گروه صنعت و معدن: آمار اعلام شده از وضعیت تولید 30 محصول منتخب صنعتی در چهار ماه منتهی به تیر ماه از تعمیق بیش از پیش رکود در بخش تولید حکایت دارد. افت تولید محصولات منتخب صنعتی در مدت زمان مورد بررسی در حالی است که وزارت صنعت در فصل بهار نسبت به شدت گرفتن این روند هشدار داده بود.


براساس آمار اعلام‌شده در چهار ماه منتهی به تیرماه نسبت به مشابه سال قبل از مجموع 30 محصول منتخب صنعتی 19 محصول افت تولید را تجربه کردند، این در حالی است که تولید این محصولات در تیر ماه نسبت به خرداد سال جاری افت بیشتری را تجربه کرده‌اند. براساس آمار اعلام شده در تیرماه 21 محصول با افت تولید مواجه بوده‌اند و تنها 9 محصول رشدی اندک را ثبت کردند. انتظار برای دسترسی به مواد اولیه ارزان‌قیمت و بعضا تکنولوژی جدید از یک سو و انتظار خریداران برای کاهش قیمت‌ دلایلی است که فعالان صنعتی افت تولید صورت گرفته در چهار ماه منتهی به تیرماه را به آن نسبت می‌دهند. فعالان صنعتی این وضعیت را نگران‌کننده توصیف کرده و اعلام می‌کنند که با کاهش تدریجی تولید، مطمئنا دوباره صنعت کشور با رشد منفی روبه‌رو خواهد شد. تحریک تقاضا و اجرای سیاست‌های رکودزدایی از جمله راهکارهایی است که فعالان صنعتی معتقدند می‌تواند روند تولید را بهبود ببخشد.


منتخبان صنعتی

براساس آمار اعلام شده از میان ۳۰ محصول منتخب صنعتی در چهار ماه منتهی به تیر ماه کمباین، نخ فلامنت پلی‌استر، انواع سواری، نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی و کامیون کشنده بیشترین رشد تولید را تجربه کرده‌اند. رشدچهار ماهه این محصولات در حالی است که تمام این محصولات در تیر ماه نسبت به خرداد ماه افت تولید داشته‌اند.


آمار اعلام شده بیانگر آن است که تولیدکنندگان کمباین در این مدت رشدی حدود 134درصدی را ثبت کرده‌اند رشدی که در تیرماه نسبت به ماه قبل نیز افت 96‌درصدی داشته است. نخ فلامنت پلی‌استر نیز که در مدت زمان مورد بررسی رشد حدود 34 درصدی را ثبت کرده، در تیر ماه نسبت به خرداد ماه با افت 15 درصدی در تولید مواجه بوده است. اما خودروسواری به‌عنوان سومین محصول که از آن در کنار فولاد خام و محصولات پتروشیمی به‌عنوان محصول استراتژیک یاد می‌شود نیز با وجود رشد بیش از 17 درصدی در چهار ماه منتهی به تیرماه در تیر ماه نسبت به ماه قبل افت بیش از 8 درصدی را تجربه کرد.


تولیدکنندگان نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی نیز در این مدت اگرچه رشدی حدود ۱۳ درصد را تجربه کردند، اما در تیرماه نسبت به خرداد ماه تولیدکنندگان این محصول صنعتی نیز با افت حدود ۸ درصدی مواجه بوده‌اند. رشد تولید کامیون کشنده نیز در این مدت بیش از ۱۲ درصد بوده، اما تولید این بخش در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت‌ماه نیز افتی ۳۷درصدی داشته است.


افت تولیدی‌ها

از سوی دیگر بر اساس آمار اعلام شده از میان 19 محصول منتخب صنعتی که در مدت زمان مورد بررسی افت تولید را تجربه کردند، وانت، تراکتور، ماشین لباسشویی، الیاف اکریلیک و انواع تلویزیون تخت بیشترین افت تولید را تجربه کردند. براساس آمار اعلام شده وانت در مدت زمان مورد بررسی افتی حدود 49 درصد را تجربه کرد و به این طریق بیشترین افت تولید را در مدت زمان مورد بررسی میان محصولات منتخب صنعتی به نام خود ثبت کرد، افت تولید این محصول در چهار ماه منتهی به تیر ماه در حالی است که در تیرماه نسبت به خرداد ماه تولیدکنندگان وانت توانستند به رشد نزدیک به 5 درصد دست پیدا کنند.


تراکتور دومین محصول صنعتی است که در مدت زمان مورد بررسی افت تولید حدود ۴۸ درصد را تجربه کرد. تولید تراکتور در تیرماه نسبت به خرداد ماه نیز با افت بیش از ۳۱ درصدی همراه بوده است. از سوی دیگر ماشین لباسشویی سومین محصولی است که در مدت زمان مورد بررسی افت بیش از ۴۸ درصد را ثبت کرد، نبود تقاضا برای خرید و رکود به وجود آمده در حوزه لوازم خانگی را شاید بتوان یکی از علل افت تولید این محصول صنعتی دانست. با این حال در تیرماه نسبت به خرداد ماه تولیدکنندگان ماشین لباسشویی توانستند بخشی از افت تولید خود را جبران کرده و به رشد بیش از ۹ درصدی دست پیدا کنند.


اما مجموع الیاف اکریلیک تولید شده نیز در چهار ماه منتهی به تیرماه افتی حدود 41 درصد را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تجربه کرد؛ افتی که در تیرماه نسبت به خرداد ماه نیز وجود داشت، به طوری که تولیدکنندگان این بخش در تیرماه افتی حدود 36 درصد را تجربه کردند.


تلویزیون تخت نیز در این مدت از افت تولید در امان نماند به طوری که تولیدکنندگان این محصول منتخب در مدت زمان مورد بررسی با افت ۳۲ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، همراه بودند.


افت تولید محصولات منتخب صنعتی در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت چند وقت پیش اقدام به انتشار برنامه راهبردی این وزارتخانه کرد، برنامه‌ای که به گفته مسوولان این وزارتخانه با اجرایی شدن آن بخشی از مشکلات بخش تولید برطرف خواهد شد و در ماه‌های آینده شاهد رشد این بخش خواهیم بود.

ضربان تولید کندتر شد