«بیمه عمر» زیان‌ده نداریم

لیلا اکبرپور: عبدالمحمود ضرابی، مدیرعامل بیمه کارآفرین در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد عملکرد این شرکت در سال ۹۳ را تشریح کرد.

وقتی از وی درخصوص وضعیت بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری پرسیدم، پس از چند لحظه سکوت گفت: بیمه کارآفرین برای توسعه بیمه‌های زندگی از بهترین مدیری که کارنامه درخشانی در دنیا دارد بهره‌می برد، تفکر آموزش نمایندگان تخصصی بیمه عمر، طراحی بیمه مستمری، طراحی بیمه‌نامه عمر مشترک برای دو نفر و تفکیک دپارتمان بیمه‌های عمر از سایر رشته‌ها از ابتکارات بیمه کارآفرین طی سال‌های گذشته بوده اما تمرکزاین شرکت، بر توسعه بیمه‌های زندگی است. در ادامه گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» با عبدالمحمود ضرابی، مدیرعامل بیمه کارآفرین را بخوانید:

آقای ضرابی گفته می‌شود شورای عالی بیمه در پی اصلاح آیین‌نامه سرمایه‌گذاری است و شما نقش فعالی در این کارگروه دارید. ممکن است دراین خصوص توضیح دهید؟

برای اصلاح آیین‌نامه سرمایه‌گذاری جلسات متعددی برگزار شده و کارشناسی موارد پیشنهادی ادامه دارد. بنابراین در حال حاضر نمی‌توانم خبری برای شما داشته باشم. اما این را بدانید که با توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه روزهای خوبی پیش روی داشته باشد و همان‌طور که مستحضر هستید نقدینگی کشور از مرز ۸۰۰ هزار میلیارد تومان هم گذشته است.

صنعت بیمه برای جذب بخشی از این نقدینگی از طریق فروش بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری در نظر دارد آیین‌نامه را با رویکرد تزریق بیشتر ذخایر به بازار سرمایه اصلاح کند که اجازه دهید بعد از اتمام کار بیمه مرکزی در این خصوص اطلاع‌رسانی نماید.

آقای ضرابی به توسعه بیمه‌های عمر و جذب نقدینگی اشاره کردید، اما پیش‌شرط این اتفاق جلب اعتماد مردم است.

صنعت بیمه سال‌ها است برای جلب رضایت مردم تلاش می‌کند، آمارهای مستند بیمه مرکزی نشان می‌دهد که بیمه‌گران در قبال دریافت حق بیمه در موارد لزوم خسارات را پرداخت کردند.

طی سال‌های گذشته صنعت بیمه و به‌ویژه بیمه کارآفرین برای برنامه‌ریزی مالی مناسب خانوارهای ایرانی و به منظور رفاه اجتماعی آنان تلاش کرده است و دلیل این ادعا ارائه انواع بیمه‌های عمر در جامعه و آموزش نیروی انسانی متخصص در این حوزه است. شرکت‌های بیمه باید برای رشد و اعتلای فرهنگ بیمه در کشور البته با توجه به گستره وسیع جغرافیایی برای خدمت‌رسانی خود را تجهیز کرده تا روزی فرا رسد که اکثر آحاد جامعه مانند جوامع پیشرفته با بیمه عمر آشنایی داشته و این محصول را در سبد نیازهای ضروری خود جای دهند.

بیمه کارآفرین دراین راستا چه کاری انجام داده است؟

بیمه کارآفرین در راستای بهبود کیفیت زندگی در ایران با ارائه طرح بیمه عمر و سرمایه‌گذاری، این خدمت را که در دهه‌های گذشته در کشورمان مغفول مانده بود در سال ۱۳۸۳ با بهره‌گیری از علم روز دنیا به هموطنان عرضه کرد. بیمه کارآفرین با احداث شعب در جای جای کشورمان سعی نموده جوانان توانمند کشور را با ارائه آموزش‌های حرفه‌ای به متخصصان زبده بدل کرده و رسالت ارائه خدمات بیمه‌ای به کلیه هموطنان در اقصی نقاط کشور پهناورمان را ایفا کند. این شرکت علاوه بر بهره‌مندی از کادر فنی متخصص، توانسته با آموزش نمایندگان، افرادی خبره را جهت ارائه مناسب‌ترین مشاوره بیمه‌ای تعلیم داده تا جهت توسعه فرهنگ بیمه در جای جای کشورمان فعالیت نمایند. این شرکت با ارائه خدمات مطلوب و پرداخت خسارت با بهترین کیفیت و در کمترین زمان به بیمه‌گذاران توانسته نیاز جامعه را در هر برهه زمانی شناسایی و با ارائه طرح‌های روزآمد، طی سال‌های فعالیت خود گنجینه مشتریان ماندگار و ارزشمند خود را پاس دارد. شرکت بیمه کارآفرین در سال ۱۳۸۹ و در مراسم چهلمین سالگرد تاسیس بیمه مرکزی ج.ا.ا توانست در زمینه ارائه خدمات بیمه‌های عمر در بین شرکت‌های بیمه خصوصی و دولتی به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده بیمه‌نامه عمر معرفی و از این شرکت و مدیرعامل آن با لوح تقدیر توسط مقام محترم وزیر امور اقتصادی و دارایی تجلیل به عمل آمد.

