انتقال مشکلات استان توسط آیت‌الله هاشمی
عکس: خبر آنلاین
دنیای اقتصاد، سید مهرداد امیرکلالی
-آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی هفته گذشته به مشهد سفر کرد و دیدارهایی با گروه ها و اقشار مختلف مردم داشت. وی در این دیدارها در مورد مسائل روز کشور رایزنی و تبادل نظر کرد. هاشمی عزم بسیار جدی و راسخی برای شرکت در انتخابات خبرگان دارد و این مساله یک گام اساسی در بررسی رفتارهایش در چند ماه آینده تلقی می‌شود، بنابراین می‌توان گفت تا حدودی سفر هاشمی به خراسان رضوی و زیارت آستان مقدس رضوی جنبه‌های انتخاباتی نیز می تواند داشته باشد.

اصرار دارد که علمای بزرگ مشهد در انتخابات حضور جدی داشته باشند و همراه با جریان معتدل و میانه‌رو به مجلس خبرگان راه یابند تا با ورود اعتدالیون به انتخابات،به زعم ایشان مجلس دست تندروها نیفتد. آیت‌الله هاشمی، درمورد آینده نگرانی‌هایی جدی دارد و می‌کوشد تا مسائل را به سمت مصالح و منافع ملی کشور سوق دهد.
هاشمی رفسنجانی معتقد است در شرایط فعلی جریان تندرو مهمترین تهدید و خطر برای کشور است و اگر جریان تندرو در مجلس یا قوه مجریه حضور پیدا کند، شرایط نامساعدی برای اداره کشور به وجود خواهد آمد. بر این اساس یکی از اهداف سفر آقای هاشمی به خراسان رضوی، دیدار با نخبگان و رایزنی با علما برای تقویت جبهه معتدل و میانه‌رو و به‌کارگیری آن‌ها در انتخابات پیش رو بود.

تصور می‌شود که اصلی‌ترین انگیزه آیت‌الله هاشمی پس از زیارت مرقد شریف امام رضا (ع)، دیدار با یاران قدیمی و همفکر خود و گفت‌وگو در مورد مسائل روز کشور است. در این بین فرصت شد تا با حجت‌الاسلام سید احمد هاشمی‌نژاد برادر کوچک شهید سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد گفت‌وگویی داشته باشیم و از دلایل سفر آیت‌الله هاشمی به مشهد و نقش ایشان در بهبود مشکلات استان بپرسیم. او با هیات همراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای سفری چهارروزه به مشهد آمده بود و در حال حاضر مشاور ایثارگران رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است. هاشمی‌نژاد پیش از این در سال‌های قبل از انقلاب، شش سال از عمرش را در زندان‌های پهلوی سپری کرده است و در همان دوره نیز بین او و هاشمی رفسنجانی ارتباط نزدیکی ایجاد می‌شود. وی پس از انقلاب برای ادامه تحصیل به قم می‌رود و در دهه 60 به عنوان مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه حفاظت فرودگاه‌های کشور ( گارد امنیت پرواز) و بعد از آن نیز مشاور فرهنگی، اجتماعی وزیر راه و ترابری در دولت اصلاحات و اکنون نیز در کسوت مشاور امور ایثارگران مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام وظیفه می‌کند.

با او در مورد نقش و تاثیر هاشمی رفسنجانی در حل مشکلات استان صحبت کردیم. هاشمی‌نژاد اذعان دارد در دیدارهای افراد صاحب نظر با هاشمی رفسنجانی، مشکلات استان مطرح می‌شود و ایشان به واسطه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، این موضوعات را در آن نهاد با افراد مسئول در میان می‎گذارد. همچنین از نقش آستان قدس برای حل این معضلات می‎گوید و معتقد است از طریق رابطه صمیمی میان آقای هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله طبسی می‌توان مسائل را پیگیری کرد. او از رابطه نزدیک فکری هاشمی رفسنجانی با رئیس جمهور روحانی می‌گوید و اینکه هاشمی مشکلات کشور را به رئیس جمهور منتقل می‌کند و حتی در جلسات مجمع، معضلات مهم کشور که بخشی از آن طی همین دیدارهای استانی دریافت می‌شود، به سمع و نظر مسئولان امر می‌رسد و پیگیری‌هایی صورت می‌گیرد. وی نقش هاشمی رفسنجانی را در انتخابات پیش رو بسیار موثر می‌داند و همچنین امیدوار است مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی به نمایندگانی که با دولت منتخب اکثریت مردم مشهد و خراسان رضوی مخالفت می‌کنند، رای ندهند تا کارشکنی‌ها نیز کمتر شود. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

