نفس سرخ‌ها به شماره افتاد

گروه ورزش: بعد از ناکامی سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری پرسپولیس و استقلال، حالا هر دو باشگاه در انبوهی از مشکلات حیرت‌انگیز و کمرشکن گرفتار شده‌اند.

چند روز پیش در همین صفحه گزارشی در مورد مشکلات مالی استقلال تهیه کردیم و حالا به نظر می‌رسد شرایط مشابه یا حتی بسیار دردناک‌تری برای پرسپولیس به‌وجود آمده؛ چه اینکه اگر آبی‌ها حداقل اسپانسری دارند که در کشمکش با آن به‌سر می‌برند، سرخ‌ها تا اینجا در یافتن همین حامی مالی هم ناکام بوده‌اند. این روزها همه حواس‌ها به مصوبه هیات وزیران پیرامون خروج پرسپولیس و استقلال از لیست واگذاری است؛ مصوبه‌ای که اگر در دو هفته آینده با مخالفت مجلس روبه‌رو نشود، شرایط عجیبی را برای سرخابی‌ها به‌وجود خواهد آورد. به این ترتیب از یکسو جلوی خصوصی‌شدن این تیم‌ها گرفته شده و از سوی دیگر وزارت ورزش آنها را به حال خود رها کرده، بی‌آنکه معلوم باشد تکلیف چیست.

سایه سنگین اعتصاب

حدود یک سال‌ونیم پیش و در اولین روزهایی که وزیر فعلی ورزش و جوانان بر مسند کار نشسته بود، برای نخستین بار سیاست قطع کمک‌های مالی دولت به سرخابی‌ها به اجرا درآمد. آن روزها پرسپولیس در کورس تنگاتنگ قهرمانی قرار داشت، اما مجموعه مشکلات مالی باعث شد بازیکنان این تیم در دو نوبت دست به اعتصاب بزنند و تمرینات را متوقف کنند. بسیاری بر این باورند که همان وقفه‌ها در نایب‌قهرمانی پرسپولیس و ناکامی این تیم در فتح جام موثر بود. حالا یک‌بار دیگر زمزمه اعتصاب در اردوی سرخ‌ها به گوش می‌رسد. در همین راستا دیروز خبرگزاری «تسنیم» نوشت کاپیتان‌های اصلی پرسپولیس راهی ساختمان باشگاه شده‌اند تا در مورد مشکلات مالی با مدیران حرف بزنند. هادی نوروزی، بنگر و نورمحمدی در حالی به دیدار مسوولان پرسپولیس رفتند که کریم باقری فعلا شایعه اعتصاب در تمرینات پرسپولیس را تکذیب کرده است.

خشم آقا کریم

اهالی فوتبال ایران به ندرت عصبانیت کریم باقری را دیده‌اند، اما به نظر می‌رسد طرح اعلام شماره حساب برای کمک هواداران به پرسپولیس باعث شده خون کاپیتان سابق تیم ملی هم به جوش بیاید. باقری دیروز در جمع خبرنگاران در این مورد گفته: «چند وقت است از شروع مسابقات گذشته و با وجودی که بازیکنان، بازی‌های خوبی انجام می‌دهند اما خبری از حل مشکلات مالی نیست. مسوولان باشگاه هر روز وعده وعید می‌دهند. اعلام شماره حساب برای باشگاه زشت است و نمی‌‌دانم تصمیم‌گیرنده، مدیرعامل باشگاه است یا کسانی که او را انتخاب کرده‌اند. باید تصمیمی برای پرسپولیس بگیرند که مایه آبروریزی این تیم نشود. چرا باید شماره حساب به هواداران داده شود؟ اگر قرار است شماره حساب بدهید پس شما در باشگاه پرسپولیس چه‌کار می‌کنید؟ تیم را به هواداران بدهید تا آنها باشگاه را اداره کنند.

اگر نمی‌توانید منابع را تامین کنید، کار را به فرد دیگری واگذار کنید. این صحبت‌ها باعث می‌شود که تیم به‌هم بریزد. از هواداران می‌خواهم بدانند که بازیکنان با تمام وجود تلاش می‌کنند و فردا اگر اتفاقی بیفتد، گردن بازیکن نیست، بلکه گردن مسوولان باشگاه است. اگر طاهری کاری از دستش برنمی‌آید برود و فرد دیگری جایگزین او بشود.» آقا کریم البته تنها کسی نیست که به ماجرای اعلام شماره حساب واکنش نشان داده است. در حقیقت طی ۴۸ساعت گذشته سیل خروشانی از واکنش‌های منفی نسبت به این طرح راه افتاده و هر لحظه هم به‌شدت آن افزوده می‌شود. به‌عنوان مثال مهرداد میناوند در صفحه اینستاگرامش متن تندی خطاب به حسین عبدی، عضو هیات‌مدیره پرسپولیس نوشته و وی را بابت اجرای این طرح به باد ملامت گرفته است.