لطفا درخصوص عملکرد بیمه کارآفرین در سال 93 توضیح دهید؟

بیمه کارآفرین در سال مالی ۹۳ توانست بالغ بر ۶ هزار و ۵۸ میلیارد و ۴۹۵ میلیون ریال حق بیمه تولید کند که در مقایسه با سال ۹۲ از رشد ۳۱/ ۱۸ درصدی برخوردار بود.

لطفا به تفکیک رشته‌ها آمار را اعلام کنید؟

سهم بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری در پرتفوی بیمه کارآفرین ۰۳/ ۴۴ درصد است که در کنار سهم ۴۷/ ۰ درصدی سایربیمه‌های زندگی ۵/ ۴۴ درصد پرتفوی متعلق به بیمه‌های عمر و زندگی است.

صدور سایر رشته‌های زندگی فقط پوشش عمر دارد و جنبه سرمایه‌گذاری ندارد در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ کاهش ۵/ ۱۶ درصد دارد اما در مقابل بیمه عمر و سرمایه‌گذاری ۹۸/ ۱۷ درصد رشد دارد که نشان‌دهنده استقبال مشتریان از بیمه‌های عمر کارآفرین است. پس از آن بیمه کارآفرین همانند سایر شرکت‌ها بیمه‌نامه اجباری شخص ثالث را عرضه می‌کند و ۲۲ درصداز پرتفوی شرکت به این رشته تعلق دارد. سهم رشته مسوولیت از پرتفوی ۷۵/ ۹، بیمه‌های درمان ۷، مهندسی ۷۸/ ۴، بدنه خودرو ۱۷/ ۴، سرنشین خودرو ۲۳/ ۲ و باربری ۳۵/ ۱ درصد است.

آقای ضرابی وقتی نزدیک به 50 درصد پرتفوی به بیمه‌های عمر تعلق دارد، بنابراین باید سرمایه‌گذاری‌های شرکت برای ایفای تعهدات سودده باشد لطفا در این خصوص توضیح دهید؟

البته، بیمه کارآفرین نیز طبق آیین‌نامه مصوب شورای عالی بیمه منابع و ذخایر خود را سرمایه‌گذاری می‌کند. سرمایه‌گذاری در املاک و شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و سپرده‌گذاری در بانک‌ها به مبلغ ۵ هزار و ۶۶ میلیارد و ۳۳۶ میلیون ریال بوده که در مقایسه با سال قبل ۲۰/ ۵۸ درصد افزایش دارد. درآمد ناشی از سرمایه‌گذاری‌های شرکت در سال ۹۳ نیز مبلغ ۹۰۵ میلیارد و ۴۳۷ میلیون ریال است که نسبت به سال قبل ۴۸/ ۱۹ درصد رشد نشان می‌دهد. بیشترین سود مربوط به سود بانک و خرید اوراق مشارکت و پس از آن عایدی سهام خریداری شده است. بخش کوچکی از درآمد نیز مربوط به سود وام‌های پرداختی است.

آماری از تعداد بیمه نامه‌های عمر دارید؟

بیمه کارآفرین بیش از ۵۵۰ هزار بیمه نامه عمر و سرمایه‌گذاری صادر کرده است که از این تعداد کمتر از ۴۰ هزار نفر از بیمه‌گذاران از زنجیره بیمه‌گذاران خارج شده و بیمه‌نامه‌شان پایان یافته و سرمایه حیات بیمه‌نامه را دریافت کردند و ازاین میان با توجه به فوت تعدادی از بیمه شدگان بیش از ۱۳۰ میلیارد ریال سرمایه فوت به بازماندگان آنها به سرعت پرداخت شده است.

از طرح مستمری بیمه کارآفرین استقبال شد؟

پس از موفقیت در عرضه خدمات بیمه عمروسرمایه‌گذاری، بیمه کارآفرین برای اولین باردرکشورعرضه بیمه نامه مستمری را دردستورکارخود قرارداد. بیمه مستمری آینده نگری بسیارمناسبی برای تامین هزینه‌های دوران کهنسالی است. با توجه به اینکه سطح درآمد در دوران کهنسالی کاهش می‌یابد و هزینه‌های افراد در آن دوران بیش از دوران جوانی است نیاز به دریافت مستمری مطلوب درکنار حقوق بازنشستگی بسیار حائزاهمیت است.

از نظر خسارات پرداختی شرکت چه عملکردی دارد؟

بیمه کارآفرین در سال ۹۳ بالغ بر ۲ هزار و ۳۳ میلیارد و ۸۵۱ میلیون ریال خسارت پرداخت کرد که در مقایسه با سال قبل از آن ۶۰/ ۳۱ درصد رشد دارد. همچنین شرکت در سال مالی ۹۳ مبلغ ۲۰۰ میلیارد و ۳۵۳ میلیون ریال بابت هزینه‌های صندوق تامین خسارت بدنی، وزارت بهداشت و نیروی انتظامی پرداخت کرده است.