سرمایه‌گذاری خارجی و تولید برون‌گرا؛  ظرفیت‌های استان را فعال خواهند کرد
دنیای اقتصاد، گروه سیاسی- استان خراسان رضوی در سال 1383 و با تقسیم استان خراسان بزرگ به سه خطه شکل گرفت و برهمین اساس هم سیدحسن رسولی نماینده عالی دولت اصلاحات در سال‌های 1380 تا 1384، آخرین سکاندار استان خراسان بزرگ به حساب می‌آید.

البته استاندار خراسان رضوی در دوره اصلاحات پس از روی کار آمدن دولت یازدهم نیز برای تصدی این مسئولیت مورد توجه دولت تدبیر و امید قرار گرفت تا آنجا که نامش در میان گزینه‌های احتمالی استانداری خراسان رضوی به چشم می‌خورد، البته نام وی هرگز قطعی نشد.درعین حال، رسولی به واسطه مسئولیت‌هایی که داشته، بی‌تردید شناخت ویژه‌ای از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی استان دارد؛ آن چنانکه در گفت‌وگو با ما در این باره، ضمن برشمردن آن‌ها از فرصت‌هایی می‌گوید که هنوز مغفول مانده‌اند و همین، مانع از رسیدن استان به جایگاه واقعی خود شده است.

تقویت بخش خصوصی واقعی و نه شبه‌دولتی
سید حسن رسولی می‌گوید: طی دوره چهارساله مسئولیتم در استانداری خراسان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پیگیری شده، کمک به شتاب گرفتن رشد اقتصادی استان بوده است. در آن زمان درآمد سرانه خراسان نسبت به دیگر نقاط کشور در رتبه پایین‌تری قرار داشت. ضمن اینکه ضریب جینی و برابری این سرانه نیز در نقاط گوناگون استان از نوسان و نابرابری جدی رنج می‌برد.

از این رو با تکیه بر سیاست‌های راهبردی معین، سعی شد تا مدیریت استان با شناسایی کارآفرینان خُبره و همچنین بسترسازی برای افزایش نرخ سرمایه‌گذاری و تجهیز منابع، در جهت تقویت بخش خصوصی واقعی و نه شبه‌دولتی گام بردارد؛ موضوعی که همچنان جای خالی آن احساس می‌شود و باید مورد توجه قرار گیرد. وی در تکمیل این مطلب می‌افزاید: مدیریت عالی استان، در حال حاضر برای رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، باید فارغ از هرگونه نگاه سیاسی عمل کند و خود را نسبت به سرمایه‌گذاران مسئول بداند.

برای همین در دوره‌هایی که کارگروه‌های تصمیم‌گیری استان با حضور صاحب‌نظران اقتصادی و دخالت آن‌ها شکل می‌گیرد، موفقیت‌های اقتصادی بیشتری حاصل می‌شود.استاندار خراسان در دولت اصلاحات، بر این باور است که پایتخت معنوی ایران باید به واسطه جایگاهی که دارد، به یک قطب اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری در کشور تبدیل شود.

هنوز ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان به مسلمانان غیرایرانی معرفی نشده است
رسولی در این زمینه به مصوبه مجلس ششم برای اجازه تملک پنج درصدی اراضی مشهد توسط مسلمانان غیرایرانی اشاره و خاطر نشان می‌کند: برای سرمایه‌های بی‌نظیر مسلمانان غیرایرانی به ویژه ساکنان کشورهای عربی منطقه که تمایل جدی به حضور در بازارهای ایران دارند، محلی بهتر و سودآورتر از مشهد وجود ندارد که سالانه میزبان حضور میلیونی زائران است. وی معتقد است که ظرفیت‌های این خطه به خوبی به سرمایه‌گذاران مسلمان معرفی نشده است و اگر این ظرفیت فعال شود، بخشی از نیازهای درآمدی استان، به خودی خود مرتفع می‌شوند.

ضرورت حرکت به سمت تولید برون‌گرا
استاندار اسبق خراسان با تاکید بر توان بخش تولید استان، بیان می‌کند: دعوت از کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و نخبگانی که توسعه صنعتی و رونق تولید برون‌گرا را رقم می‌زنند؛ مسیر اقتصاد استان را در دستیابی به بازارهای بین‌المللی هموار خواهد کرد. وی در خصوص پتانسیل‌های صنعتی می‌گوید: خراسان رضوی از دیرباز در حوزه‌های صنعتی به ویژه صنایع غذایی، تولید خودرو و قطعات آن، نساجی، صنایع معدنی و زیربخش‌های کشاورزی دارای نقش و جایگاه ویژه‌ای بوده است.

ظرفیت‌های بالقوه حمل و نقل و ترانزیت با حوزه نفوذ خراسان بزرگ
رسولی بیان می‌کند: ظرفیت‌های تجاری و ترانزیتی از طریق مرزهای گسترده با حوزه نفوذ خراسان بزرگ- از آسیای میانه گرفته تا شبه‌قاره - می‌تواند در جهت تثبیت موقعیت برتر صنعتی استان نقش ویژه‌ای ایفا کند، آنچنان که در حوزه حمل و نقل و ترانزیت و تجارت هنوز می‌توانیم ادعا کنیم از همه ظرفیت‌های بالقوه استفاده نکرده‌ایم . وی خاطرنشان می‌کند: هر آنچه درباره فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری استان خراسان رضوی گفته شد؛ زمانی می‌تواند معنا یابد و محقق شود که توجه به توسعه پایدار و متوازن در همه استان در صدر اولویت‌های دولت و مسئولان استانی قرار گیرد.