مشخصا دلایل سفر آیت‌الله هاشمی به مشهد چه بود؟
برنامه هرساله ایشان این است که چند روز قبل از ولادت امام رضا(ع) به مشهد مقدس سفر می‌کنند و مهمان آستان قدس رضوی و آیت‌الله طبسی هستند. امسال نیز طبق روال سال‌های گذشته، شنبه هفته گذشته جهت زیارت مرقد مطهر امام رضا(ع) وارد مشهد شدند و چهار روز در مشهد بودند. بنابراین هدف اصلی سفر ایشان فقط زیارت امام رضا(ع) است اما طبیعی است که در حاشیه این سفر دیدارهایی با اصناف و اقشار مردم و مسئولان داشتند.

نقش شما در تیم آقای هاشمی چیست؟
پیش از انقلاب از علاقمندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بودم و در زندان اوین با یکدیگر بودیم. بعد از انقلاب نیز از ایشان حمایت می‌کردیم و ایشان لطف ویژه‌ای به بنده داشتند. به این دلیل که آزاده، جانباز و خانواده شهید هستم به عنوان مشاور امور ایثارگران مجمع تشخیص مصلحت نظام در خدمت ایشان و دوستان دیگر هستیم. پیگیری‌های لازم را برای دستوراتی که به بنده ارجاع می‌دهند و نامه‌هایی که برایشان ارسال می‌شود، انجام می‌دهم و در راستای کمک به خانواده ایثارگران انجام وظیفه می‌کنم. در شورای مشاوران ایشان نیز کمک فکری می‌کنم.

به‌نظر شما آقای هاشمی از طریق ارتباط با نهادی مثل آستان قدس چه اقداماتی می‌توانند برای مشهد انجام دهند؟
رابطه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله طبسی به پیش از پیروزی انقلاب مربوط می‌شود و به چند سال گذشته مربوط نیست. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی علاوه بر سفر هر ساله به مشهد، گاهی در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله طبسی را می‌بینند. در مجموع این سفر و ارتباطات باعث می‌شود در دیدارهایی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اصناف مختلف دارند، مشکلات سیاسی و اقتصادی استان را مورد توجه قرار دهند و زمینه‌های خوبی برای انتقال این مشکلات طی گفت‌وگوهایی که با آیت‌الله طبسی دارند ایجاد می‌شود.

سفر امسال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پربارتر از سفرهای گذشته بود و دیدارهای مختلفی داشتند. ایشان طی این دیدارها با اقشار مختلف مردم مشهد آشنایی پیدا می‌کنند. در این دیدارها، نمایندگانی از اصناف مختلف صحبت و نکات و مشکلات حوزه کاری خود را مطرح می‌کنند.

آقای هاشمی چه نقشی می توانند در بهبود وضعیت و رفع مشکلات اصناف و اقشار مختلف داشته باشند؟
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مسند ریاست‌جمهوری حضور ندارند که امور اجرایی انجام دهند ولی به هر حال مباحث کلی و اساسی در مجمع مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد و ایشان می‌توانند در حل مسائل و مشکلات کل کشور در ابعاد مختلف نقش اساسی داشته باشند. در سفرهایی که به استان‌های دیگر مانند کرمان انجام می‌دهند، مسائل و مشکلات استان‌ها مطرح می‌شود و ایشان از لحاظ فکری به مسئولان کشور کمک می‌کنند.
ایشان در این دیدارها رهنمودهایی را ارائه می‌دهند و شخصا به شنیدن مشکلات علاقمند هستند.

چه بسا برخی از این مسائل را در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کنند و گاهی پیگیری‌ها به حدی می‌رسد که وقتی در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام، معضلات اساسی مطرح می‌شود از مسئول محترم آن حوزه دعوت می‌شود تا توضیحات لازم را ارائه دهند. این رویه باعث می‌شود که اعضای دیگر مجمع تشخیص مصلحت نیز آن مشکلات را بشنوند و در حل آن معضلات کمک کنند. ضمن اینکه آقای روحانی با حمایت وسیع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دیگر افراد شاخص به پیروزی رسیدند.
همچنین آقای روحانی از لحاظ فکری نیز با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قرابت دارند و حتما خود را مدیون حمایت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌دانند. از این جهت از نظرات و کمک‌های فکری ایشان برای حل مشکلات کشور استفاده می‌کنند.

