گروه گردشگری: پس از سال‌ها تغییر و اصلاحات جزئی در بندهای آیین‌نامه ایجاد، اصلاح و تکمیل و درجه‌بندی تاسیسات گردشگری، سرانجام این آیین‌نامه در جلسه روز چهارشنبه، چهارم شهریورماه هیات دولت به تصویب رسید و مجموعه تاسیسات گردشگری به‌عنوان یک صنعت با قوانین خاص خودش اعلام شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شامگاه شنبه در مراسم افتتاح هتل اسکان الوند با اعلام این خبر گفت: «با این اقدام برای همیشه تکلیف این صنعت روشن شد. از این پس تاسیسات گردشگری زیر نظر نظام صنفی نخواهند بود و بر اساس قوانین خاص خود فعالیت خواهند کرد که جزئیات آن تا ۱۰ روز آینده اعلام می‌شود.»

مسعود سلطانی‌فر تاکید کرد: «ابهاماتی که برخی از فعالان این بخش داشتند با تصویب این آیین‌نامه برطرف شد؛ چراکه پس از پیگیری‌ها و جلسات متعددی که در کمیسیون‌های زیرمجموعه دولت برگزار شد و اظهارنظرهای قانونی معاونت حقوقی ریاست جمهوری، مجموعه گردشگری به عنوان یک صنعت شناخته می‌شود. در این آیین‌نامه که تا ۱۰ روز آینده ابلاغ می‌شود، تاسیسات گردشگری به صورت شفاف تعریف و ضوابط ایجاد، بهره‌برداری، درجه‌بندی و نظارت بر این صنعت تعیین شده است.»

به گزارش «دنیای اقتصاد»، این آیین‌نامه در سال ۶۸ به تصویب رسیده و بندهای مختلف آن بارها اصلاح شده بود؛ اما حالا به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، یک بار برای همیشه یک بازبینی اساسی در آن صورت گرفت تا تکلیف فعالان این حوزه روشن شود.

رشد سه برابر نرخ جهانی!

معاون رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «بازار گردشگری ایران برای سرمایه‌گذاران و فعالان خارجی این بخش پرجاذبه است. از این رو گروه‌های هتل‌ساز کشورهای عربی کار خود را در کشورمان آغاز کرده‌اند و در حال حاضر ۷ هتل توسط این گروه‌ها در حال ساخت است. گروه‌های اروپایی نیز که به‌دلیل ملاحظات تحریم‌های ناعادلانه در این عرصه فعال نبودند، پس از توافق وین کار در این بخش را آغاز کرده‌اند.»

سلطانی‌فر افزود: «تشویق و ترغیب شهرداری‌ها برای حذف عوارض هتلسازی از اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.»

این مقام مسوول در این نشست با اشاره به برخی آمار و ارقام در صنعت گردشگری دنیا تاکید کرد برای رسیدن به ۲۰میلیون گردشگر که در سند چشم‌انداز گفته شده، باید با نرخ رشد ۱۴ درصدی یعنی سه برابر نرخ رشد جهان در این صنعت پیش برویم. او گردشگری را راه موثر ارتباط ملت‌ها دانست و با اشاره به نقش تبادل گردشگر در روابط میان ملت‌های اروپا پس از جنگ‌ جهانی گفت: «در سال ۱۹۵۰ یعنی ۵ سال پس از پایان جنگ جهانی دوم، ۲۵ میلیون گردشگر در دنیا جابه‌جا شد که درآمد حاصل از این سفرها ۲ میلیارد دلار بود. این روند با رشد ۳ تا ۵ درصدی ادامه پیدا کرد و در سال ۲۰۰۰ میلادی تعداد گردشگران به ۶۷۰ میلیون نفر رسید. در سال ۲۰۰۵ این رقم به ۸۰۰ میلیون نفر و در سال ۲۰۱۴ به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر رسید.»

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، WTTC که زیرمجموعه مجمع جهانی اقتصاد است تخمین زده که این تعداد گردشگر با رشد ۵/ ۴ درصدی در سال ۲۰۲۰، به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر و در سال ۲۰۳۰ به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر و در سال ۲۰۵۰ میلادی به ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر خواهد رسید. وی افزود: «در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور باید در سال ۲۰۲۵ میلادی میزبان ۲۰ میلیون گردشگر با ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار درآمد باشیم؛ این در حالی است که با گذشت ۱۰ سال از سند چشم‌انداز به دلایل مختلف، امروز به ۵ میلیون گردشگر رسیده‌ایم.» سلطانی‌فر همچنین با اشاره به اینکه ۱۳۰ هتل ۵ و۴ ستاره در کشور وجود دارد، گفت: «اگر بخواهیم از تعداد ۵ میلیون به ۲۰ میلیون گردشگر برسیم باید تعداد هتل‌های ۵ و۴ ستاره را به ۴۰۰ واحد برسانیم و سالانه ۲۰ هتل ۵ و۴ ستاره در کشور ساخته شود.»

افزایش 30درصدی تخت‌های هتل در تهران

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز در این نشست گفت: «تهران می‌تواند به عنوان یک نمونه در اقدامات و فعالیت‌های کیفی در زمینه هتل‌سازی باشد؛ چراکه زمین در این شهر گران بوده و برای ساخت هتل مشکل‌آفرین است؛ اما وقتی زمین کم است در زمین‌های موجود می‌توانیم امکانات کیفی ایجاد کنیم که این اتفاق در حال وقوع است.» رجبعلی خسروآبادی با بیان اینکه بیش از ۶۰ مجوز در کمیسیون ماده ۵ برای ساخت هتل در چند سال گذشته ایجاد شده است، افزود: «با این حال به‌دلیل مشکلات عدیده‌ای که با شهرداری وجود داشته و مسائل دیگری که پیش پای هتل‌سازی بوده، زمان ساخت آنها در مواردی طولانی شده و از آنجا‌که طول ساخت برای هتل‌ها مهم است، همچنین با توجه به اینکه در تهران قیمت زمین گران است می‌توانیم این زمان را کوتاه کنیم و قیمت تمام‌شده ساخت هتل را کاهش دهیم.» به گفته او، تا سال گذشته ۱۳ هزار تخت هتلی در تهران وجود داشته که با بهره‌برداری‌های موقت از تعدادی هتل، ۱۵۵۰ تخت به این تعداد اضافه شد و هم‌اکنون این رقم به ۱۴۵۵۰ تخت رسیده است.

خسروآبادی افزود: «امسال ۳۵۰۰ تخت دیگر به بهره‌برداری‌ می‌رسد که موجب افزایش ۳۰درصدی تخت‌های هتلی در تهران خواهد شد.»

او همچنین توسعه گردشگری را از طریق افزایش تقاضا و عرضه امکان‌پذیر دانست و گفت: «اگر بتوانیم تقاضا را افزایش دهیم، هم خدمتگزار و هم سرمایه‌گذار وارد میدان کار خواهند شد. عرضه نیز خدمات در بخش گردشگری را شامل می‌شود. با استفاده از این اصل یعنی افزایش عرضه، بسیاری از کشورها که جاذبه ندارند جاذبه را می‌سازند و سیاست‌های سرمایه‌گذاری کشورها موجب نگاه داشتن این صنعت می‌شود. در تهران طبیعتا نیازمند هر دو مسیر هستیم که بخشی از آن ایجاد شده است.»