گروه دیپلماسی: علی‌اکبر صالحی که هفته گذشته به چین سفر کرده بود، در مصاحبه‌ای درباره توافق هسته‌ای ایران با کشورهای عضو گروه 1+5 که چین نیز یکی از آنهاست، گفت که اثرات حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران به‌صورت بین‌المللی خواهد بود و منحصر به ایران یا کشورهای غربی نمی‌شود. او همچنین با اشاره به مذاکرات مستقیم ایران با آمریکا در زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی، تاکید کرد به دنبال آغاز گفت‌وگوها با آمریکا، مذاکرات هسته‌ای سرعت بیشتری گرفت. علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی در سفر چهار روزه به چین و دیدار و گفت‌وگو با مقامات این کشور و رایزنی درباره توسعه روابط با شبکه تلویزیونی سی‌سی‌تی‌وی چین مصاحبه کرد. صالحی در این مصاحبه با گسترده خواندن اثرات توافق هسته‌ای گفت: «تاثیرات این توافق سبب ایجاد تغییرات در حیطه‌های سیاسی و بین‌المللی خواهد شد و پس از این توافق روابط بین‌المللی، دچار تغییرات خواهند شد.» به گفته صالحی دیگر شاهد وضعیت پیش از توافق نخواهیم بود.

ادامه مذاکرات در دو بخش

صالحی در ادامه سخنان خود به موضوع روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران اشاره کرد و گفت: «با بر سر کار آمدن دولت جدید در ایران و با توجه به نوع فکر این دولت و پیش زمینه مذاکرات با گروه 1+5 ما این مذاکرات را در 2 بخش ادامه دادیم. یکی در بخش مذاکرات با گروه 1+5 و بخش دیگر به مذاکرات با آمریکا مربوط می‌شد. زمانی که ما مذاکرات را با آمریکایی‌ها آغاز کردیم، آنگاه مذاکرات سرعت بیشتری پیدا کرد.»


تاثیر تحریم‌ها

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تحریم‌ها نیز گفت: «پس از انقلاب اسلامی ما شاهد تحریم‌ها بودیم اما در سال‌های اخیر این تحریم‌ها تشدید شد. آنها می‌گویند که خواهان وضع تحریم‌هایی بودند که اقتصاد ایران را فلج کند اما موضوع خوبی که درباره اقتصاد ایران وجود دارد این است که این اقتصاد یک اقتصاد صادرات محور نیست. این اقتصاد یک اقتصاد بومی است. ایران یک کشور بزرگ است و ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد. ما یک بازار داخلی بزرگ داریم. این بازار می‌تواند اقتصاد کشور را ثبات ببخشد.» او افزود: «حتی کاهش ارزش پول ملی نتوانست ما را از نظر داخلی تحت تاثیر قرار دهد زیرا اقتصاد ما یک اقتصاد بومی است و ما از طرف اقتصادهای خارجی تحت تاثیر قرار نگرفتیم. البته تا حدی تحت تاثیر قرار گرفتیم اما این تاثیر آنقدر نبود که اقتصاد ما را فلج کند.»


گسترش روابط اقتصادی با چین

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره حضور اقتصادی چین در ایران گفت: «با تشدید تحریم‌ها روابط ما با چین گسترش پیدا کرد. ما در طول یک دهه اخیر روابط اقتصادی خوبی با چین داشته‌ایم. لازم است که ما از چین تشکر کنیم زیرا همکاری‌های اقتصادی ما در این دوره دشوار گسترش پیدا کرد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، صالحی افزود: «ارزش مبادلات اقتصادی ما به بیش از 50 میلیارد دلار رسیده است و ما یکی از شرکای عمده تجاری چین هستیم و چین مهمترین شریک تجاری ما محسوب می‌شود.» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به این سوال که آیا با رفع تحریم‌ها پیش‌بینی می‌کنید میزان سرمایه‌گذاری چین در زیرساخت‌های ایران افزایش یابد، گفت: «تفاهم بین دو کشور بر این اساس استوار است که چین در پروژه‌های بزرگ ایران سرمایه‌گذاری کند و درباره این موضوع از پیش هم تفاهم وجود داشته است.» به گفته صالحی، میزان سرمایه‌گذاری در این رابطه به بیش از 20 میلیارد دلار رسیده است که بیش از 20 پروژه را در بر می‌گیرد و به نظر می‌رسد که این میزان سرمایه‌گذاری افزایش یابد. صالحی اضافه کرد به نظر می‌رسد با رفع تحریم‌ها فضاهای بیشتری برای کشورهایی چون چین برای گسترش همکاری‌های اقتصادی آنها با ایران وجود داشته باشد.