همچنین حمید جاسمیان، اولین کاپیتان تاریخ پرسپولیس هم در این رابطه به «ایسنا» گفت: «باید فاتحه باشگاهی که از هوادارانش پول می‌خواهد را خواند. هواداران به سلامتی خودشان ضربه می‌زنند و تیم‌شان را تشویق می‌کنند و حالا ما از آنها پول می‌خواهیم؟! مردم چه پولی دارند که حالا به فوتبال هم کمک مالی کنند؟ ما آدم‌های بزرگی در پرسپولیس داریم؛ محمد دادکان، مهدی مهدوی‌کیا، هادی طاووسی، علی کریمی، وحید هاشمیان و امیر عابدینی را داریم اما برایم سوال است که چرا از اینها استفاده نمی‌شود؟ امیر عابدینی از لحاظ اقتصادی خودش می‌تواند خیلی کارها را انجام دهد. متاسفانه مثل این است که به بنا بگویند برو قصابی کن و به قصاب بگویند برو بنایی کن. هیچ‌کس سر جای خودش نیست.»

بازیکنی که در پارک خوابید؟

این روزها در مورد علی فاطمی اخبار عجیب زیادی به گوش می‌رسد. او یک بازیکن جوان و مستعد در لیست تیم اصلی پرسپولیس است که برانکو در موردش گفته به تدریج می‌تواند به ترکیب سرخپوشان اضافه شود و خودی نشان بدهد.

با این حال گویا وضع فعلی این بازیکن به هیچ‌وجه جالب نیست. حتی یکی از سایت‌های خبری اخیرا مدعی شده بود فاطمی ناچار شده یک شب را در پارک بخوابد. حالا این بازیکن دوباره در کانون اخبار قرار گرفته است. او دیروز به خبرگزاری تسنیم گفت: «متاسفانه چند وقتی است به علت اینکه خانه ندارم شب‌ها برای خوابیدن به ورزشگاه درفشی‌فر می‌روم و در سالن کنفرانس این ورزشگاه می‌خوابم! مدتی در هتل زندگی کردم که به علت نبود پول از هتل هم بیرون آمدم. حتی چند شبی هم خانه برخی همبازی‌ها رفتم، اما همه اینها موقتی بود. وقتی کریم باقری متوجه وضعیت من شد کارهایم را پیگیری کرد تا برایم خانه‌ای اجاره کند. او هنوز هم پیگیر این است که خانه‌ای برای من پیدا کند.» خود باقری هم دیروز در مورد این بازیکن گفت: «فاطمی جزو باشگاه است و زشت است که بازیکن پرسپولیس بخواهد در زمین تمرین بخوابد. برای باشگاه پرسپولیس زشت است با بازیکنی که قرارداد بسته، نمی‌داند کجا می‌خوابد. من برای او خانه‌ای گرفتم تا با مادرش یا هرفردی که دلش می‌خواهد زندگی کند.»

برانکو: نمی‌دانم تا کی می‌توانیم ادامه بدهیم

در شرایط وحشتناکی که برای پرسپولیسی‌ها پیش‌آمده، یکی از معدود نقاط روشن پیش‌روی هواداران این است که برانکو ایوانکوویچ پای کار ایستاده و به این راحتی‌ها حاضر نیست کوتاه بیاید. او دیروز در مورد مشکلات مالی سرخپوشان به خبرگزاری فارس گفت: «بازیکنان من ناراضی هستند چون باشگاه از فصل گذشته هم به تعدادی از بازیکنان بدهی دارد و این خیلی سخت است که کار کنیم، ولی من با همه این احوال تشکر می‌کنم از بازیکنانم که با وجود این شرایط سخت تمرین می‌کنند و از جان مایه می‌گذارند. واقعا شرایط خیلی سختی است ولی بچه‌های تیم من با شخصیت هستند چون تیم را دوست دارند و برای هواداران ارزش قائل هستند اما باور کنید که این بازیکنان هم باید زندگی کنند. البته این مسائل به من مربوط نمی‌شود و دلم نمی‌خواهد وارد این جزئیات شوم، فقط می‌توانم بگویم شرایط سختی داریم و بچه‌ها چند ماه است حقوق نگرفته‌اند.» برانکو در مورد آینده خودش هم می‌گوید: «من تا همین حالا هم دو پیشنهاد از دو تیم قهرمان کشورهای اسلوونی و لهستان را رد کرده‌ام و واقعا نمی‌دانم چقدر بتوانم ادامه دهم.»

پرسپولیسی‌ها شام «بیسکویت» خوردند!

در شرایطی که بحث در مورد مشکلات مالی باشگاه پرسپولیس به شکل کم‌سابقه‌ای بالا گرفته است، خبرگزاری فارس از یک اتفاق عجیب در حاشیه آخرین بازی رسمی این تیم خبر داد. این رسانه نوشت: «اوج مشکلات مالی پرسپولیس را شاید بتوان بعد از بازی این تیم مقابل فولاد خوزستان به‌حساب آورد به‌طوری که بازیکنان پس از برد مقابل این تیم اهوازی و در زمانی که به فرودگاه آمده بودند تا راهی تهران شوند، به دلیل نداشتن پول نتوانستند شام بخورند و بازیکنان سرخ‌پوش تهرانی به جای شام بیسکویت خوردند. جالب اینجاست که هزینه این بیسکویت‌ها را هم کریم باقری پرداخت کرده بود!»