مهر: مراسم افتتاحیه پنجمین نشست هیات اجرایی مجمع شهرداران آسیایی دیروز در تهران برگزار شد. در این مراسم محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و تعدادی از شهرداران شهرهای آسیایی حضور داشتند. محمدباقر قالیباف در این مراسم اعلام کرد: ما در اینجا گرد آمده‌‌ایم تا با همکاری هم، بر مبنای منافع و ارزش‌های مشترک، حرکت و جریانی را که هفت سال پیش پایه‌‌گذاری شد، با قدرت و صلابت بیشتر پیش ببریم. حرکتی که هدف اولیه و اصلی آن تحقق بخشیدن به همگرایی آسیایی از طریق تشریک مساعی و همفکری مدیران شهری و یادگیری مشترک از تجربیات موفق یکدیگر است.


شهردار تهران با بیان اینکه جهان به‌تازگی در حال عبور از یک مرحله تاریخی بسیار مهمی است، گفت: مجموعه تحولات شهرنشینی به پیدایش شهرهای متراکم از جمعیت و کالبد منجر شده است. بیشترین رشد شهرنشینی در دهه‌های آینده به کشورهای در حال توسعه مربوط است و این دگرگونی عظیم هم فرصت است و هم تهدید بسیار جدی. جهان ما در حال گذار از مرحله‌ای بسیار حساس و سرنوشت‌ساز است و ما مدیران و متولیان شهری باید بتوانیم مسوولیت و نقش تاریخی خودمان را در پیشگیری از گسترش تنش‌ها و منازعات خانمان‌سوز ناشی از عصبیت‌های جاهلی و تامین فضاهای زیست انسانی مناسب برای شهروندان بی‌گناه، بی‌دفاع، درمانده و آسیب‌دیده به خوبی ایفا کنیم.


وی تصریح کرد: در این شرایط سخت لازم است تلاش‌هایمان را بیش از هر زمان، به تامین نیازها و انتظارات حیاتی انسانی در سطح محلی و در چارچوب دولت‌های محلی متمرکز کنیم. تردیدی ندارم که ایفای مسوولیت مشترک شهرداران و مدیران شهری و محلی که مهم‌ترین آن تدارک و تجهیز هوشمندانه شهر و نظام مدیریت آن برای تامین خواسته‌های شهروندان است، بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه به اصول انسانی و پافشاری بر آنهاست. از سوی دیگر نیاز به گسترش دانایی و مبارزه با جهل که ریشه بسیاری از منازعات است، به‌صورت روزافزون احساس می‌شود.


شهردار پایتخت با بیان اینکه ما در تهران تلاش کرده‌ایم با استفاده از رویکرد محله محور و تشکیل شوراها و سراهای محلات، مشارکت شهروندان را در اداره شهر افزایش دهیم، تصریح کرد: به‌عنوان نمونه شهرداری تهران در کمپین‌های خود از جمله «خط سفید» تلاش می‌کند تا با افزایش آگاهی شهروندان از اهمیت رفتار ترافیکی، الگوی مصرف و سبک زندگی خود، زمینه لازم برای افزایش مشارکت آنان را در داشتن آسمانی آبی و زمینی پاک فراهم آورد.