وزیر راه وشهرسازی در جریان بررسی جایگاه مسکن در برنامه ششم از کارشناسان و متخصصان حوزه مسکن خواست تا به این سوال پاسخ دهند که آیا با توجه به شرایط زیست محیطی شهر تهران بازهم قرار است در قالب برنامه ششم توسعه خانه بسازیم؟


عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی اگرچه در قالب یک تحلیل به نوعی پاسخ این سوال را ارائه کرد اما از کارشناسان معاونت شهرسازی وزارت راه وشهرسازی خواست تا در قالب یک تیم کارشناسی این مساله را پاسخ دهند. پیش از این وزیر راه وشهرسازی در جلسه نخست بررسی جایگاه مسکن در برنامه ششم سوالی را در رابطه با اینکه چطور یک متقاضی خرید مسکن می‌تواند بدون آنکه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن لکنت داشته باشند، بتواند از این تسهیلات استفاده کند و خانه‌دار شود، مطرح کرد. او در جلسه روز یکشنبه به عنوان دومین جلسه بررسی جایگاه مسکن در برنامه ششم نیز با طرح این سوال که آیا باید برای حل مشکل مسکن بازهم خانه بسازیم؟ مساله مسکن را مساله عمده شهرهای بزرگ دانست و گفت: باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا قرار است در برنامه ششم توسعه بازهم خانه بسازیم؟ باید به این نکته توجه کنیم که اساسا منابع زیستی تهران برای زندگی بیش از هفت میلیون نفر کفاف نمی‌دهد و این نگرانی از دهه ۴۰ وجود داشته و همچنان وجود دارد. او افزود: دولت قبل ۲۰۰ هزار واحد در پرند و پردیس ساخت و ۴۰ هزار واحد دیگر در شهرهای دیگر استان تهران. آیا بازهم قرار است مسکن بیشتری بسازیم؟ ادامه این روند امکان زیست را از بین می‌برد.


این معضل در همه کلانشهرهای کشور وجود دارد بنابراین این سوال که آیا بازهم می‌خواهیم مسکن بیشتری بسازیم همواره در مباحث حوزه مسکن ما باید لحاظ شود. او با اشاره به افزایش ۹ برابری قیمت زمین و ۶ برابری قیمت مسکن در طول ۸ سال گذشته اظهار کرد: عمده‌ترین دلیل افزایش غیرقابل کنترل زمین در این سال‌ها رفتار کالایی با قوانین در دستگاه‌های مربوطه است. وقتی قانون و ضابطه را می‌توان فروخت، نهایتا آنچه فروخته می‌شود مجوزهای قانونی است که به افزایش قیمت زمین می‌انجامد. قیمت زمین تابع کالایی شدن قوانین است، البته سایر قوانین هم کالایی است ولی در خصوص زمین و ملک این مساله نمود بیشتری دارد که به مشکل ضعف حکمروایی شهری بر‌می‌گردد. او نکته بعدی در بررسی آینده بازار مسکن را موضوع قیمت زمین در مسکن دانست و افزود: قیمت زمین در اقتصاد مسکن ۶۰ درصد قیمت واحد مسکونی را تشکیل می‌دهد و این مساله در مناطق گران‌قیمت تهران نزدیک به ۹۵ درصد است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، آخوندی به وجود چند صد هزار خانه خالی از سکنه در تهران اشاره کرد وادامه داد: این در حالی است که از نظر اقتصاد خرد بسیاری از مردم تهران به خانه مناسب دسترسی ندارند، ضمن آنکه در حال حاضر انبوه‌سازان نیز به ساخت خانه‌های لوکس روی آورده‌اند و به همین دلیل در بخش خانه‌های اقشار متوسط دچار کمبود شده‌ایم. آخوندی با بیان اینکه ۱۸ میلیون نفر در کشور در وضع نامطلوب محله‌ای زندگی می‌کنند، مساله نابرابری‌های منطقه‌ای در بخش مسکن را فراتر از دیگر بخش‌ها دانست و گفت: بنابراین برای بررسی جایگاه مسکن در برنامه سال‌های آینده و وضع موجود یا فعلی باید نگاه محله‌ای داشته باشیم.