تمرکز «گروه مالی فیروزه» بر جذب سرمایه‌گذاران خارجی

گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: مدیران گروه مالی فیروزه در بازدید از «دنیای‌اقتصاد» آخرین فعالیت‌ها و عملکرد شرکت‌های گروه را تشریح کردند. گروه مالی فیروزه سهامدار عمده و مدیریتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی و سرمایه‌گذاری فیروزه است. رامین ربیعی، مدیرعامل شرکت توسعه صنعتی در این بازدید با اعلام درج آگهی فروش بلوک ۱۵/ ۱۵ درصدی ایرالکو گفت: ایرالکو به‌عنوان میراث سهامداران سابق شرکت بود که به ما واگذار شد و ترجیح می‌دهیم برای بهینه‌سازی پرتفوی «وتوصا» از این سهام خارج شویم.

وی با اشاره به خرید حدود ۸۵ درصد سهام سرمایه‌گذاری اعتبار ایران توسط توسعه صنعتی افزود: خرید شرکت‌های سرمایه‌گذاری از برنامه‌های آینده ماست. وی اضافه کرد: با خرید حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری، کنترل دارایی‌ها را در اختیار گرفته و کل شرکت را در مسیر مدیریت بهینه دارایی‌ها هدایت می‌کنیم.

ربیعی با اشاره به اینکه در شرکت توسعه صنعتی سرمایه‌گذاری‌های مختلفی از جمله پروژه ساختمانی ۳۰۰ واحدی انجام شده، افزود: در سرمایه‌گذاری‌ اعتبار ایران قصد داریم در سهام شرکت‌های بورسی متمرکز باشیم. وی درباره پروژه ساختمانی «وتوصا» گفت: این پروژه را شرکت معتبر «گنو» اجرا می‌کند و تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با اشاره به اینکه پروژه مزبور تا پایان سال به اتمام می‌رسد، افزود: در این پروژه نخستین قرارداد ضمانت تحویل واحدها در موعد مقرر با بانک خاورمیانه را امضا کردیم. وی خرید بخشی از سهام بانک خاورمیانه را از دیگر فعالیت‌های شرکت در سال‌های اخیر عنوان کرد. ربیعی در ادامه با اشاره به مالکیت ۱۳ درصدی «وتوصا» در شرکت سرآوا پارس گفت: این شرکت مالک ۵۱ درصد دیجی‌کالا به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ فروشگاه آنلاین کشور است. مدیرعامل «توسعه صنعتی» آینده شرکت‌های اینترنتی را در ایران بسیار مثبت دانست و گفت: سرمایه‌گذاران خارجی به این صنعت علاقه زیادی نشان داده‌اند.

وی همچنین صنعت هتلداری را از دیگر صنایع موردنظر سرمایه‌گذاران خارجی ذکر کرد و افزود: بسیاری از هتل‌های بین‌المللی علاقه دارند که با مشارکت ایرانی‌ها، مدیریت هتل‌های ایران را به عهده بگیرند. ربیعی که به‌عنوان مدیر گروه مالی فیروزه تجربه ورود بیشترین سرمایه‌گذاران خارجی به ایران را دارد، اضافه کرد: سرمایه‌گذاران خارجی تمایل به حضور در بازار ایران و خرید سهام مدیریتی به ویژه سهام شرکت‌های مصرفی را دارند که بتوانند با برندهای بین‌المللی در ایران حضور یابند.

وی یکی از برنامه‌های گروه فیروزه را انجام تحقیقات و مطالعات بازار برای سرمایه‌گذاران خارجی و جذب آنها به بازار ایران دانست. مدیرعامل توسعه صنعتی در پاسخ به سوالی مبنی بر NAV واقعی «توسعه صنعتی» گفت: با در نظر گرفتن ارزش روز دارایی‌ها، NAV «وتوصا» حداقل ۲۳۰ میلیارد تومان معادل ۱۳۵ تومان به ازای هر سهم است. این در حالی است که اکنون قیمت هر سهم «وتوصا» حدود ۸۵۸ ریال است. در این جلسه همچنین پورنعمت، مدیرعامل کارگزاری فیروزه آسیا نیز با اشاره به راه‌اندازی صندوق شاخص فیروزه گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی تمایل دارند تا به جای انتخاب سهام خاص، در شاخص سهام شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری کنند و ما بر همین اساس، صندوق شاخصی فیروزه را راه‌اندازی کردیم. وی گفت: یک هفته پس از توافق ۱+۵ حداقل ۲۵۰ مورد ایمیل در زمینه وضعیت صندوق شاخص و خرید واحدهای آن دریافت کردیم.

وی با اشاره به اینکه عملکرد صندوق مشاع فیروزه در میان عملکرد صندوق‌های مشترک جزو بهترین‌ها بوده است، اضافه کرد: طی سال‌های اخیر در کنار صندوق‌های مشترک، جای صندوقی که براساس شاخص تعریف شود، خالی بود که گروه فیروزه آن را براساس شاخص ۳۰ شرکت برتر بورس و به‌صورت قابل معامله (ETF) راه‌اندازی کرد و به نظر می‌رسد در آینده مورد استقبال زیادی از سوی سرمایه‌گذاران خارجی قرار گیرد.