کشورهای دارای سریع‌ترین رشد سفرهای هوایی

گروه اقتصاد بین‌الملل: بانک جهانی فهرست کشورهایی را که در سال ۲۰۱۴ دارای سریع‌ترین رشد در سفرهای هوایی خود بوده‌اند، معرفی کرد. طبق آمار بانک جهانی، با معیار قرار دادن پروازهای خروجی، ترکیه با ثبت افزایش ۳۹۷ درصدی، بالاترین میزان رشد را در ترافیک هوایی بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ داشته است.

در این کشور طی سال ۲۰۱۴ در مجموع ۷۲۳هزار و ۲۰۷ پرواز از زمین برخاست و این در حالی است که این میزان در سال ۲۰۰۵، تنها ۱۴۵هزار و ۹۵۲ پرواز بود. بر اساس این آمار، میزان خروج هواپیما از چین همچنین با رشد ۱۴۸ درصدی، از حدود ۳/ ۱ میلیون پرواز در سال ۲۰۰۵ به ۳/ ۳ میلیون پرواز در سال ۲۰۱۴ رسید و درست بعد از آمریکا که درصدر فهرست تعداد پرواز‌‌های سال ۲۰۱۴ بود، قرار گرفت. در سال ۲۰۱۴، آمریکا با دارا بودن شبکه بزرگ فرودگاهی، شاهد بیش از ۵۳/ ۹ میلیون پرواز خروجی (داخلی و بین‌المللی) بود. با وجود این، به‌دلیل آنکه این کشور از یک دهه پیش سالانه بیش از ۹۶/ ۹ میلیون پرواز خروجی داشته است، از آن زمان تاکنون تعداد پروازهایش کاهشی درحدود ۲/ ۴ درصدی یافته است. کانادا نیز با بیش از ۲/ ۱ میلیون پرواز در رتبه سوم جهان در سال ۲۰۱۴ قرار گرفت و به دنبال این کشور، کشور‌های انگلستان (یک میلیون و ۶۹هزار و ۴۲۰)، برزیل (۹۳۷هزار و ۴۳۷)، ژاپن (۹۲۷هزار و ۴۳۷)، آلمان (۹۱۳هزار و ۱۵۶)، روسیه (۷۴۷هزار و ۸۰۴)، ترکیه (۷۲۳هزار و ۲۰۷) و هندوستان ( ۷۲۰هزار و ۵۰ پرواز) به ترتیب در فهرست ۱۰ کشور اول جهان قرار گرفتند.

هند در میان کشورهای دارای سریع‌ترین میزان رشد در صنعت هوانوردی با ۱۱۷درصد افزایش پروازهای خروجی از سال ۲۰۰۵ به بعد، شاهد ۳۳۰هزار و ۴۸۴ پرواز خروجی بود. از آن زمان به بعد، هندوستان با پیشی‌ گرفتن از کشور‌هایی مانند استرالیا، مکزیک، اسپانیا و ایتالیا در میان ۱۰ کشور برتر قرار گرفت. آمار برخاستن هواپیما از فرودگاه‌های این کشور با افزایش ۸۲ درصدی‌، از ۳۳۰هزار و ۴۸۴ پرواز در سال ۲۰۰۵ به ۶۰۱هزار و ۹۷۷ پرواز در سال ۲۰۰۹ رسید. مطابق آمار، سفر‌های هوایی هند در پنج سال پس از آن، رشد آهسته‌تر ۵/ ۱۵ درصدی را به ثبت رساند.

در کنار هندوستان، کشورهایی مانند برزیل، اندونزی و ترکیه هم رشد سریع‌تری را طی بیش از یک دهه گذشته نشان داده‌اند. برزیل با میزبانی جام جهانی ۲۰۱۴، سال گذشته شاهد نزدیک به یک میلیون پرواز خروجی بود. در سال ۲۰۰۵، حدود ۵۱۴هزار و ۷۰۰ پرواز از فرودگاه‌های برزیل برخاست. این رقم با افزایش ۸۲ درصدی در سال ۲۰۱۴ به ۹۳۷هزار و ۴۳۷ پرواز رسید. اندونزی به‌دلیل اتصال بهتر مسیرهای هوایی‌اش به مقاصد سفر گردشگران اندونزیایی، شاهد رشد ۱۱۹درصدی پروازهای خروجی بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ بوده است.

سهم 8/ 291 میلیارد دلاری توریسم در تولید ناخالص جنوب شرق آسیا

در آسیای جنوب شرقی، صنعت توریسم یکی از محورهای اصلی چرخ اقتصاد محسوب می‌شود و در تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشورها از طریق بخش‌های مختلفی همچون هتل‌ها، فرودگاه‌ها و خدمات رفاهی و تفریحی تاثیر مستقیم دارد. علاوه‌بر این صنعت توریسم به‌طور غیرمستقیم نیز از طریق سرمایه‌گذاری، هزینه دولت و خرید داخلی کالا و خدمات، بر تولید ناخالص داخلی این کشورها تاثیرگذار است. بر اساس آمار منتشرشده توسط شورای جهانی مسافرت و گردشگری، کل سهم صنعت مسافرت و گردشگری از تولید ناخالص داخلی آسیای جنوب شرقی در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۸/ ۲۹۱ میلیارد دلار بود و انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۱۵ تا ۴/ ۵ درصد افزایش یابد.

گرچه ترکیه در فهرست رشد سفرهای هوایی صدرنشین شده است، اما این در شرایطی است که بنا به آمار رسمی دولت ترکیه، نگرانی‌های امنیتی موجب شده در فصل دوم سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، درآمدهای توریسم از صنعت گردشگری با رقم ۷۳/ ۷ میلیارد دلار، ۸/ ۱۳ درصد افت کند. تحرکات داعش و کوچک‌شدن اقتصاد روسیه از جمله عوامل عمده این کاهش درآمد ذکر شده است. سرانه هزینه گردشگران در ترکیه طی فصل نخست سال جاری ۹۱۱ دلار بوده است اما این رقم در فصل دوم به ۷۱۹ دلار افت کرده است. بر اساس آمار وزارت گردشگری ترکیه، در نیمه نخست سال میلادی جاری، بیشترین تعداد گردشگرانی که این کشور را به عنوان مقصد خود برگزیدند، از آلمان به ترکیه سفر کردند که تعداد آنان حدود ۲ میلیون نفر بوده است. پس از آلمانی‌ها، روس‌ها با ۴۵/ ۱ میلیون نفر گردشگر در رتبه دوم و بریتانیا با حدود ۹۵۰هزار نفر در رتبه سوم قرار گرفتند. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، ۲ میلیون گردشگر روس‌ از ترکیه بازدید کرده بودند.

در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تعداد گردشگران فرانسوی ترکیه نیز ۳/ ۲۲ درصد کاهش یافته اما تعداد گردشگران ایتالیایی که از ترکیه بازدید کردند ۵/ ۱۹ درصد افزایش یافته است. پیش از افزایش خطرات ژئوپلتیک ترکیه به این سطح پیش‌بینی نشده، مقامات این کشور انتظار داشتند در سال جاری درآمدی ۳۰ تا ۳۵ میلیارد دلاری از صنعت توریسم عاید کشورشان شود. اکنون اما انتظار می‌رود با توجه به افزایش نگرانی‌های امنیتی این رقم کاهشی قابل توجه داشته باشد. مطابق گزارش‌های صنعت هوایی، روزانه بیش از ۱۰۰هزار پرواز در سراسر جهان از مقاصد مختلف گردشگری انجام می‌گیرد.