گروه جهان: فریدون سینیراوغلو، کسی که برای مدت کوتاهی وزیر امور خارجه ترکیه خواهد بود، جانشین چاووش‌اوغلو شده است. پس از اینکه سینیراوغلو به دولت موقت ائتلافی راه‌یافت، پرسشی شکل گرفت به این مضمون: «چرا برای این مدت کوتاه چاووش‌اوغلو جای خود را به یک هم‌حزبی دیگر داده است؟»


روزنامه تودیززمان نزدیک به گولنیست‌ها می‌نویسد: با انتصاب سینیراوغلو در این منصب انتظار می‌رود که وی خط‌مشی‌های سیاست خارجی اردوغان را به خوبی در عرصه بین‌الملل پیاده کند.


اردوغان به داووداوغلو هشدار داده است که حتی برای مدت کوتاهی نیز نباید این وزارتخانه را به دست نیروهای رقیب بسپارد. به نوشته این روزنامه اردوغان قصد ندارد تا زمان انتخابات از این وزارتخانه ضربه ناگهانی بخورد، از این‌رو حضور شخصی از احزاب رقیب در این مسند، جزو خط قرمزهای او محسوب می‌شود.


در این زمینه فاروق لواوغلو، دیپلمات و از اعضای سابق حزب جمهوری خلق ترکیه می‌گوید: «با توجه به رویکرد تاسف‌بار داووداوغلو در 6 سال گذشته و دفاع بی‌شرمانه آنها از سیاست خارجی‌ توسط رسانه‌هایشان، انتظار می‌رود حزب عدالت و توسعه در آینده‌ای نزدیک دست به یک تغییر و تحول اساسی در این وزارتخانه بزند.» سینیراوغلو از سال 2009 خود در این وزارتخانه حضور داشته و درگیر این روش از سیاست خارجی بوده است. منابع دیپلماتیک که خواستند ناشناس باقی‌بمانند، می‌گویند: سینیراوغلو قصد دارد تحولاتی در سیاست خارجی ترکیه به وجود آورد. او کسی بود که مذاکرات با اسرائیل را پس از اینکه حزب عدالت و توسعه اکثریت خود را در پارلمان از دست داد، به عهده گرفت. سینیراوغلو سعی دارد پل‌های خراب شده سیاست خارجی ترکیه را از نو بسازد و در این زمینه حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان قصد دارد وجهه خود را در عرصه بین‌الملل بازیابد. از اینرو سینیراوغلو چندی پیش یکسری جلسات مخفی را با ژنرال دورگلد، وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی آغاز کرد اما این موضوع از چشم روزنامه ها‌آرتص پنهان نماند و در نهایت نیز دوطرف با تایید این خبر، به احیای مذاکرات اعتراف کردند.


البته تلاش‌های سینیراوغلو محدود به گفت‌وگوهایش با مقامات صهیونیستی نیست. وزیر تازه امور خارجه ترکیه در گفت‌وگو با مقامات نظامی آمریکا برای در اختیار قرار دادن پایگاه اینچرلیک نقش اساسی و اصلی را ایفا کرده است. این گفت‌وگوها نزدیک به یک سال به طول انجامید و در این مدت سینیراوغلو با اختیار کافی به گفت‌وگو با طرف آمریکایی پرداخت. گفته می‌شود در الحاق ترکیه به ائتلاف ضدداعش وی نقشی اساسی داشته است.


همچنین قرار است سینیراوغلو در مورد قضیه قبرس نیز وارد عمل شود و برای معضل به‌وجود آمده، تلاش‌هایی را انجام دهد که با خواست بین‌المللی هماهنگی بیشتری داشته باشد. برخی می‌گویند شاید این موضوع چندان با طرح‌های اردوغان هماهنگ نباشد و وی نتواند آن‌گونه که باید برنامه‌های خود را پیش ببرد. در مقابل برخی دیگر می‌گویند اردوغان وی را برای اعاده فرصت‌های از دست رفته در عرصه بین‌الملل در این مسند پذیرفته است.


اعضای دولت موقت باید به تایید نهایی رئیس‌جمهوری ترکیه برسند. اردوغان هفته گذشته کابینه جدید را به رسمیت شناخت.