شکارهای ناکام سرخابی!

گروه ورزش: طی چند روز اخیر دوبازیکن ایرانی به جمع لژیونرهای فوتبال کشورمان اضافه شدند. به این ترتیب احسان حاج‌صفی بعد از درخشش استثنایی‌اش در سپاهان راهی باشگاه «اف‌اس‌وی فرانکفورت» در رقابت‌های دسته دوم لیگ آلمان شد و مسعود شجاعی نیز بعد از مدتی بدون تیم ماندن و خط خوردن از تیم ملی، سر از الغرافه قطر درآورد. جالب اینجا است که طی چند سال گذشته و به خصوص بازار نقل‌وانتقالات امسال، شایعات زیادی پیرامون حضور این دو بازیکن در پرسپولیس یا استقلال به گوش می‌رسید، اما این اتفاق رخ نداد تا آنها همچنان از محبوب‌ترین تیم‌های ایران فاصله داشته باشند. به این بهانه، مروری کوتاه خواهیم داشت روی پرونده ستاره‌هایی که سرخابی‌ها در شکارشان چندان موفق نبوده‌اند.

یا نیامدند، یا دیر آمدند

عماد رضا: از زمانی که عمادرضای جوان با تیم ملی عراق راهی تهران شد تا در یک بازی رسمی روبه‌روی تیم ملی کشورمان بایستد، مسوولان باشگاه پرسپولیس از او خوش‌شان آمد و دنبال عقد قرارداد با وی رفتند، اما نشد که نشد. برای سال‌ها، تابستان به تابستان حرف آمدن رضا به پرسپولیس مطرح می‌شد، اما در نهایت این مساله تحقق پیدا نمی‌کرد. رقیب جدی سرخپوشان در این زمینه سپاهان بود که با قراردادهای قابل توجه عماد را در سال‌های اوجش نگه داشت و اجازه جدایی او را نداد. این مهاجم عراقی در پایان درخشش‌اش در اصفهان، سر از شاهین بوشهر هم درآورد، اما هرگز سرخپوش نشد!

قاسم حدادی‌فر: از آغاز دهه نود شاید پرسپولیسی‌ها هیچ بازیکنی را مثل قاسم حدادی‌فر دنبال نکرده باشند، اما او هنوز به پیشنهادهای متعدد این تیم پاسخ مثبت نداده و کلا هم بعید به نظر می‌رسد روزی به جمع سرخپوشان اضافه شود. اسم هافبک دفاعی اصفهانی‌ها هر تابستان در حوالی باشگاه پرسپولیس مطرح می‌شود، اما او آخرش قرارداد سفید می‌بندد و در ذوب‌آهن می‌ماند. البته تازگی‌ها رقم یکی از این قراردادهای به اصطلاح سفید منتشر شد که نشان می‌داد ذوب‌آهن برای نگه داشتن کاپیتانش یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان هزینه کرده است! این مربوط به آغاز لیگ چهاردهم است که خیلی‌ها فکر می‌کردند رابطه خوب قاسم با علی دایی او را راهی تهران خواهد کرد، اما این اتفاق رخ نداد.

مهدی شیری: در برق شیراز به‌عنوان یک بازیکن تکنیکی و خوش فکر مطرح شد و از همان زمان بحث پیوستنش به پرسپولیس به میان آمد، اما این ماجرا آنقدر به درازا کشید که هم خودش افت کرد و هم عطش پرسپولیس و هوادارانش از بین رفت. شیری نهایتا در سال ۸۸ به پرسپولیس پیوست، اما دیگر خیلی دیر شده بود و او نتوانست کار چندانی انجام بدهد. شاید مهم‌ترین فرازی که در حال حاضر از دوران حضور شیری در پرسپولیس در ذهن هواداران باقی مانده، به پنالتی خراب کردن او در دربی تهران مربوط شود؛ جایی که هافبک شیرازی شانس آورد توپ برگشتی را عادل کلاه‌کج به گل تبدیل کرد!

ایمان مبعلی: در فولاد اهواز نمایش خیره‌کننده‌ای داشت؛ آنقدر که عدم حضورش در تیم ملی به یک موضوع شگفت‌انگیز تبدیل شد و خیلی‌ها به تکلی که سال ۸۴ در سوپرجام ایران زیر پای علی دایی زد ربطش دادند. از همان روزها پرسپولیس و استقلال دنبال ایمان بودند، اما او ترجیح داد به کشورهای عربی برود و برای تیم‌هایی مثل الشباب، الوصل و النصر توپ بزند.

تازه بعد از همه اینها بود که او در آستانه ۳۰ سالگی به درخواست استقلال جواب مثبت داد، اما در ساق‌های مبعلی آبی، هرگز نشانی از آن طراوت همیشگی دیده نشد. هرچند او فصل قبل زیر نظر یک مربی استقلالی به نام علیرضا منصوریان احیا شد و گوشه‌هایی از گذشته طلایی‌اش را به رخ کشید.

بعید است بیایند

احسان حاج‌صفی: به نظر می‌رسد سه ضلعی عذاب‌آور پرسپولیس، سپاهان و عمادرضا، این بار با جانشینی احسان حاج‌صفی با بازیکن عراقی در حال تشکیل است! چند سالی می‌شود که پرسپولیسی‌ها به جذب احسان رغبت نشان می‌دهند؛ به‌ویژه که آنها این اواخر از ناحیه دفاع چپ دچار مشکلات جدی بوده‌اند و استخدام حاج‌صفی می‌تواند برایشان توجیه فنی هم داشته باشد.

