گروه جهان: در نظرسنجی انجام شده در ترکیه مشخص شده است که 57 درصد مردم، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری این کشور را عامل اصلی به سرانجام نرسیدن مذاکرات برای دولت ائتلافی می‌دانند. این نظرسنجی که توسط موسسه «پولتیو» انجام شده نشان می‌دهد 57 درصد مردم این کشور اعتقاد دارند که کمال کلیچداراوغلو، دبیرکل حزب جمهوری خلق و از احزاب اپوزیسیون ترکیه قادر به تشکیل دولت بوده است، همچنین این نظرسنجی نشان می‌دهد که 79 درصد مردم این کشور با تغییر نظام ترکیه از پارلمانی به جمهوری مخالف هستند.

طرح فوق، یکی از طرح‌های اردوغان رئیس‌جمهوری فعلی ترکیه است که اعتقاد دارد سیستم پارلمانی پاسخگوی نیازهای سیاسی این روزهای ترکیه نیست. در تحولی دیگر در این کشور روزنامه حریت‌دیلی خبر از تشکیل دولت ائتلافی موقت می‌‌دهد. این دولت قرار است تا زمان انتخابات زودهنگام در ترکیه، مسوولیت امور را به عهده بگیرد. برای نخستین‌بار در ترکیه دو تا از وزارتخانه‌های این کشور به‌دست نیروهای کردتبار حزب دموکراتیک خلق‌ها و همچنین حزب حرکت ملی این کشور افتاده است. وزارتخانه اتحادیه اروپا و وزارتخانه توسعه به ترتیب به دست حزب‌های دموکراتیک خلق‌ها و حزب حرکت ملی ترکیه افتاده است. همچنین وزارت امور خارجه این کشور با تحولات اساسی روبه‌رو شده و «فریدون سینیراوغلو» به جای چاووش‌اوغلو بر صندلی این وزارتخانه تکیه زده است.


همچنین وزارت کشور ترکیه به یکی از نیروهای سابق پلیس ترکیه رسیده است. «سلامی آلتونیک» قرار است تا اول ماه نوامبر مسوولیت وزارت کشور ترکیه را بر عهده بگیرد. همچنین «آیشن گورچان» یکی از اعضای حزب عدالت و توسعه به عنوان وزیر خانواده و خط مشی‌های اجتماعی برگزیده شده است. او در این کابینه به عنوان نخستین‌ وزیری که با حجاب کامل در جلسات حضور پیدا خواهد کرد، شناخته شده است. اما در این جابه‌جایی‌ها یک تغییر مهم رخ داده است. «تانر ییلدیز» که یکی از نیروهای باسابقه حزب عدالت و توسعه بوده و برای سالیان سال، به صندلی وزارت انرژی ترکیه تکیه داده بود، هم‌اینک مجبور شده است که کلید این وزارتخانه را به «علی‌رضا آلبویون» تحویل بدهد.


دیدار داووداوغلو و اردوغان

درحالیکه قرار بود اولین جلسه کاری بین داووداغلو و اردوغان در کاخ ریاست‌جمهوری در روز جمعه راس ساعت 9 برگزار شود، ‌این جلسه با 70 دقیقه تاخیر آغاز شد. اردوغان در این جلسه کاری، لیست وزرای جدید را به رئیس‌جمهوری این کشور تحویل داد و اردوغان نیز این فهرست را تایید کرد. حزب عدالت و توسعه که پس از 13 سال اکثریت خود را از دست داده است، حالا مجبور است با احزاب اپوزیسیون یک دولت موقت تشکیل دهد تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام فرا برسد. قرار است در اول نوامبر سال جاری میلادی انتخابات دیگری برگزار شود. پس از اینکه احزاب ترکیه نتوانستند با یکدیگر برای تشکیل یک دولت به تفاهم برسند، اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه برگزاری انتخابات را به‌طور رسمی به‌عنوان راه‌حل نهایی برای بن‌بست به‌وجود آمده، برگزید.