تفاهم‌نامه ساخت لوله‌های نفتی

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: تفاهم‌نامه سه‌جانبه ساخت لوله‌های ۴۲ و ۴۸ اینچ انتقال نفت خام به ارزش ۷ هزار میلیارد ریال بین شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، لوله‌سازی اهواز و فولاد اکسین خوزستان امضا شد.

در چارچوب این تفاهم‌نامه فولاد اکسین متعهد به تولید ورق‌های عریض و لوله‌سازی اهواز متعهد به ساخت لوله‌های ۴۲و ۴۸ اینچ مورد نیاز شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب شد.

در قالب این قرارداد، لوله‌های مورد نیاز خطوط لوله نفت مسیر اهواز - گناوه به طول ۲۷۰ کیلومتر تامین می‌شود.

استاندار خوزستان گفت: این قرارداد در چارچوب استفاده از ظرفیت‌های درون استانی توسط شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اجرا و کالا و خدمات مورد نیاز آن از درون استان تامین می‌شود.

عبدالحسن مقتدایی حجم این قرارداد را ۱۴هزار میلیارد ریال اعلام و آن را گامی ارزشمند در تحقق بخشنامه خرید کالا و خدمات از درون استان اعلام کرد. استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: این طرح در خوزستان و توسط شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اجرا می‌شود که نشان‌دهنده همکاری بین دستگاه‌های بزرگ استان است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز گفت: در چارچوب این قرارداد تمام خرید کالا، مواد و خدمات از درون استان و در صورت نبود از خارج استان تامین می‌شود.

بیژن عالیپور از وعده استاندار خوزستان برای آماده‌سازی زیرساخت مورد نیاز تامین مواد و کالای حفاری به حجم ۱۰ هزار میلیارد ریال توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در چارچوب قرارداد مزبور خبر داد و افزود: با آماده‌سازی این زیرساخت‌ها تامین این کالاها که پیش‌تر از خارج استان انجام می‌شد، درون استان صورت خواهد گرفت.

تولید 500 میلیارد تومان ورق لوله

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان نیز از تولید ۵۰۰ میلیارد تومان ورق لوله در فولاد اکسین خبر داد.

عزیز قنواتی اظهار کرد: این قرارداد همکاری سه‌جانبه بین صنایع بزرگ استان به منظور اجرای بخشنامه خرید کالا و خدمات داخلی منعقد و عملیاتی می‌شود.

وی افزود: فولاد اکسین براساس این قرارداد موظف به تولید مواد اولیه ورق و لوله در استان به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان شده است.

وی اضافه کرد: این شرکت سال گذشته نسبت به سال ۹۲، ۲۰ درصد رشد تولید داشته است، در سه ماه نخست امسال نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۶ درصد بیشتر تولید کرده است. مدیرعامل فولاد اکسین خوزستان تصریح کرد: با تمام مشکلات، هدف‌گذاری امسال افزایش ۱۰ درصدی تولید نسبت به سال ۹۳ و تغییر ترکیبات تولید است و شرکت به سمت تولید محصولات جدید با ارزش افزوده بالا که نیاز کشور به خارج را کم کند، پیش می‌رود.

قنواتی خاطرنشان کرد: در این زمینه در سه ماه نخست امسال تولید این محصولات در شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۱درصد رشد نشان می‌دهد. وی در پایان بیان کرد: باید به تولید داخل اعتماد و از آن حمایت کرد و این نیازمند همت همگانی است.

مدیرعامل شرکت لوله‌سازی اهواز نیز گفت: این شرکت در پروژه‌های ملی نقش داشته و با سابقه ۵۰ ساله در خدمت شرکت‌های ملی نفت و گاز ایران بوده است. عبدالحسین بساق‌زاده افزود: براساس تجربه‌ها، اقدامات کارشناسی با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب انجام و مشخص شد چه تغییراتی در نوع لوله تولیدی باید انجام شود.

وی اظهار کرد: لوله‌های تولیدی در قالب این قرارداد برای محیط شیرین است و توانایی تولید ورق‌های مورد نیاز این نوع لوله‌ها در فولاد اکسین خوزستان مهیا است.

بساق‌زاده گفت: شرکت لوله‌سازی هم براساس تجربیاتی که داشته ضمانت این تولید را عهده‌دار شده و امید است در مدت زمان مقرر تحویل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب شود.