دنیای اقتصاد: شرکت‌های خودروسازی این روزها بیشتر از هر زمان دیگری به استفاده از تکنولوژی‌های جدید روی آورده‌اند و سعی دارند جدیدترین قابلیت‌های دیجیتالی و ارتباطی را در تولیدات خودشان بگنجانند. در این میان اما اینترنت و امکان دسترسی به آن در خودروهای جدید از اهمیت ویژه‌ای برای خریداران و طبیعتا خودروسازان برخوردار است.

این شرکت‌ها به دلایل مختلف تلاش می‌کنند به سرعت امکان ارتباط با اینترنت را در خودروهای جدیدشان اضافه کنند که جمع‌آوری اطلاعات از وسیله نقلیه، به‌روز‌رسانی نرم‌افزارها به صورت بی‌سیم و ارتقای سطح ایمنی خودرو بعضی از این دلایل هستند. با این حال اما یکی از مهم‌ترین دلایلی که خودروسازان سعی دارند خودروهای جدیدشان را مجهز به امکان ارتباط اینترنتی کنند، این است که بتوانند در آینده محصولات و خدمات مرتبط با خودروهای مبتنی بر اینترنت را هم عرضه کرده و بفروشند.

با این اوصاف انتظار می‌رود نقش تکنولوژی‌های ارتباطی در صنعت خودرو پررنگ‌تر شده و به بستر تجاری جدیدی برای این صنعت تبدیل شود. با این اوصاف موسسه تحقیقاتی BI Intelligence به تازگی بررسی‌هایی در این زمینه انجام داده است که نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۰ درآمدهای به‌دست آمده از فروش محصولات و خدمات ویژه خودروهای مجهز به ارتباط اینترنتی به ۱۵۲ میلیارد دلار خواهد رسید.

شرکت‌های خودروسازی مجموعه‌ای از قابلیت‌ها و امکانات ارتباطی را در داخل خودرو و با تمرکز ویژه بر اپلیکیشن‌های سرگرمی و مدیریت ایمنی ارائه می‌کنند. به این ترتیب موسسه تحقیقاتی BI Intelligence در این گزارش به بررسی درآمد حاصل از ارائه خدمات مختلف ویژه خودروهای مجهز به ارتباط اینترنتی و تاثیر ارائه این خدمات بر روند رشد بازار پرداخته است. این گزارش نشان می‌دهد که امکانات و قابلیت‌های ایمنی تحت اینترنت، پردرآمدترین بخش در خدمات ویژه خودروهای جدید مبتنی بر اینترنت خواهد بود و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ درآمد حاصل از این بخش به ۱۳ میلیارد دلار برسد. این قابلیت‌های ایمنی به سرنشینان درباره شرایط جاده مانند آب و هوا، نزدیک شدن به وضعیت خطرناک و همچنین جلوگیری از بروز تصادف هشدار می‌دهند.

سرگرمی یکی از محبوب‌ترین امکانات در دسترس برای خودروهای مجهز به ارتباط اینترنتی است، اما پردرآمدترین بخش نیست. انتظار می‌رود بخش سرگرمی در این صنعت تا سال ۲۰۲۰ تنها ۱۳ میلیارد دلار درآمد کسب کند. قابلیت‌های سرگرمی در این خودروها شامل ادغام اپلیکیشن‌هایی مانند Pandora، Yelp و Facebook است که امکانات سرگرمی را با شبکه‌های اجتماعی ترکیب می‌کند. افرادی که واقعا از امکانات و خدمات ویژه خودروهای مجهز به ارتباط اینترنتی استفاده می‌کنند، از آنها راضی هستند. حدود نیمی از آنهایی که یک خودروی مبتنی بر ارتباط اینترنتی دارند، از خدمات ویژه آنها استفاده می‌کنند و آنهایی که از بیشتر این امکانات بهره می‌برند، رضایت بیشتری هم دارند.

بر اساس این گزارش، ۲۵درصد از کاربران جهان تمایل دارند در مقابل دریافت اجازه استفاده رایگان از خدمات ویژه خودروهای مبتنی بر ارتباط اینترنتی، آگهی‌ها و تبلیغات اینترنتی را روی صفحه نمایش‌های دیجیتالی خودروشان ببینند. این به معنای آن است که شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات می‌توانند از این فرصت مناسب و بزرگ برای معرفی خدمات ویژه خودشان برای خودروهای مجهز به ارتباط اینترنتی بهره بگیرند.

اینترنت؛ بستر تجاری جدید در صنعت‌خودرو