گروه جهان: محمد معصوم، وزیر دفاع افغانستان می‌گوید ارتش این کشور در برابر طالبان در استان هلمند با مشکلاتی روبه‌رو شده است. جنگجویان طالبان اواسط هفته گذشته با شکست نیروهای افغانی توانستند بر بخش‌هایی از استان هلمند، یعنی «موسی قلعه» حاکم شوند. حالا وزیر دفاع افغانستان می‌گوید نیروهای تحت فرمان وی آماده هستند تا «موسی قلعه» را از دست نیروهای طالبان خارج کنند. این منطقه برای سالیان سال است که برای نیروهای افغانی و بین‌المللی منطقه مرگبار بوده است و به گفته برخی از کارشناسان برای نیروهای بین‌الملل «چالشی‌ترین» منطقه در افغانستان به حساب می‌آید.


کارشناسان دفاعی می‌گویند با حاکم شدن طالبان بر منطقه‌ «نوزاد» که در نزدیکی موسی قلعه قرار دارد، این شهر نیز بلافاصله سقوط کرد و نیروهای طالبان توانستند بر آن حاکم شوند.


محمد معصوم در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی می‌گوید: نیروهای افغانی توانستند مقاومت بالایی از خود در برابر مهاجمان نشان دهند؛ اما دیگر نتوانستند بیش از توانشان از این شهر دفاع کنند. او می‌گوید در این استان نیروهای افراطی در حال رشد هستند. به‌ویژه اینکه برخی از این نیروها در حال پیوستن به داعش هستند.


معصوم می‌گوید: نیروهای افغانی در برابر هر نیرویی، چه داعش باشد و چه طالبان، ایستادگی خواهند کرد. از نظر معصوم این افراد یک خطر بزرگ برای امنیت ملی افغانستان به حساب می‌آید و وزارت دفاع افغانستان در برابر این افراد هرگز کوتاه نخواهد آمد.


نیروهای ناتو به رهبری آمریکا پس از سقوط موسی قلعه «حمایت قاطع» خود را از حمله برای بازپس‌گیری این قلعه ابراز داشتند. موسی قلعه پیشتر یک شهر استراتژیک برای طالبان به حساب می‌آمد، زیرا این شهر مسیر ترانزیت تجارت تریاک این گروه بوده است. این شهر با بمباران فراوان نیروهای ناتو و همچنین گلوله‌باران نیروهای پلیس افغانستان، پس از درگیری خونین از دست طالبان خارج شده بود؛ اما دوباره این شهر به دست نیروهای طالبان افتاده است.


در راهبرد تازه طالبان به رهبری ملا اختر، جنگیدن تا «دم مرگ» به عنوان یک راهبرد کاری مطرح شده است. به نوشته روزنامه ایندیپندنت، ملا اختر، برای اینکه اختلافات درونی این گروه را مخفی نگه دارد، دست به یک بازی تازه زده و آن هم عبارت از خشونت شدید برای اعاده حیثیت این گروه است.


«بارایال»، یکی از فرماندهان طالبان در منطقه زابل افغانستان که در نزدیکی مرز پاکستان قرار دارد، می‌گوید: «ما دست به اسلحه می‌بریم تا دوباره قانون شریعت در افغانستان حاکم شود.» او ادامه می‌دهد: «ما برای ملاعمر یا ملا اختر نمی‌جنگیم که حالا با مرگ یکی از آنها دست روی دست بگذاریم. من برای دلیلی می‌جنگم که هنوز آن دلیل از بین نرفته است. تا آخرین قطره خونم خواهم جنگید.» بارایال رهبری یک گروه ۹۰ نفره را بر عهده دارد. او می‌گوید: «تاکنون ۱۰ تا ۱۱ بار از چنگ اعدام گریخته‌ام.» نیروهای فراوانی به دنبال دستگیری وی هستند. هم بخشی از نیروهایی که همچنان طرفدار ملاعمر هستند و فکر می‌کنند وی برای ملا اختر سلاح به دست گرفته است و هم نیروهای دولتی افغانستان.


بارایال در مورد اختلافات موجود در طالبان می‌گوید: «متاسفانه گروه طالبان در حال از دست دادن ریشه‌های خود است و درگیر جنگ جانشینی شده است.» او ادامه می‌دهد: «کسانی که زیر نظر من در حال مبارزه هستند، همگی جوان هستند. در هر حال باید یک نفر مسوولیت این کار را قبول می‌کرد. ما به جنگیدن باور داریم و هرگز هم تسلیم نخواهیم شد. من به مبارزه ادامه خواهم داد.»