گروه خبر: اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس دیروز چهارمین جلسه کاری خود را با حضور سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی دو مذاکره‌کننده ایران برگزار کردند. براساس آنچه اعضای این کمیسیون اعلام کرده‌اند، تاریخچه قطعنامه‌های هسته‌ای شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران یکی از اصلی‌ترین محورهای مذاکرات دیروز در کمیسیون برجام بود.
از سوی دیگر عراقچی، معاون وزیر خارجه در این جلسه تاکید کرد که ما هیچ گاه مجلس را نامحرم ندانستیم اما گوش‌های نامحرم بیرون هستند. این عبارتی است که سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سیدعباس عراقچی نقل کرده است. نقوی‌حسینی با اشاره به بررسی مذاکرات استانبول از سوی عراقچی در این جلسه توضیح داد: «این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده به آغاز مذاکرات آلماتی در اسفند ۹۱ اشاره داشت و تشریح کرد که در آنجا پیشنهادهای جدیدی از طرف غربی‌ها ارائه شد و بنا شد که ایران در آلماتی‌۲ پاسخ پیشنهاد غربی‌ها را بدهد.» او تاکید کرد: «در آلماتی ۲، ایران بر حق غنی‌سازی خود تاکید کرد ولی فاصله ما با غربی‌ها زیاد بود و مذاکرات مجددا متوقف و در ایران نیز انتخابات جدید برگزار شد. البته از تابستان ۹۲، آمریکایی‌ها از طریق عمان وارد مذاکرات شدند و مسیر جدیدی باز شد ولی کار خیلی کند پیش می‌رفت که البته انتخابات جدید این مسیر را هم موقتا متوقف کرد. پس از روی کار آمدن دولت جدید، همان مسیر عمان ادامه پیدا کرد و همزمان ۱+۵ منتقل شد و بالاخره به مذاکرات ژنو رسیدیم.» سخنگوی کمیسیون گفت: «در ادامه عراقچی گفت ما در شرایطی به ژنو رفتیم که دستمان به لحاظ هسته‌ای کاملا پر بود و ما به اهدافمان رسیده بودیم و البته در مقابل هزینه‌های آن هم سنگین شده بود و غربی‌ها اجماع جهانی علیه ایران را دنبال می‌کردند و کارها سخت‌تر می‌شد به‌طوری که فروش نفت به شدت کاهش پیدا کرد و پول آن بر نمی‌گشت.» نقوی‌حسینی در ادامه با بیان اینکه عراقچی گفت که ما در مذاکرات از موضع قدرت و تهاجمی وارد شدیم و پرقدرت عمل کردیم، به نقل از این عضو تیم مذاکره‌کننده گفت: «ما برنامه درازمدت خود را از طریق سازمان انرژی اتمی به آژانس ارائه خواهیم کرد.»

او گفت: مطابق برجام، حقوق هسته‌ای ما حفظ شده،‌ فردو حفظ شده، نطنز حفظ شده، قطعنامه‌های شورای امنیت لغو شده، تحریم‌ها لغو می‌شود و در هیچ بخشی از برجام در مورد فعالیت‌های موشکی و تسلیحاتی نیامده است. این دو موضوع در قطعنامه شورای امنیت آمده است و برای ما الزام‌آور نیست. در برجام هم آمده که اگر برجام نقض شود، تحریم‌ها برمی‌گردند و نقض قطعنامه نقض برجام نیست.


ارائه لایحه در اختیار وزارت خارجه نیست

نقوی‌حسینی با اشاره به پاسخ‌های عراقچی گفت: «این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده توضیح داد اینکه برجام لایحه شود و به مجلس بیاید در اختیار وزارت خارجه نیست؛ بلکه تصمیم آن با دولت است. ولی روز قانونی شدن برجام قطعا مسیر قانونی طی خواهد شد. از نظر ما فرقی نمی‌کند که لایحه شود و به مجلس بیاید یا نیاید، ولی به لحاظ مصالح کشور به صلاح نمی‌دانیم به مجلس بیاید.» عراقچی با بیان اینکه ارائه متن فارسی از برجام ممکن نبود، به بازدید از اماکن نظامی در چارچوب پروتکل الحاقی اشاره کرد و گفت: «پروتکل الحاقی هم امر غیرمتعارف نیست. دسترسی‌ها در چارچوب پروتکل است و پروتکل الحاقی هم صرفا سیاست‌های هسته‌ای اعلام شده از سوی کشور پذیرنده را در بازدید قابل دسترس قلمداد می‌کند نه هر مکان و هر جایی را. اگر آژانس به مکانی شک داشت باید مسیر طولانی را طی کند نه اینکه بازرسی قابل دسترسی شامل آن شود. یعنی حداقل نزدیک یک ماه زمان خواهد برد نه اینکه ۲۴ ساعته امکان دسترسی داشته باشد و تازه همین بازرسی هم دسترسی مدیریت شده است.» نقوی‌حسینی در ادامه گفت: «به گفته عراقچی اولا شرایط ما واقعا استثنا است. ثانیا اینکه برجام خاص ایران است، جنبه مثبت هم دارد. یعنی آنچه که به‌عنوان حقوق برای ما در نظر گرفته شده نیز خاص ایران است.» با این همه جلسات بررسی برجام همچنان ادامه دارد. گرچه مجلسی‌ها در تعطیلات تابستانی به سر می‌برند اما اعضای کمیسیون برجام به تشکیل جلسات خود مبادرت می‌کنند، به گفته سخنگوی این کمیسیون، این کمیسیون امروز میزبان سعید جلیلی، دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی و همکارانش در تیم مذاکره‌کننده قبلی است.


توضیح درباره علل صدور قطعنامه‌ها علیه ایران

در خبری دیگر خبرگزاری خانه ملت به نقل از یکی از اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: «جلیلی باید درخصوص قطعنامه‌ها که در زمان مسوولیت ایشان صادر شده است، توضیحاتی ارائه کند.»

عباسعلی منصوری‌آرانی توضیح داد: «اعضای کمیسیون تصمیم دارند گزارشی همه‌جانبه از توافق و برجام ارائه کنند به این جهت از هر دو تیم دعوت کردند تا تمام ابعاد مذاکرات مشخص شود.»