملیات اجرایی نخستین نیروگاه زمین گرمایی کشور در مشکین شهر آغاز شده است. وی با اشاره به تهیه نسخه جدید اطلس باد ایران با استفاده از روش‌های نوین، تبیین کرد: از سوی دیگر برای حفظ و صیانت از مخازن زیرزمینی آب در کشور، پروژه استفاده از پساب فاضلاب شهر همدان به منظور استفاده در سامانه خنک‌کننده نیروگاه شهید مفتح به‌طور رسمی افتتاح شده است.


مدیرعامل توانیر با تاکید بر اینکه در هفته دولت بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی ایسین در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: چند پست و شبکه انتقال برق در استان‌های مختلف کشور به بهره‌برداری خواهند رسید. وی همچنین از تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای برق‌رسانى روستاها خبر داد و گفت: امسال نیز ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای برق‌رسانی به روستاهاى کشور اختصاص یافت ‌که تاکنون نقدینگی خوبی نیز در این ارتباط دریافت شده است. مدیر عامل شرکت توانیر برق را اصلی‌ترین زیرساخت در امر توسعه و پیشرفت کشور دانست و ادامه داد: امروز انرژی برق در خدمت اقتصاد دیجیتال قرار گرفته و پایداری آن نیز به پایداری اقتصادی وابسته است که در این خصوص باید به سمت واقعی شدن تعرفه‌های برق حرکت کنیم. وی ادامه داد: امسال گرم‌ترین سال را طی ۲۰۰ سال گذشته در کشور تجربه کردیم که در همین راستا پیک مصرف برق به بیش از ۵۰ هزار مگاوات رسید، البته با این وجود شاهد کاهش خاموشی‌ها نسبت به تابستان سال گذشته بودیم. کردى در ارتباط با سیاست‌هاى وزارت نیرو برای کاهش خاموشی‌هاى تابستان امسال عنوان کرد: طى سال‌های گذشته میانگین درصد رشد مصرف انرژی در ایران ۵/ ۵ درصد بود که با برنامه‌ریزی‌های گسترده این میزان به ۵/ ۲ درصد در سال جاری کاهش یافت. وی با بیان اینکه رفع تحریم‌ها و توسعه صنعت باعث افزایش میزان مصرف برق در کشور خواهد شد، اضافه کرد: در این راستا میزان مصرف برق در کشور به ۸ درصد خواهد رسید بنابراین باید تدابیر لازم برای جلوگیری از خاموشی‌های گسترده در کشور اتخاذ و اجرا شود.