بخشش مالیات ارزش‌افزوده سنگبریها تاابتدای 93
دنیای اقتصاد: رئیس اتاق بازرگانی اصفهان: در تعیین حقوق دولتی بدون توجه به میزان تولید واقعی معدن و بر اساس پروانه، مبالغی تعیین می‌شود که پرداخت آن طاقت فرساست و مالیات بر عملکرد نیز بر همین اساس اخذ می‌شود و به عملکرد واقعی معادن مربوط نیست.

عبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس اتاق بازرگانی استان در اولین کمیسیون معادن گفت: یک اتفاق خوب در حوزه کمیسیون‌های اتاق بازرگانی در دوره جدید، اضافه شدن کمیسیون معدن به عنوان کمیسیونی مستقل و ارتقای آن از سطح کمیته زیرمجموعه صنایع است که دلیل آن نیز بالا بودن حجم معادن استان و تأثیرگذاری پر رنگ معادن و صنایع معدنی بر اقتصاد استان بود.
رئیس خانه صنعت و معدن ایران همچنین با اشاره به وجود تشکل‌های قدرتمند در حوزه معدن اصفهان گفت: انجمن همگن تخصصی معدن (زیرمجموعه خانه صنعت و معدن) و انجمن صنفی کارفرمایی معادن دو تشکلی هستند که به‌طور تخصصی در حوزه معدن فعالیت می‌کنند و از اعضای فعال آن در این کمیسیون نیز مشورت گرفته خواهد شد.

سهل‌آبادی با انتقاد از دیدگاه نادرست دولت به بخش معدن افزود: متاسفانه دید نادرستی از معادن به باور دولت رسیده و دولت همه معادن کشور را معادنی بزرگ با سودآوری سرشار تلقی می‌کند و مشکلات معادن کوچک را در نظر نمی‌گیرد. متاسفانه همچنان در زیرساخت‌ها مشکل داریم، جاده آسفالت، برق، امنیت و سایر زیرساخت در قریب به ۸۰ درصد معادن استان وجود ندارد.

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر صنعت در مورد رشد بخش معدن در سال ۹۳ گفت: در جواب ایشان بایستی گفت رشدی در معادن صورت نگرفته چرا که افزایش حقوق دولتی و مالیات همه رشد درآمد معادن را در خود بلعیده و متاسفانه در تعیین حقوق دولتی بدون توجه به میزان تولید واقعی معدن و صرفاً بر اساس پروانه، مبالغی تعیین می‌شود که پرداخت آن برای معدن‌کاران طاقت فرسا است و مالیات بر عملکرد نیز بر اساس همین حقوق دولتی اخذ می‌شود و به عملکرد واقعی معادن مربوط نیست.

وی همچنین با اشاره به مشکلات پیش آمده برای سنگ‌بری‌های استان گفت: با توجه به جلسات فشرده‌ای که برگزار کردیم و پیشنهاداتی که ارائه کردیم، مالیات ارزش‌افزوده این واحدها تا ابتدای سال ۹۳ از سوی دولت بخشیده شد و باز هم تاکید می‌کنیم دولت در بحث ارزش‌افزوده صنعت راه صحیحی را دنبال نمی‌کند.

این فعال بخش معدن در ادامه خاطر نشان کرد: در سال ۹۴ تعداد ۹۸ هیئت خارجی به اصفهان آمده‌اند و با به نتیجه رسیدن مذاکرات سرعت مراجعه این هیئت‌ها بیشتر شده و تا پایان شهریور، اتاق استان میزبان ۴ هیئت اروپایی دیگر نیز خواهد بود و با توجه به پتانسیل‌های بخش معدن، کمیسیون معدن بایستی در جذب این هیئت‌ها کاملاً فعال عمل کند.

سهل‌آبادی اشاره‌ای نیز به سفر اخیر استاندار به شرق استان و مطرح ‌شدن سرمایه‌گذاری در طرح‌های معدنی مهم این منطقه داشت و گفت: انتظاراتی برای سرمایه‌گذاری در معادن منطقه شرق استان وجود دارد که امیدواریم راهبری آن از سوی کمیسیون معادن اتاق اصفهان صورت بگیرد.
وی افزود: این کمیسیون اتاق فکر معادن استان خواهد بود و بایستی برای مصائب معدن‌کاران همچون مشکل تأمین گازوییل، حمل‌ونقل گران و وصول ارزش‌افزوده فکری صورت بگیرد.
رییس اتاق بازرگانی استان بیان داشت: خوشبختانه با سازمان صنعت معدن و تجارت استان تعامل مناسبی صورت گرفته و ارتباط محکمی با هم داریم.