تابناک: به موازات ادامه بحث‌ها درباره توافق هسته‌ای ایران در کنگره آمریکا، گروه‌های مختلفی در این کشور نیز حمایت خود را از این توافق اعلام می‌کنند. در یکی از جدیدترین موارد، ده‌ها استاد شناخته شده روابط بین‌الملل و مطالعات خاورمیانه، با تهیه بیانیه‌ای، حمایت خود را از توافق هسته‌ای ایران اعلام کرده و آن را گامی محکم و مثبت به سوی باثبات کردن منطقه خاورمیانه خوانده‌اند. این گروه هشدار داده‌اند که رد احتمالی توافق توسط کنگره آمریکا، سبب بی‌ثباتی بیشتر منطقه شده و تهران و واشنگتن را به سمت درگیری و تقابل نظامی سوق می‌دهد.

برخی امضاکنندگان این نامه، از جمله سرشناس‌ترین و معتبرترین اندیشمندان حوزه روابط بین‌الملل، علوم سیاسی و مسائل خاورمیانه در جهان هستند که از آن جمله می‌توان به یرواند آبراهامیان، نوام چامسکی، جان اسپوزیتو، رابرت جرویس، رشید خالدی، جان مرشایمر و استفن والت اشاره کرد؛ بیانیه‌ای که این استادان آن را امضا کرده‌اند، توسط شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) تدوین شده است.


دانشمندان و کارشناسان مسائل منع اشاعه هسته ای، توافق ایران و گروه ۱+۵ را گامی به سوی جلوگیری از اشاعه تسلیحات هسته‌ای دانسته و از آن استقبال کرده‌اند؛ اما تاکنون درباره پیامدهای منطقه‌ای این توافق، بحث و دقت نظر کمتری مطرح شده بود. اکنون امضاکنندگان این بیانیه چنین استدلال می‌کنند، یکی از محرک‌های اصلی بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه تاکنون، روابط تنش‌آلود ایران و آمریکا بوده و امروز، حل‌وفصل موضوع هسته‌ای، گامی حیاتی به سوی فرونشاندن تنش‌ها میان این دو کشور و همچنین کاستن از تاثیرات منفی آن بر منطقه است. در این بیانیه آمده است: «طی ۳۶ سال گذشته، ایالات‌متحده و ایران در یک منازعه با حاصل جمع صفر درگیر بوده‌اند. صحنه این منازعه، عرصه گسترده‌تر خاورمیانه بوده که در آن، دو طرف تلاش داشته‌اند به هر گونه فرصت طرف مقابل، حتی به قیمت ثبات در کل منطقه، ضربه بزنند.»‌ ‌ تریتا پارسی، رئیس «نایاک» اشاره می‌کند، بسیاری از امضاکنندگان این بیانیه، از جمله مخالفان حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق بوده‌اند و تاریخ نشان داده که حق با آنها بوده است. این به آن سبب است که آنها درباره مسائل روابط بین‌الملل، خاورمیانه و ایران آگاهی دارند.