با این حال سپاهان برای سال‌های طولانی قرارداد حاج‌صفی را تمدید کرد تا اینکه او همین چند روز پیش راهی دسته دوم رقابت‌های لیگ آلمان شد و به کلی مسیر زندگی حرفه‌ای‌اش را تغییر داد. گویا سپاهانی‌ها برای تمدید قرارداد با حاج‌صفی آنقدر اشتیاق داشتند که در ابتدای لیگ پانزدهم با شرط او مبنی بر جدایی از باشگاه در صورت دریافت پیشنهاد خارجی هم موافقت کردند؛ آنچه باعث شد احسان در پنج هفته ابتدایی لیگ امسال عنوان موثرترین بازیکن را به خود اختصاص بدهد و نقش ویژه‌ای در صدرنشینی سپاهان داشته باشد. با این تفاسیر احتمالا او هم یا به جمع سرخابی‌ها نخواهد آمد یا زمانی می‌آید که حضورش دیگر سود چندانی ندارد!

مسعود شجاعی: در حال حاضر چند سالی می‌شود که اسم شجاعی در اطراف باشگاه‌های ایرانی و به خصوص پرسپولیس و استقلال مطرح می‌شود. از زمانی که دوران باشکوه مسعود در لالیگا به پایان رسید، هر تابستان زمزمه‌هایی در مورد پیوستن وی به یکی از دو تیم مطرح پایتخت منتشر شده، اما او فعلا سرخابی نشده و ظاهرا حالا حالاها هم قصد ندارد این کار را انجام بدهد. شجاعی به تازگی مصاحبه کرده و گفته فعلا به ایران برنمی‌گردد و می‌خواهد در سال‌های پایانی بازیگری‌اش این کار را انجام بدهد. او بعد از این اظهارنظر که موجی از واکنش‌های منفی را هم در فضای مجازی به دنبال آورد، اخیرا به الغرافه قطر پیوست.

ادینهو: این یکی را بیشتر استقلالی‌ها دنبالش بوده‌اند. از زمانی که او در مس بازی می‌کرد، آبی‌ها چشم‌شان دنبال این بود که صیدش کنند، اما نشد که نشد. ادینهو معمولا به ایران می‌آید تا خودی نشان بدهد و مشتری عربی پیدا کند، بعد هم مدتی برای مشتری عربی‌اش توپ می‌زند تا افت کند و دوباره به ایران برگردد. الان هم او تیمش را در حاشیه «خلیج‌فارس» پیدا کرده و دست استقلالی‌ها از وی دور مانده است. البته آبی‌پوشان یک بار در نزدیکی‌های لیگ چهاردهم به جذب مهاجم برزیلی نزدیک شدند، اما او به سمت تراکتورسازی پیچید.

رضا قوچان‌نژاد: کشف مهم کی‌روش هم یکی از آن بازیکنانی است که این اواخر اسم‌شان زیاد در اطراف استقلال و به خصوص پرسپولیس به گوش رسیده است. الان که دیگر خبری از امثال علی کریمی، نیکبخت و هاشمی‌نسب نیست، نقش «بمب نقل‌وانتقالاتی» را گوچی بر عهده گرفته، اما فعلا کسی موفق به ترکاندنش نشده است. قوچان‌نژاد کلا مورد جالبی است. او که در تیم ملی آمار و عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد، معمولا نمی‌تواند این درخشش را در تیم‌های باشگاهی‌اش تکرار کند و به همین خاطر مثلا بر خلاف اشکان دژاگه، مشتریان مصر چندانی ندارد. گوچی هم مثل شجاعی گفته فعلا قصد بازی در ایران را ندارد، اما روزی حتما این کار را خواهد کرد.

رد پای کی‌روش در لژیونر شدن حاج‌صفی؟

شاید انتخاب باشگاهی در دسته دوم فوتبال آلمان برای احسان حاج‌صفی توجیه «مالی» نداشته باشد؛ به خصوص که او احتمالا در ایران می‌توانست با کار کمتر، پول بسیار بیشتری به دست بیاورد. با این حال به نظر می‌رسد در فرآیند اشتیاق او و بازیکنانی مثل جهانبخش و آزمون برای حضور در لیگ‌های حرفه‌ای اروپا، رد پای کارلوس کی‌روش قابل مشاهده است. به این بخش از مصاحبه دیروز سرمربی تیم ملی با خبرگزاری تسنیم توجه کنید: «به خوبی به یاد دارم ۳ یا ۴ سال پیش بود که پدر سعید عزت‌اللهی پیش من آمد و با او درباره آینده پسرش صحبت کردیم. به او گفتم بهتر است، هرچه سریع‌تر راهی پیدا کند تا سعید بتواند خارج از ایران فوتبالش را دنبال کند. بهترین پیشنهاد و نصیحت من به شاگردانم این است که بازیکنانی مانند طارمی، ترابی، میلاد محمدی، سروش رفیعی، احمد عبدالله‌زاده و عالیشاه هرچه سریع‌تر بروند و فوتبالشان را خارج از ایران دنبال کنند.»