گروه تاریخ و اقتصاد: اسناد منتشر شده توسط سازمان اسناد ملی را می‌خوانید:

شیوه‌های جدید محاسبه و شرایط اخذ مالیات

متحد‌المال (بخشنامه) وزارت مالیه، درخصوص اعلام شرایط و شیوه‌های محاسبه و اخذ مالیات از عایدات خالص کارکنان سازمان‌های دولتی و غیردولتی در تاریخ ۱۲ شهریورماه ۱۳۱۱ ش. نوشته و ابلاغ شده است. در این بخشنامه، وزارت مالیه شیوه‌های جدید محاسبه و شرایط اخذ مالیات از درآمدهای خالص کارکنان دستگاه‌های دولتی و غیردولتی را اعلام کرده است. براساس این بخشنامه، درصد مالیات کسر شده از حقوق افراد در قبال دریافت مزایایی چون منزل، اثاثیه، سوخت و روشنایی و خدمه و غیره ذکر شده و مالیات‌های مربوط به استفاده از خودرو نیز در شکل‌های مختلف توضیح داده شده است.

اولین جلسه‌ صاحبان سهام شرکت سهامی بیمه‌ ایران

صورتجلسه‌ اولین جلسه‌ صاحبان سهام شرکت سهامی بیمه‌ ایران سندی است که در تاریخ ۱۳ شهریور ماه ۱۳۱۴ ش. نوشته شده است. در این صورتجلسه که اولین جلسه صاحبان سهام شرکت سهامی بیمه‌ ایران است، اعضا پس از تصویب اساسنامه و انتخاب هیات‌مدیره و هیات بازرسی، به بررسی سرمایه شرکت و تعیین دستمزد اعضا پرداخته‌اند. همچنین در پایان جلسه به دکتر آقایان وکالت داده شده است تا تشریفات لازم را برای ثبت شرکت انجام دهد.

قانون تامین مراتع احشام در داخل کشور

هیات وزیران در ۱۳ شهریور ماه ۱۳۱۶ ش. قانون ۶ ماده‌ای را برای تامین مراتع احشام در داخل کشور تنظیم و تصویب کرد. در این مصوبه‌ ۶ ماده‌ای، هیات وزیران، مقرراتی را برای تامین مراتع و بهکرد وضعیت آنها برای تعلیف (چرانیدن) احشام در داخل کشور، تصویب کرده است، از جمله:‌واگذاری بازرسی و اداره فنی مراتع به اداره‌کل فلاحت، شناخته شدن مالکان مراتع، به‌عنوان مسوول اجرای دستورهای فنی ماموران اداره­‌کل فلاحت، جلوگیری از گله آن دسته از مالکان سهل‌انگار در اجرای دستورها، در ورود به مراتع و نداشتن حق علفچر.همچنین، هیات وزیران حاکمان، ادارات مالیه و کلانتری‌های مرزی و امنیه را موظف کرد تا در اجرای تصویب‌نامه، با ماموران اداره‌کل فلاحت همکاری کند.

فهرست پیشنهادی دایره وصول بقایای وزارت مالیه

در این سند که در تاریخ ۱۴ شهریور ماه ۱۳۱۳ ش. نوشته شده است، صورت تشکیلات پیشنهادی و فعلی اداره وصول بقایا، ذکر و در تشکیلات پیشنهادی، نوع شغل و تعداد هر یک با رتبه، میزان حقوق و وظیفه آنها بیان شده است. در این فهرست، به وضعیت فعلی و اسامی کارمندان اداره بقایا هم که در پی این دستور وزارت مالیه تهیه شده بود، اشاره شده است.

کنفرانس بین‌المللی نجات عمومی در هلند

آخرین سند این بخش که سازمان اسناد ملی آن را منتشر کرده است در تاریخ ۱۴ شهریور ماه ۱۳۰۶ ش. نوشته شده است. این سند،حاوی نامه اداره ‌کل صحیه مملکتی به وزارت امور خارجه است که در آن ضمن اشاره به دعوت دولت هلند، برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی نجات عمومی و معاونت ابتدایی و امکان‌پذیر نبودن اعزام نماینده، درخواست شده است که نماینده دولت ایران-مقیم هلند- به نمایندگی از ایران، در آن کنفرانس حضور یابد.