نقش آقای هاشمی در انتخاب دولت جدید را چطور ارزیابی می‌کنید؟
در انتخابات سال ۹۲، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پیروزی کاندیدای موردحمایت نقش اساسی داشتند. همان‌گونه که در انتخابات سال ۹۲ ایشان رهنمودها و نظرات را ارائه دادند قطعا در پیروزی اصلاحات و اعتدال در انتخابات پیش رو نقش تاثیرگذار و والایی دارند.
مسلما گروه‌های اصلاح‌طلب و حامیان دولت و اصولگرایان منطقی و عاقل از این نظرات برای پیروزی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان رهبری استفاده می‌کنند.
به عقیده بنده شورای نگهبان وظیفه نظارت بر انتخابات و نهادهای دیگر امور اجرایی را برعهده دارند؛ نظر امام خمینی(ره) نیز همین بود. اگر طبق نظر رهبری، رای و نظر مردم به عنوان امانت الهی تلقی و از آن محافظت شود و اجازه دخالت‌های حاشیه‌ای را ندهند قطعا نیروهای اصلاحات و اعتدال پیروز خواهند شد.

وضعیت انتصابات دولت یازدهم را در استان چگونه می‌بینید؟
یکی از معضلاتی که در دولت آقای روحانی مطرح است موضوع تغییر و تحولات اساسی در انتصابات است که در همه کشور این موضوع مطرح می‌شود. انتظار بیش از این بود که در سطوح مختلف مدیریتی تغییرات بهتری صورت بگیرد و هنوز آن انتظارات آنچنان عملی نشده است و بعضا در انتخاب افراد نیز دقت کافی صورت نگرفته است.
دولت عمدا این کار را نمی‌کند و مسلما موانعی برای تغییر و تحولات مدیریتی در سطح استان‌ها دارد ولی انتظار مردمی که به آقای روحانی رای دادند باید مورد توجه قرار گیرد. این که برخی مدیریت‌ها همچنان در اختیار مدیران حامی دولت گذشته است باید مدنظر دولتمردان باشد؛ چرا که عملکرد این افراد به پای دولت فعلی نوشته می‌شود.

مردم رای دادند که انتظاراتشان برآورده شود و قصد تحول در مدیریت‌ها را داشتند تا افراد دولت گذشته بر مسند کار نباشند.
در این دوسال مانده به پایان عمر دولت روحانی اگر دولت به تحول عظیم در مدیریت‌ها اقدام نکند و افراد معتقد به دولت را برسرکار نیاورد؛ معلوم نیست انتخابات آتی ریاست جمهوری چه می‌شود. امیدوارم آقای روحانی بتواند خواسته‌های اصلی جوانان و حامیانش را عملی کند تا انشاالله در دوره بعدی انتخابات نیز حمایت وسیعی از ایشان صورت بگیرد.

نظر شما درباره اظهارنظرهای نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی چیست؟
دو، سه نفری از افرادی که حواشی ایجاد می‌کنند و بعضا برخلاف رای و نظر مردم در انتخابات ۹۲ به دولت اهانت می‌کنند را می‌شناسم. طرح این مسائل علیه دولت منتخب اکثریت مردم استان، به معنی اهانت به مردم مشهد و خراسان است.
توصیه می‌کنم مردم در انتخابات آتی مجلس به این افراد که کارشکنی می‌کنند و به مسائل حاشیه‌ای می‌پردازند، رای ندهند.

به عنوان سوال آخر از اینکه فرودگاه مشهد به نام شهید هاشمی‌نژاد است، چه احساسی هنگام ورود به مشهد به شما دست می دهد؟
زمانی که نماینده ولی فقیه در سپاه حفاظت فرودگاه‌های کشور بودم در جلساتی که با مسئولان رده یک منطقه داشتیم ، موضوع نامگذاری فرودگاه‌ها را به نام شهدای بزرگ مطرح کردیم که مصوب و ابلاغ شد.
وقتی در هواپیما اعلام می‌شود که وارد فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد شده‌اید طبعا آرامش روحی می‌گیرم و افتخار می‌کنم این فرودگاه به نام شهید هاشمی‌نژاد است. به همین جهت نام و یاد این شهید زنده است.