در ادامه انتشار صورت‌های مالی اولین پیش‌بینی منتهی به شهریور 95، در گروه انبوه‌سازی روز گذشته دو نماد «ثاخت» و «ثاژن» نیز اولین پیش‌بینی را ارائه دادند. بر این اساس، «ثاخت» با پیش‌بینی 199 ریالی به ازای هر سهم با تعدیل مثبت 43 درصدی نسبت به آخرین پیش‌بینی 94 مواجه شده است.

این در حالی است که آخرین پیش‌بینی برای سال 94 نسبت به عملکرد 9 ماهه افت بیش از 50 درصدی را تجربه کرده است. و «ثاژن» نیز درآمد هر سهم را 297 ریال پیش‌بینی کرده است که نسبت به آخرین پیش‌بینی، رشد بیش از 40 درصدی را نشان می‌دهد. پیش‌بینی 94 نیز تغییرات خاصی نداشته است.


شفاف‌سازی یک رایانه‌ای

روز گذشته شرکت خدمات انفورماتیک که با رشد‌های قابل توجه از ابتدای سال (رشد ۴۰ درصدی قیمت) مواجه شده است، در ساعات پیش از شروع معاملات با شفاف‌سازی به عدم تغییر مقدار سود خالص تاکید داشت. با این حال، بار دیگر این نماد با رفع گره معاملاتی با رشد بیش از ۷ درصدی روبه‌رو‌ شد.


کاهش سودآوری «سفارس»

شرکت سیمان فارس و خوزستان در صورت‌های مالی حسابرسی نشده برای سال مالی منتهی به اردیبهشت 93 سود 431 ریالی را محقق ساخته است که کاهش 10 ریالی سود هر سهم نسبت به آخرین پیش‌بینی برای این سال مالی را نشان می‌دهد.


افزایش سرمایه در چند شرکت

تجمع انتشار اطلاعیه‌های مرتبط با افزایش سرمایه شرکت‌های مختلف بورسی و فرابورسی در روز گذشته به چشم می‌خورد. در این میان، بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده، با افزایش سرمایه ۸۰ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی و همچنین اندوخته، سرمایه بیمه پاسارگاد به ۲۰۴۱ میلیارد ریال افزایش یافت.


در این میان، مجامع عمومی فوق العاده شرکت‌هایی مانند ایران دارو (دیران) و همچنین سرمایه‌گذاری مسکن (ثمسکن) نیز برای هفته‌های آتی روی سامانه «کدال» منتشر شده است. بر این اساس، «دیران» قصد دارد که سرمایه خود را از محل مطالبات حال‌شده و آورده نقدی سهامداران به مقدار 45 درصد افزایش دهد. در این خصوص، این شرکت روز شنبه مورخ 21 شهریور مجمع خود را برگزار می‌کند. «ثمسکن» نیز مجمع را روز چهارشنبه مورخ 18 شهریور برگزار می‌کند.


این شرکت قصد افزایش سرمایه ۶۷ درصدی را دارد، بخش اعظمی از این افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران است بخش کمتری از این افزایش سرمایه نیز از محل سود انباشته تامین می‌شود.


در این خصوص، پیشنهاد هیات‌ مدیره دیگر شرکت‌ها به مجمع عمومی فوق‌العاده نیز ارائه می‌شود. شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» پیشنهاد افزایش سرمایه 50درصدی (از 30 هزار به 45 هزار میلیارد ریال) از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی را ارائه کرده است. شرکت فرابورسی سبحان دارو نیز پیشنهاد افزایش سرمایه 50 درصدی ( از 200 به 300 میلیارد ریال) را منتشر کرده است.


این شرکت نیز قصد دارد مبلغ افزایش سرمایه را از محل آورده نقدی و مطالبات حال‌شده سهامداران تامین کند. همچنین، شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی با نماد «وبوعلی» مستندات درخواست افزایش سرمایه خود را به سازمان بورس ارائه کرده است، این شرکت قصد افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران را دارد.


تقویت احتمال بازگشایی «فولاد»

شرکت فولاد مبارکه روز گذشته پیش‌بینی حسابرسی شده بر اساس عملکرد سه ماهه را ارائه کرد. «فولاد» در هفته پایانی تیر به دلیل برگزاری مجمع عمومی سالیانه متوقف شد. در شرایط کنونی ارائه صورت‌های حسابرسی شده احتمال بازگشایی این نماد را تقویت می‌کند. پیش‌بینی درآمد سود این شرکت نسبت به سود محقق شده سال مالی 94، کاهش 57 درصدی سود را نشان می‌دهد (سود هر سهم معادل 205 ریال در نظر گرفته شده است).

نرخ محصولات و همچنین مواد اولیه «فولاد» نسبت به سه ماه اول سال گذشته به ترتیب، افت میانگین 12 درصدی و 2تا 3 درصدی را نشان می‌دهد.