دنیای اقتصاد: در حالی که از 9 مرداد متوسط تورم مواد خوراکی در شهر تهران در مدار صعودی قرار گرفته بود و از 11/ 0 درصد به 63/ 0 درصد رسیده بود آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد این روند صعودی در هفته نخست شهریور قطع شده است. آمارهای بانک مرکزی بیانگر آن است که متوسط تورم مواد خوراکی در هفته نخست شهریور به سمت صفر حرکت کرده و به 009/ 0 درصد رسیده است.بانک مرکزی گزارش متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 6 شهریور 1394 را منتشر کرد.


نتایج به دست آمده از گزارش مذکور نشان می‌دهد در میان 11 گروه غذایی مورد بررسی متوسط قیمت 5 گروه غذایی بدون تغییر باقی مانده است. متوسط قیمت 5 گروه غذایی کاهش و تنها متوسط غذایی یک گروه غذایی افزایش یافته است. همچنین یافته‌های بانک مرکزی حکایت از آن دارد که در هفته مورد بررسی تنها 3 گروه غذایی تورم بالای یک درصد را تجربه کرده‌اند.بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد از ابتدای تابستان سال جاری تا 9 مرداد توسط تورم مواد غذایی در بازه صفر و منفی یک در نوسان بود. اما از 9 مرداد به بعد این تورم مثبت شده و به ترتیب در هفته‌های منتهی به 16 مرداد 11/ 0 درصد، 23 مرداد 62/ 0 درصد و 30 مرداد 63/ 0 درصد اعلام شده است. اما بررسی گزارش مذکور نشان می‌دهد در هفته نخست شهریور روند صعودی متوسط تورم مواد غذایی قطع شده و به سمت صفر حرکت کرده است. براساس اعلام بانک مرکزی متوسط تورم مواد غذایی در این هفته به 009/ 0 درصد رسیده است. براساس گزارش بانک مرکزی، در هفته منتهی به 6 شهریور متوسط قیمت 5 گروه غذایی لبنیات، برنج، گوشت قرمز، چای و روغن نباتی بدون تغییر باقی مانده است. علاوه بر این در هفته مذکور تنها متوسط قیمت گروه غذایی گوشت مرغ به میزان 1/ 5 درصد افزایش یافته است. آمارهای بانک مرکزی بیانگر آن است که در هفته مورد بررسی متوسط قیمت گوشت مرغ در سطح شهر تهران 6960 تومان رسیده است. گزارش مذکور بیانگر آن است که در هفته منتهی به 6 شهریور متوسط قیمت 5 گروه غذایی تخم مرغ، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه و قند و شکر کاهش یافته است. بر همین اساس سبزی‌های تازه 1/ 2 درصد، میوه‌های تازه 7/ 1 درصد تخم مرغ 8/ 0 درصد و حبوب و قند و شکر هر کدام 2/ 0 درصد کاهش یافته است.همچنین گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت برخی مواد خوراکی در شهر تهران در یک ماه منتهی به 6 شهریور نشان می‌دهد در میان 11 گروه غذایی مورد بررسی متوسط قیمت دو گروه غذایی لبنیات و روغن نباتی بدون تغییر باقی مانده است. متوسط قیمت 7گروه غذایی افزایش و متوسط قیمت 2 گروه غذایی کاهش یافته است. بر همین اساس در میان گروه‌های غذایی که تورم ماهانه آنها مثبت بوده است گوشت مرغ با 7/ 15 درصد رکورددار بیشترین افزایش قیمت است. پس از آن سبزی‌های تازه7/ 5 درصد،‌حبوب 4/ 3 درصد، تخم مرغ 3/ 3 درصد، گوشت قرمز 6/ 0 درصد و برنج و چای هر کدام 1/ 0 درصد افزایش یافته است.


گزارش مذکور بیانگر آن است که در یک ماه منتهی به ۶ شهریور ۱۳۹۴ دو گروه غذایی میوه‌های تازه و قند و شکر با کاهش قیمت مواجه شده‌اند. بر همین اساس میوه‌های تازه تورم منفی ۳/ ۱۲ درصدی و قند و شکر تورم منفی ۱/ ۰درصدی را تجربه کرده‌اند.

نوسان تورم خوراکی به‌سمت صفر