مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با انتشار گزارشی درباره توفان دوشنبه شب تهران که با سرعت متغیر 50 تا 70 کیلومتر بر ساعت، پایتخت و شهر کرج را درنوردید، اعلام کرد: این توفان ۲ ساعت قبل از آنکه به تهران برسد مانیتور و رصد می‌شد و زمانی که جبهه توفان وارد شد، دید افقی به 50 متر کاهش یافت. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، منشأ توفان روز گذشته استان تهران و البرز را سیستم الگوی تابستانی در حال گذر عنوان کرد و به پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی گفت: سیستم الگوی تابستانی در حال گذر با دریافت انرژی زیاد از خورشید و گرم‌شدن سطوح پایین جو و همچنین وجود رطوبت در تراز میانی جو، موج ناپایداری ایجاد کرد که با توجه به شرایط شهری در استان‌های تهران و البرز باعث توفان در این استان‌ها شد. وضعیت شهری کلان‌شهرها به گونه‌ای است که به این قبیل توفان‌ها دامن می‌زند. اگر همین شدت باد در دشت گیلان اتفاق بیفتد تنها وزش باد رخ می‌دهد در حالی که در استان‌هایی مانند تهران و البرز به صورت وزش باد توام با گرد و خاک و احتمالا خسارت همراه است.

احد وظیفه همچنین افزود: ترکیب باد گرم و وضعیت سطح زمین در جنوب و غرب استان تهران و استان البرز که به کانون گرد و خاک تبدیل شده‌اند باعث ایجاد این قبیل توفان‌ها می‌شوند.


مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در پاسخ به شایعاتی که در شبکه‌های اجتماعی در ارتباط با وقوع همزمان توفان و زلزله مطرح شده است نیز گفت: با وقوع زلزله و ایجاد شکاف روی سطح زمین، رطوبت خاک انباشت می‌شود که می‌تواند در سطوح پایین جو، تولید ابر کند و این رخداد پس از وقوع زلزله شکل می‌گیرد. به نظر می‌رسد این مساله منشأ علمی ندارد و در حد شایعه است.